خبرگزاری کار ایران

پس ازگذشت ۲۱ ماه؛

بدهی کارفرما مانع از برقراری مستمری بازنشستگی کارگران آزمایش شده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۵۰۵

«بعد از گذشت حدود ۲۱ ماه از بازنشستگی ۱۰۵ نفراز کارگران کارخانه «آزمایش مرودشت»، هنوز مستمری بازنشستگی همه این کارگران برقرار نشده است».

بعد از گذشت حدود ۲۱ ماه از بازنشستگی ۱۰۵ نفراز کارگران کارخانه «آزمایش مرودشت»، هنوز مستمری بازنشستگی همه این کارگران برقرار نشده است.

یکی از کارگران این کارخانه درباره به تاخیر افتادن پرداخت مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مروردشت در استان فارس به ایلنا گفت: دلیل بر قرار نشدن مستمری این بازنشستگان تاخیر کارفرما در پرداخت نشدن ۴درصد حق بیمهٔ مربوط به مشاغل سخت و زیان آور بوده است.

وی با بیان اینکه در آخرین پی گیری‌های کارگران و مسئولان شهرستان مرودشت کارفرما را مکلف به پرداخت ۴درصد حق بیمهٔ ۱۰۵ کارگر بازنشسته شده کردند، افزود: طبق محاسبات تامین اجتماعی کارفرما برای برقراری مستمری این ۱۰۵ کارگر می‌بایست معادل ۴۰۰ میلیون تومان اضافی پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر با پرداخت شدن تنها۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ تنها مستمری ۱۷ نفر از کارگران بازنشسته برقرار شده است.

او با اشاره به ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی یاد آور شد: طبق ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مکلف‌اند پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده معادل ۴ درصد حق بیمه مبلغ بیشتری را بابت اشتغال کارگران در کارهای سخت و زیان آور پرداخت کنند اما در کارخانه مرودشت فارس این مبلغ به دلیل کمبود نقدینگی این مبلغ در ۲۱ ماه گذشته هنوز پرداخت نشده است.

این کارگر کارخانه آزمایش مرودشت افزود: از قرار معلوم کارفرما تعهد داده است که برای بر قرار کردن مقرری سایر کارگران بازنشسته باقیمانده حق بیمه را حداکثرتا دو هفته آینده به تامین اجتماعی پرداخت کند.

گفتنی است ۵۲ نفر از کارگران قدیمی شاغل در کارخانه آزمایش مرودشت که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق طلبکارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز