خبرگزاری کار ایران

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

مرمت‌های ناهماهنگ ارگ بم، سبب تشدید تخریب‌ در زلزله شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۳۹۰

اطلاعات ما در مورد مشخصات مکانیکی مصالح سنتی و میزان مقاومت موجود سازه‌های سنتی کافی نیست که این مساله خود سبب مشکلات بسیاری در فرآیند مقاوم سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان گفت: عدم یکپارچگی مرمت‌های صورت گرفته بر روی ارگ بم موجب تشدید آسیب‌دیدگی این سازه تاریخی در زلزله شد.

داریوش حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت مرمت ارگ بم پس از وقوع زلزله در این منطقه، گفت: با توجه به حدود ۳-۴ بازدیدی که که پس از زلزله از ارگ بم داشتم، در فرآیند مرمت این بنا شاهد اقداماتی با پیشرفت قابل قبول در زمینه آواربرداری و استحکام بخشی به قسمت‌های باقی‌مانده از ارگ بودم.

وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات فعالیت‌های آزمایشگاهی نیز در ارگ بم در حال انجام بود و استحکام بخشی با المان‌های جدید و مشتقات نفتی از جمله پلیمر‌ها و پلی اتیلن‌ها صورت می‌گرفت، در واقع مرمت ارگ بم هماهنگ با علم روز دنیا انجام می‌شد.

این استاد دانشگاه در مورد مهم‌ترین چالش‌های موجود برای مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله تصریح کرد: متاسفانه معمولا شرکت‌هایی که اقدام به مقاوم سازی بنا‌های تاریخی می‌کنند، مرمت‌گر نیستد و با محدودیت‌های سازه سنتی و مبانی نظری این کار آشنایی ندارند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر اطلاعات ما در مورد مشخصات مکانیکی مصالح سنتی و میزان مقاومت موجود سازه‌های سنتی کافی نیست که این مساله خود سبب مشکلات بسیاری در فرآیند مقاوم سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله می‌شود.

حیدری افزود: همچنین مصالحی که برای مقاوم سازی استفاده می‌شوند، اغلب به خوبی با بنای سنتی اتصال برقرار نمی‌کنند؛ این مشکلات به حدی است که اغلب مرمت‌گران حاضر به انجام طرح‌های مقاوم‌سازی به دلیل آسیب رسیدن به بنا نمی‌شوند و یا در اکثر مواردی که مقاوم سازی انجام شده، شاهدیم که در زمان زلزله بنای سنتی تخریب شده و تنها اسکلت مقاوم‌سازی باقی می‌ماند.

عضو هیات علمی دانشکده مرمت اصفهان اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در ارگ بم وجود داشت و در زمان زلزله سبب افزایش آسیب‌دیدگی‌های این بنا شد، ناهماهنگی و عدم اتصال مناسب مرمت‌هایی بود که در دوره‌های مختلف بر روی ارگ بم انجام شده بود، به طوری که در هنگام زلزله هر کدام از لایه‌های مرمت شده رفتار جداگانه‌ای را از خود نشان دادند، در واقع مرمت‌های انجام شده در دوره‌های مختلف، یکپارچگی لازم را نداشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز