خبرگزاری کار ایران

رسانه‌های قعال استان آذربایجان شرقی در حوزه وقف تجلیل شدند؛

تجلیل از خبرگزاری ایلنا در آذربایجان شرقی

کد خبر : ۲۳۵۸۳۸

در این آیین از سرپرستی خبرگزاری ایلنا در آذربایجان شرقی نیز به همراه سایر رسانه‌های فعال در این حوزه و به دلیل پوشش گسترده اخبار وقف تجلیل شد.

رسانه‌های فعال استان آذربایجان شرقی در حوزه وقف عصر روز گذشته در دومین همایش وقف و رسانه با عنوان وقف؛ رسانه و چشم انداز فرارو تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در این همایش که با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار شد، وقف را عامل ماندگاری نام و یاد نیک افراد در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: وقف این سنت دیرینه نبوی، علوی و فاطمی جوابگوی فطرت انسان است.

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، با بیان اینکه وقف سنتی بوده که پیامبر اکرم(ص) بر آن صحه گذاشته و بر اهمیت آن افزوده است اظهار داشت: امروزه جوامع بشری به اهمیت وقف پی برده‌اند به طوری که بزرگ‌ترین مراکز آموزشی دنیا نظیر هاروارد و آکسفورد و حتی مراکز نظامی و امنیتی کشوری مانند آمریکا با پشتوانه خیریه و وقف اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی با اشاره اینکه وقف در طول تاریخ گرفتار بلا شده است گفت: طرح اصلاحات ارضی رضاخانی که موجب تصرف موقوفات در سراسر کشور شد از آن جمله بود که محمدرضا شاه با قانون اصلاحات ارضی به وقف ضربه اساسی وارد کرد.

حجت الاسلام حسینی با تأکید بر توسعه مشارکت‌های اجتماعی در عصر حاضر با عمل به نیات واقفان خاطرنشان کرد: وقف پشتوانه عظیم اقتصادی است که اگر این سنت حسنه احیا شود، می‌تواند کمک حال دولت در رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی شود همچنین قادر است در بحثکارآفرینی واشتغال نیز به ایفای نقش به ایفای نقش بپردازد.

وی با بیان این‌که ۴۵۰ مجموعه آموزشی، چهار بیمارستان، چند درمانگاه و بیش از یک هزار هکتار از باغ‌های مستعد استان وقفی هستند، افزود: ربع رشیدی تبریز تنها‌ترین موقوفه ثبت جهانی ایران اسلامی است که احیای این موقوفه بزرگ نیازمند همت و عزم جدی مسؤولان است.

وی خواستار همکاری اهالی فرهنگ و رسانه در معرفی وقف شد و گفت: از این قشر انتظار داریم با گسترش همکاری‌های خود همچون گذشته در فرهنگ سازی وقف به ایفای نقش بپردازند.

همچنین فرماندار تبریز در این همایش در سخنانی با اشاره به نقش وقف در توسعه و شکوفایی علم و دانش در ممالک اسلامی اظهار داشت: اسلام نه تنها با علم مخالف نیست، بلکه وجوب بدست آوردن علم به ویژه تفقه در دین را مورد تأکید قرار داده است، برای توسعه علم نیازمند بنیه مالی و امکانات لازم هستیم که وقف این منابع را تأمین می‌کند.

رحیم شهرتی‌فر، ادامه داد: اگر در تمدنی علم و دانش شکوفا می‌شود، حتما باید امکانات تعلیم و تعلم فراهم و از طالبان علم حمایت شود، که این امکان از راه نیات واقفان جاری می‌شود، در حقیقت احیای دوباره تمدن اسلامی و شکوفایی علم و دانش در کشورهای اسلامی در گرو احای موقوفات و ترویج فرهنگ وقف است.

همچنین علی نواداد، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی در سخنانی با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌های استان در ترویج فرهنگ وقف گفت: باید با شناخت آسیب‌های فراروی کار رسانه‌ای در ترویج این سنت الهی، شرایط لازم را برای تأثیرگذاری رسانه‌های مکتوب، مجازی و دیداری د اشاعه فرهنگ وقف آماده کرد.

گفتنی است، در پایان این همایش ضمن تجلیل از فعالان عرصه رسانه، از کتاب فرهنگ تشیع، تمبر یادبود همایش و نرم‌افزار جامع امامزادگان استان آذربایجان‌شرقی رونمایی شد.

در این آیین همچنین از سرپرستی خبرگزاری ایلنا در آذربایجان شرقی نیز به همراه سایر رسانه‌های فعال در این حوزه و به دلیل پوشش گسترده اخبار وقف تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز