خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی: / تکرار /

جامعه‌ای که تبعیض و پارتی بازی در آن احساس شود، مورد نظر امام و اسلام نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۲۴۲

برای ترویج اخلاق در جامعه بزرگان و دین داران جامعه باید ریشه های بی اخلاقی و ناهنجاری را در خود از بین ببرند.

یادگار امام گفت: جامعه ای که تبعیض و احساس ظلم و پارتی بازی و دوگانگی در رفتار، در آن احساس شود جامعه مورد نظر امام و اسلام نیست و جامعه ای که کرامت انسانی در آن خدشه دار شود اسلامی نیست.

به گزارش ایلنا و به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آیین تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی با آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با اشاره به یکی از احادیثمشهور در خصوص اهمیت «سلامت» و «امنیت» اظهار داشت: بر اساس این حدیثسلامت و امنیت وقتی که از بین رفت انسان متوجه اهمیت آنها می شود و در آن صورت اگر تمام خوبی ها را به انسان بدهند دیگر افاده نمی کند.

وی با اشاره به سخنان فرمانده نیروی انتظامی در این جلسه افزود: بسیاری از دردهای جامعه در درجه دوم قرار دارد؛ بدین معنا که ابتدا باید سلامتی و آرامش باشد تا نوبت به دغدغه های ثانویه برسد. سلامتی بزرگترین نعمتی است که خداوند عطا کرده، اما اگر خدای ناخواسته درد و بیماری به انسان عارض شود، انسان توان بهره برداری از نعمت ها را ندارد و اگر امنیت نداشته باشیم نیز همین وضع خواهد بود.

سید حسن خمینی یادآور شد: صحت و امنیت در ابعاد فردی و اجتماعی تعریف می شود و جامعه ای که صحت و سلامت و امنیت ندارد دو نعمت اصلی خود را از دست داده است.

وی با اشاره به اینکه «آمن» به معنای ایمنی بخش یکی از اسماء الهی است، ادامه داد: نعمت صحت و سلامتی به گونه ای مهم است که بعضا فراموش می شود، زیرا گاهی اوقات چیزی از شدت وضوح در نظرها گم می شود.

یادگار امام با بیان اینکه نعمت امنیت به عنوان یکی از مظاهر الطاف خداوند است و ما باید در این زمینه به کشورهای حاشیه خودمان نیز نگاه کنیم، گفت: کشور ما در ابعاد زیادی نقطه اتکا بوده و امنیت قابل قبولی از حیثسیاسی داریم؛ هرچند که تا نقطه مطلوب فاصله داریم. البته آرمانها هیچ وقت بطور کامل دست یافتنی نیستند که اگر اینگونه نبود، آرمان نیستند. اما مسیر حرکت را باید در جهت آن تنظیم کنیم.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از امنیت جامعه مرهون نیروی انتظامی است و از این حیثمردم ما شاکر آن خواهند بود؛ اما این تمام کمال یک جامعه نیست و جامعه اسلامی علاوه بر امنیت باید سالم هم باشد؛ صحت جامعه به این است که دردهای درونی و بیرونی آن مرتفع شود و جامعه به شرطی صفت اسلامی می گیرد که بیماری ظاهری و باطنی نداشته باشد.

سید حسن خمینی در این زمینه تأکید کرد: باید از ظواهر اسلامی در جامعه پاسداری شود، زیرا جوامعی که در آن ظواهر اسلامی رعایت نمی شود صحت مطلوب را ندارد؛ همچنین جامعه ای که دسترسی به مواد مخدر در آن آسان باشد صحیح و سالم نیست، جامعه ای که فقر در آن زیاد است از لحاظ درونی آسیب می بیند و همین موضوع ریشه ناامنی در آن می شود. جامعه ای که تبعیض و احساس ظلم و پارتی بازی و دوگانگی در رفتار، در آن احساس شود جامعه مورد نظر امام و اسلام نیست و جامعه ای که کرامت انسانی در آن خدشه دار شود اسلامی نیست.

وی گفت: جامعه اسلامی جامعه ای است که انسان در آن آرامش روانی داشته باشد؛ همان جامعه ای که بر اساس نقل تاریخ روزگاری اگر یک دختر ۱۴ ساله با یک سینی طلا از مرو تا ری را می رفت هیچ مشکل و ناامنی برای او ایجاد نمی شد و واقعا در روزگاری ایران اینگونه بود؛ گرچه باید گفت یکی از عوامل امنیت زا فرهنگ غیر خشن ملت ایران است که الحمدلله خشونت در فرهنگ مردم ایران نیست و هیچ گاه آن خشونتی را که در سایر اقوام می بینیم در تاریخ ایران نبوده است.

یادگار امام تصریح کرد: در جامعه اسلامی علاوه بر آنکه مظاهر اسلام باید رعایت شود فرزندان باید با اطمینان به امنیت روان در آن زندگی کنند. البته امروز با پیشرفت دنیا، ابزار بزهکاری هم تغییر می کند که پلیس توامند باید خود را به ابزار مقابله با آن مجهز کند.

وی با بیان اینکه بزهکار و مجرم بیمار است، اظهار داشت: بیمار را در جامعه اسلامی باید درمان کرد؛ همانطور که در فلسفه جزا در اسلام آمده است که قانون برای مقابله با جرم و ریشه کنی آن، گذاشته می شود، نه برای آنکه حال متهم گرفته شود! زیرا مجرم فرزند همین جامعه است که به بیراهه رفته و جامعه باید مانند یک پدر برای هدایت او و ایجاد آرامش روانی وظیفه یک جامعه اسلامی عمل کند.

سید حسن خمینی گفت: امروز در سایه مجاهدت ها، در این نقطه از جهان یک امنیت مطلوب از برخی جهات وجود دارد که در جهاتی که نیست، خصوصا در حوزه امنیت اجتماعی باید تلاش بیشتری کنیم و توجه کنیم که ریشه بسیاری از جرائم به فقر و طمع برمی گردد.

وی با بیان اینکه جوامعی که ریشه بی اخلاقی دارند بسیاراستعداد رفتن بسوی ناهنجاری دارند، یادآور شد: در حدیثپیامبر(ص) آمده است که «فقر به کفر نزدیک است»؛ یعنی اگر تربیت صحیح باشد فرد فقیر هم به سمت کفر و ظلم نمی رود. همچنین باید توجه داشت که ریشه بسیاری از جرائم طمع است و اگر طعم از میان برود جرم نیز کمتر می شود.

وی گفت: نکته مهم این است که معلمان جامعه باید خود را اصلاح کنند زیرا اگر فرزند ما، ما را سالم ببیند خودش نیز سالم می شود. اما اگر من اخلاق نداشته باشم کار برعکس می شود و حرفی نزنم بهتر است! بنابراین، برای ترویج اخلاق در جامعه بزرگان و دین داران جامعه باید ریشه های بی اخلاقی و ناهنجاری را در خود از بین ببرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز