خبرگزاری کار ایران

دعوت وزیر راه از سرمایه گذاران برای بنادر جنوب و شمال

کد خبر : ۱۹۴۰۹۳

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید دسترسی آسان در تمام بنادر فراهم شود، گفت: حمل ونقل ترکیبی دریا و ریل توسعه ترانزیت و صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. یک کمیته هماهنگی بین ریل و دریا در تمام بنادر ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند نوسازی تجارت حمل و نقل و حمل و نقل ترکیبی هستیم، گفت: سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای افزایش سهم ایران در تجارت دریایی در تمام بنادر جنوبی، شمالی و پسکرانه های این مناطق سرمایه گذاری کنند.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در سمینار معرفی فرصت‌های جدید پایانه‌های کانتینری بندر شهید رجایی با تسلیت حادثه هواپیمای روزگذشته، گفت: حمل ونقل یکی از مهم ترین بخش‌های اقتصادی است و در سمیناری که فردا برگزار می شود به عنوان یکی از پیشران‌های خروج از رکود به آن توجه جدی شده است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته برنامه های مفصلی برای نوسازی تمام شقوق حمل و نقل داریم، افزود: از همه مهم تر نوسازی نرم افزاری شقوق حمل و نقل، استقرار نهادهای بازار، ارتقای استاندارد و ارتقای بهره وری و همچنین توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه درون زا با نگاه برونی در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واقعیت این است حمل و نقل ایران در بخش نرم افزار و سخت افزار و چه در بحثنوسازی نهادهای بازار حمل و نقل اعم از بنگاه داری و سازمان های حاکیتی نیاز به بازنگری بنیادی دارد، گفت: در یکسال اخیر اقدامات فراوانی در این زمینه انجام شده و مطمئن هستم به کمک همکاران وزارتخانه و تمام دست اندر کاران در یک دوره میان مدت نسبت به نوسازی شقوق مختلف حمل و نقل موفق می شویم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه به دو دریای مهم جنوب و دریای خزر در شمال دسترسی داریم. رئیس جمهوری در اولین سفرهای خود به جنوب سفر کردند به این معنی که دولت در توسعه دریا محور به ظرفیت های کشور در جنوب توجه دارد.

آخوندی به وجود بنادر متعدد در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت بسیار بزرگی در جنوب داریم و تصمیم داریم موقعیت رقابتی ایران را در سواحل جنوب حفظ و به دست آوریم. ۳۰ میلیون تن ظرفیت کانتینری جنوب دارد که ما ظرفیت ایران را به شش میلیون تن افزایش دادیم. با توجه به دستور توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی و ظرفیت بندر چابهار این ظرفیت افزایش می یابد. همچنین بندر جاسک به عنوان بندر دوم بزرگ احداثمی شود.

آخوندی افزود: منطقه جنوب منطقه بسیار مهم برای ما چه در حوزه خلیج فارس و چه دریای عمان است و تصمیم استراتژیک برای این مناطق داریم، برای این کار هم به منابع و هم به تجهیزات نیاز داریم. از سوی دیگر باید از لحاظ نرم افزاری نیز باید بنادر تجهیز شوند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از مزیت نسبی بسیار خوبی در جنوب برخوردار هستیم و می توانیم بنادر جنوب را به شمال متصل کنیم ضمن آنکه این کار را می خواهم توسط بخش خصوصی انجام دهیم و دولت فقط امور حاکمیتی و تسهیل در امور تجارت و تامین زیرساخت ها را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه با تاکید بر این که برای این کار نیازمند نوسازی تجارت حمل و نقل و حمل و نقل ترکیبی هستیم، بیان کرد: دولت به تنها نمی تواند حمل ونقل دریایی را توسعه دهد. ما فقط می توانیم زیربناها را توسعه دهیم. از این از بخش خصوصی می خواهیم حضور فعالی در این زمینه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه خوشبختانه شرایط رو به بهبود است، ابراز امیدواری کرد هر چه بیشتر روابط ایران با جهان به صورت گسترده تری توسعه یابد و بتوانیم بر مبنای درست و منصفانه تجارت بین المللی داشته باشیم. دولت در کنار حفظ حقوق هسته ای ایران، حقوق تجارت و دسترسی به بازارهای بین المللی، در پی توسعه دسترسی به آبهای بین المللی برای همه مردم ایران است.

وی با بیان این که مردم ایران حق دارند سهم خود را از بازار حمل و نقل بین المللی به دست آورند، اظهار داشت: در حوزه تعامل این حقوق در حال به دست آمدن است و می توانیم یک حمل ونقل دریایی سالم در دنیا داشته باشیم. باید بتوانیم سهم ایران را از توسعه جهانی افزایش دهیم. باید کشتی ها به صورت مستقیم در بنادر ایران پهلوگیری کنند هم به نفع مردم ایران است و هم این کار منافع صاحبان کالا را تامین می کند.

وی با تاکید بر این که هیچکس قبول نمی کند قیمت تمام شده کالا به دلیل بی تدبیری افزایش یابد، گفت: با توجه به این که اکثر بنادر جنوب یا منطقه ویژه یا منطقه آزاد هستند تسهیل تجارت را باید ایجاد کنیم. همین بحثرا در دریای شمال داریم و به دنبال همکاری بین کشورهای حوزه دریای خزر هستیم.

آخوندی با بیان اینکه جلساتی در این زمینه در آستاراخان هفته پیش داشتیم، افزود: اقدام بسیار مهمی که در سال گذشته انجام شد تلفیق بسیار خوب بین حمل ونقل ریلی و حمل ونقل دریایی است. در چهار ماه اخیر بخش اعظم کالاهای اساسی توسط ریل به مرکز کشور و سایر مقاصد حمل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید دسترسی آسان در تمام بنادر فراهم شود، گفت: حمل ونقل ترکیبی دریا و ریل توسعه ترانزیت و صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. یک کمیته هماهنگی بین ریل و دریا در تمام بنادر ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.

وی افزود: سیاست ما نه به صورت دستوری بلکه اقتصادی آن است که فرآیندی را ایجاد کنیم که حمل بار توسط ریل صرفه اقتصادی داشته باشد و از جهت زمان با رفع گلوگاه هایی که در برخی محورهای ریلی داریم زمان سیر را کاهش دهیم.

آخوندی افزود: مذاکرات خیلی خوبی با چین، روسیه، هند، کشورهای جنوب خلیج فارس برای موافقت نامه و کریدورهای حمل ونقل بین کشورهای منطقه تسهیل کرده و هم امکان سرمایه گذاری های مشترک را فراهم کنیم. امکان سرمایه گذاری خارجی در تمام بنادر در بخش تجهیز، پسکرانه و سیستم های حمل و نقلی و ناوگان وجود دارد و از نمایندگان خارجی دعوت می کنیم در حوزه حمل ونقل با مدل های مختلف سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به این که ایجاد شرایط سرمایه گذاری در پسکرانه ها برای بسته بندی و تولید فوری در تمام بنادر در دستور سازمان بنادر است، ادامه داد: با توجه به تصمیمات خوبی که اتخاذ شده و آخرین تصمیم هم در رابطه با منطقه آزاد شدن بوشهر، امکان سرمایه گذاری در بنادر فراهم شده است. امیدوارم بتوانیم شرایط را برای فعالیت فعالان حوزه دریا فراهم کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز