خبرگزاری کار ایران

شراره صالحی در افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌هایش:

چشم مخاطب برای فهم هنرهای تجسمی باید آموزش ببیند

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۳۵

رنگ‌هایی چون فیروزه‌ای، طلایی، لاجوردی و اخرایی در آثار صالحی جایگاه ویژه‌ای دارند. او به تلفیق دو رنگ طلایی و فیروزه‌ای در آثارش علاقه دارد زیرا این دو رنگ در نگارگری ایرانی بسیار اثر گذار و حائز اهمیت است.

نمایشگاه نقاشی‌های شراره صالحی(هنرمند مقیم پاریس)، عصر جمعه(۱۲ اردیبهشت) درگالری شکوه برپا شد.

به گزارش ایلنا؛ صالحی که بعد از هشت سال آثارش را در ایران به تماشا گذاشته است، در این نمایشگاه ۱۷ اثرمیکس مدیا با ابعاد متفاوت ارائه داده، او این آثار را در طول سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ به تصویر کشیده است.

او در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است؛ گفت: این آثار برگزیده‌ای از نقاشی‌های هشت سال اخیرم است. بطور کل در آثارم به کشف فضاهای جدید علاقه زیادی دارم، به همین دلیل تحقیق و جستجو در آثارم نقش اصلی را ایفا می‌کند. پس از مدتی نقاشی کردن در یک سبک و سیاق، زمینه کاریم را تغییر می‌دهم و کارهای جدیدی را شروع می‌کنم. البته این مسئله چیزی نیست که از قبل برایش تصمیم گیری کنم این تغییر در واقع نیاز درونی من محسوب می‌شود. معتقدم هنرمند نباید خودش را تکرار کند و باید فضاهای جدید را در آثارش تجربه کند.

هیچکدام از آثارش عنوان ندارند، او ترجیح می‌دهد که مخاطبین آثارش را نامگذاری کنند، وی در این رابطه گفت: شاید برای بعضی آثارم عناوینی را در ذهنم در نظر بگیرم اما دوست دارم مخاطبان برداشت شخصی خود را از آثارم داشته باشند. گاهی پیش می‌آید بازدیدکنندگان نمایشگاه زوایایی از احساس و روح من را در آثار کشف می‌کنند که خودم به آن دسترسی نداشته‌ام. ارتباطی که مخاطبان با آثارم برقرار می‌کنند برایم بسیار اهمیت دارد به همین خاطر عناصر هویتی در کار‌هایم زیاد و المان‌هایی از هنر ایران در آثارم کاملا مشهود است، این عناصر ممکن است ملهم ازسفال نیشاپور، فرش ایرانی و… باشد. مخاطبان در خارج از ایران با بازدید از آثارم پی به شرقی بودن من می‌برند.

پالت رنگی آثارش ملهم از نگارگری و مینیاتورهای ایرانی است. رنگ‌هایی چون فیروزه‌ای، طلایی، لاجوردی و اخرایی در آثار صالحی جایگاه ویژه‌ای دارند. او به تلفیق دو رنگ طلایی و فیروزه‌ای در آثارش علاقه دارد زیرا این دو رنگ در نگارگری ایرانی بسیار اثر گذار و حائز اهمیت است.

آثار صالحی فضایی شاعرانه و تغزلی دارند، او در این مورد گفت: آثارم متاثر از طبیعت، انسان، تنهایی انسان و مشکلات انسان معاصر است، برای بیان احساساتم گاهی از مدیوم نقاشی و گاهی از شعر کمک می‌گیرم. من در هر دو حوزه شعر و نقاشی فعال هستم. به همین دلیل است که اکثرا مخاطبان فضایی شاعرانه را درآثارم احساس می‌کنند. شعر در واقع پناهگاه من است. هنگامیکه نقاشی نمی‌کنم احساساتم با سر ریز شدن کلمات بیان می‌کنم. کتابی با عنوان «بر بام آسمان» از مجموعه اشعارم در سال ۸۲ منتشر شده اما دفا‌تر زیادی از اشعارم دارم که هنوز چاپ نشده است. مجله بخارا نیز بعضی از اشعارم را منتشر کرده است.

او که در حدودسه سال مقیم ابوظبی بوده و اکنون شش سال است که مقیم پاریس می‌باشد در مورد استقبال مخاطبان ازآثار هنری در داخل و خارج از کشور گفت: حوزه هنرهای تجسمی، حوزه پیچیده‌ای است. برای مثال مخاطبان به راحتی با سینما و شعر ارتباط برقرار می‌کنند اما به راحتی نمی‌توانند با آثار تجسمی ارتباط برقرار کنند مگر اینکه چشم آن‌ها آموزش دیده باشد، در واقع باید الفبای هنرهای تجسمی را بدانند تا بتوانند آن را درک کنند. به همین دلیل من تفاوتی به لحاظ ارتباط با اثر بین مخاطبان داخلی و خارجی نمی‌بینم. تفاوت به لحاظ شناخت در این زمینه مطرح است. به همین دلیل است که آموزش شناخت آثار هنری از سال‌های ابتدایی در مدارس بسیار اهمیت دارد، چقدر خوب است اگر در برنامه آموزشی مدارس بصورت هفتگی برنامه دیدار از موزه‌ها قرار گیرد. بنابراین می‌توان گفت چشمی که در زمینه شناخت آثار هنری آموزش دیده، عناصر و موتیف‌ها را می‌شناسد و تاریخ هنر می‌داند برداشت بهتر و درست تری از کار‌ها خواهد داشت.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه شراره صالحی در مورد آثار او گفت: علاقه زیادی به نوع کار و ترکیب رنگی نقاشی‌های خانم صالحی دارم، سبک کاری او را می‌پسندم و از سالهای قبل آثار وی را دنبال و خریداری کرده‌ام. کارهای جدید که در این نمایشگاه ارائه داده است در حین مدرن بودن نوستالژیک هستند و بخاطر دور بودن از ایران سعی کرده است عناصر و موتیف‌های ایرانی را تا اندازه زیادی در آثار بکار گیرد.

ایوبی در مورد علاقه‌اش به آثار تجسمی گفت: آثار بسیاری از هنرمندان فعال در حوزه تجسمی را دنبال می‌کنم و علاقه زیادی به گالری گردی در آخر هفته‌ها دارم. از برگزاری نمایشگاه‌های هنری، جمع شدن علاقمندان هنرهای تجسمی در گالری‌ها و رونق بازار هنرهای تجسمی لذت می‌برم. از دیدن لیبل قرمزی که کنار تابلو‌ها به علامت فروش اثر زده می‌شود بسیار خوشحال می‌شوم زیرا خبر از راه افتادن اقتصاد هنر در حوزه تجسمی را می‌دهد.

شهره لرستانی بازیگر و کارگردان تئا‌تر و تلویزیون در مورد این نمایشگاه گفت: این آثار دنیایی از رنگ و احساس را پیش روی مخاطبان قرار داده و از تنوع زیادی برخوردار است. شراره صالحی شاعر توانایی است که به دو زبان فارسی و فرانسوی شعر می‌گوید. او در نمایشگاه‌هایش با ارائه آثاری متنوع مخاطبانش را متعجب می‌کند. از نظر من کارهای تازه‌اش که در کنار آثارقبلی‌اش در این نمایشگاه به تماشا گذاشته بخاطر دوری از ایران، در سفر بودن و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد پخته‌تر شده است.

شراره صالحی متولد ۱۳۴۰ است. او تاکنون ۱۹ نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهایی دیگری چون فرانسه، تونس، امارات و… برپا کرده است و حضور در ۴۸ نمایشگاه گروهی در ایران و کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، آمریکا، چین، سوریه، قبرس، ونزوئلا و… را در کارنامه هنری خود دارد. او درسال ۱۹۹۷ جایزه نخست بین هشت هزار اثر هنری را در نمایشگاه «بین المللی هنر چین» در پکن از آن خود ساخته است و آثارش در موزه‌ها و مراکز فرهنگی متعدد در کشورهای مختلف جهان نگهداری می‌شوند که از جمله آن می‌توان به بریتیش می‌وزیوم، موزه هنرهای معاصر تهران، وزارت فرهنگ تونس، وزارت فرهنگ و میراثابوظبی، بنیاد موسیقی و هنر ابوظبی، شهرداری پاریس و بسیاری دیگر از مجموعه‌های خصوصی در ایران، آمریکا و اروپا اشاره نمود. صالحی کار‌شناسی گرافیک از دانشگاه هنر تهران، کار‌شناسی ارشد پژوهش هنر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، کار‌شناسی ارشد مطالعات جهان عرب از دانشگاه سوربن پاریس و دکترای شرق‌شناسی از دانشگاه استراسبورگ فرانسه دارد.

نمایشگاه نقاشی‌های شراره صالحی با حضور چهره‌های شاخص فرهنگی هنری نظیر مهندس مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، دکتر علیرضا سمیع آذر، شهره لرستانی، مسعود فروتن، عنایت الله نظری نوری و… در گالری شکوه برگزار شد.

نمایشگاه نقاشی‌های شراره صالحی تا هفدهم اردیبهشت ماه در گالری شکوه دایر است. علاقمندان می‌توانند همه روزه(به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ۱۷ الی ۲۱ از این آثار در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ گالری شکوه دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز