خبرگزاری کار ایران

شروعی آرام و نگران‌کننده برای نمایشگاه کتاب تهران

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۰۰

بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در شرایطی کار خود را آغاز کرد که جمعیت چشمگیری برای بازدید از غرفه‌ها و تازه‌های نشر در مصلی تهران حاضر نشدند.

نخستین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شرایط برگزار شد، که غالب ناشران به جهت پایین بودن نرخ حضور و مراجعات علاقمندان به کتاب و مطالع، فرصت تنظیم ردیف‌های کتاب و هماهنگی‌های لازم جهت ارائه خدمات فروش را داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ یکی از مشغله‌های اصلی ناشران و مسوولان غرفه در اولین روز نمایشگاه، پیگیری اتصال دستگاه‌های خودپرداز و رفع مشکلات مخابراتی در غرفه‌هایشان بود. هنوز سامانه تبلیغات گویا نمایشگاه آغاز به کار نکرده و برخی از ناشران همچنان درصدد ساماندهی دکور داخلی و چینش قفسه‌های کتاب بودند.

عدم استقبال چشمگیر مردم از روز نخست نمایشگاه کتاب تهران، اگرچه برای غرفه‌داران و ناشران اتفاق تازه‌ای نیست؛ آنچنانکه این مساله معمولا در ادوار پیشین نیز سابقه داشته، اما برای شرکت‌کنندگان باسابقه‌ای که کسادی نمایشگاه را در سال گذشته تجربه کرده‌اند، تا حدود زیادی نگران کننده هم بود.

این وضعیت در شرایطی رخ داد که مسوولان فروش نشر نگاه، نشر ققنوس، نشر مروارید، نشر افراز، نشر زاوش و… همه‌گی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، پس از بیان این مطلب که هنوز برای قضاوت زود است، ابراز امیدواری کردند که بازار فروش کتاب در نمایشگاه بیست و هفتم، همچون دوره قبل راکد نباشد.

از طرفی میانگین قیمت کتاب‌های جدید الانتشار، به طرز قابل توجهی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال چاپ دوم کتابی که در نمایشگاه پیشین ۲۵ هزار تومان ارائه شده بود، در این دوره تا مرز ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. این مساله با درنظر گرفتن افت قدرت خرید علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در سال گذشته، بر نگرانی‌ها دامن می‌زند.

لازم به توجه است با وجود جمعیت پایین بازدیدکنندگان از روز نخست نمایشگاه کتاب، همچنان علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه ادبیات، بیشتر از حوزه‌های دیگر به چشم می‌آمد. همچنین حجم قابل توجهی از بازدیدکنندگان، مولفانی بودند –خصوصا کتاب اولی‌ها - که به اشتیاق انتشار و عرضه کتاب خود در غرفه نشر مورد نظرشان به مصلی تهران آمده بودند.

گفتنی‌ست میانگین بهاء پشت جلد کتاب‌های شعر، زیر ۱۰ هزار تومان و میانگین بهاء کتاب‌های داستانی و رمان، بیشتر از ۱۵ هزار تومان به نظر می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز