فتاح مینوبخش:
فیلم «قایم باشک» یک بازنگری به دنیای کودکان و شکافهای تربیتی میان سنت و مدرنیته است

فتاح مینوبخش از چالشهای ساخت فیلم «قایم باشک» و انتخاب بازیگر کودک و همچنین اهمیت آگاهی و گفتوگو در مواجهه با مسائل ممنوعه برای کودکان گفت و تأکید کرد که نگفتن و پنهان کردن مسائل میتواند به سرنوشتهای تلخ برای آنها منجر شود.
فتاح مینوبخش، کارگردان فیلم کوتاه « قایم باشک» که با پایان مراحل فیلمبرداری به تازگی وارد مراحل فنی خود شده، در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره بر چگونگی نگارش این فیلمنامه، گفت: فیلم «قایم باشک» برگرفته از یک ایده سینمایی است که بیشتر بر اساس اتفاقها و شواهدی که در جامعه دیدهام شکل گرفته است. در هنگام نگارش فیلمنامه متوجه شدم که شکاف عظیمی میان بخش سنتی و زندگی امروزی وجود دارد که باعث تربیت اشتباه و محدودیتهایی میشود که میتواند سرنوشت کودک را تغییر دهد.
او افزود: فضای فیلم در دل یک مراسم مذهبی و در یک خانه سنتی روایت میشود. این مکان خاص در فیلم به طور مستقیم با روایت داستان گره خورده است. من همیشه به دنبال خانهای با معماری خاص، حیاطدار و آجری بودم تا قصه در آن روایت شود. خوشبختانه پس از چند هفته جستجو، موفق شدیم خانهای با این ویژگیها پیدا کنیم که بسیار به فضاسازی و روایت قصه کمک کرد.
این هنرمند سینما خاطرنشان کرد: در فیلم «قایم باشک»، پسر بچهای کنجکاو وارد دنیای ممنوعهای میشود که نباید ببیند. این تم اکتشاف و کشفهای تلخ، به شدت در سینمای من تأثیرگذار بوده است. من سعی کردم در طول فیلمبرداری و نگارش، یک پردهای جلوی داستان قرار دهم تا هم معصومیت کودکی حفظ شود و هم فیلم دور از حاشیه باشد. حساسیتهای جامعه و سن کودکان این بخش را بسیار سخت کرده بود.
او ادامه داد: یکی از بزرگترین چالشهای فیلم، انتخاب بازیگر اصلی بود که باید کودکی ۱۰ ساله میبود با قدرت بازیگری عالی. "اشکان اردستانی" توانست آنچه که در ذهن من بود، به خوبی به تصویر بکشد و به نظر من او بازیگر آیندهداری خواهد بود.
دستیار کارگردان سریال قهوه پدری عنوان کرد: فیلم کوتاه و بلند دنیای کاملاً متفاوتی دارند. بزرگترین تفاوت در فیلم کوتاه این است که شما مدت خیلی کمی برای روایت، جلب توجه مخاطب، جمعبندی و گرهگشایی در اختیار دارید. این مراحل در فیلم بلند معمولاً ۹۰ دقیقه به طول میانجامد و اصلاً قابل مقایسه نیست. من از سالها تجربه به عنوان دستیار کارگردان در سینما استفاده کردم و آموختم که اگر فیلم به آنچه که میخواهید نیست، باید آن را کنار بگذارید و دوباره بگیرید.
او افزود: در ساخت «قایم باشک» هیچ واکنش منفی از سوی افراد مذهبی یا سنتی دریافت نکردم، چراکه فیلم بیشتر به دنبال روایت یک مشکل اساسی در تربیت و تفکر فرزندان است و به جای حاشیهسازی، سعی دارد با گفتوگو این مسائل را آگاهانهتر مطرح کند. فیلم کوتاه فرصت یادگیری زیادی به من داد. به عنوان کارگردان، باید در همه امور کنترل داشته باشید و این تجربه به من کمک کرد تا مسیر خود را در پروژههای آینده به درستی انتخاب کنم.
مینوبخش در پایان تاکید کرد: پیام اصلی فیلم این است که پنهان کردن مسائل و نپرداختن به آنها به دلیل تابوها میتواند برای کودکان پیامدهای جدی داشته باشد. امیدوارم فیلم توانسته باشد این پیام را به درستی منتقل کند و تأثیرگذار باشد.