خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

زنجیره واردات شلخته و بی‌نظم است/ ناهمخوانی استاندارد ریل‌های ایرانی با کشورهای مشترک‌المنافع

زنجیره واردات شلخته و بی‌نظم است/ ناهمخوانی استاندارد ریل‌های ایرانی با کشورهای مشترک‌المنافع
کد خبر : ۱۶۳۵۹۰۳

دبیرکل خانه صمت ایران گفت: زنجیره واردات ناکارآمد، کند و هزینه‌زاست و به تعبیری شلخته و بی‌نظم است و این جریان در تمام دستگاه‌های دخیل در واردات برقرار و سبب می‌شود هزینه واردات را بالا برد.

آرمان خالقی، دبیرکل خانه صمت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا آنچه به رسوب بیش از اندازه کالا در بنادر ایران می‌انجامد را تشریح کرد و گفت: فرآیند لاجستیک کالاهای صادراتی و وارداتی در ایران ضعیف است و این ضعف در واردات نمایان‌تر است زیرا واردات پیچیده‌تر از صادرات است. در واردات به دلیل محدودیت‌های تحریمی شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند با هر شرکت خارجی وارد معامله شوند و این امر شمار شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند را محدود می‌کند و چون طرف‌های تجاری نیز از محدودیت‌های ایران آگاه هستند در تعیین قیمت معاملات با طرف ایرانی همراهی نمی‌کنند. با این حال واردکننده وقتی معامله را پشت سر می‌گذارد باید با تامین و تخصیص ارز برای واردات کالا در داخل کشور دست و پنجه نرم کند این چالش‌ها در حالی برقرار است که در حمل کالا به ایران نیز توانمندانه عمل نمی‌شود.

وی افزود: در بنادر ایران جریان پهلوگیری، پذیرش و تخلیه کشتی‌ها زمان زیادی می‌برد چون تجهیزات کافی برای تخلیه بار وجود ندارد و این امر به معطلی بار در کشتی‌ها و افزایش هزینه واردات می‌انجامد اتفاقی که در ادامه هزینه تمام‌شده تولید را در کشور رقم می‌زند. توقف بیش از اندازه کالا در گمرکات همچنین سبب می‌شود دوره خواب سرمایه در گردش کالا افزایش پیدا کند، هزینه‌های انبارداری، دموراژ و جرائم تاخیرات بالا رود. ضمن اینکه تاخیرات یادشده احتمال بروز مفاسد اداری را افزایش می‌دهد.

خالقی تصریح کرد: در شرایطی که امروز از هوشمندسازی فرآیند واردات در گمرکات در جایگاه گلوگاه اقتصاد کشورها صحبت می‌شود، گمرکات ایران دستگاه ایکس‌ری هم کافی ندارند.

دبیرکل خانه صمت ایران خاطرنشان کرد: ضعف لجستیک نه تنها در بنادر بلکه در حمل زمینی کالا نیز وجود دارد. اکنون بسیاری از کامیون‌های ایرانی ظرفیت کافی برای حمل کالا به مرزهای اروپایی را ندارند و کالا به واسطه کامیون‌های غیرایرانی به طور مثال ترک‌ها به مقاصد اروپایی می‌رسد و حتی اگر کامیون ایرانی ظرفیت لازم را هم داشته باشد در دریافت ویزا برای ورود به خاک اروپا به مشکل برمی‌خورد.

وی ادامه داد: علاوه بر مسیرهای آبی و خاکی، ایران ارتباط ریلی موثری با دنیا ندارد. استاندارد ریل‌های ایرانی با کشورهای مشترک‌المنافع شمالی همخوانی ندارد او یران حتی نتوانسته از ظرفیت طرح یک کمربند یک جاده که چین پیاده کرده برای ترانزیت ریلی کالا به اروپا بهره برد.

خالقی در پاسخ به اینکه سیاست‌های دولت چهاردهم تا چه میزان رسوب کالا در بنادر را تشدید کرده، اظهار کرد: ناکارآمدی فرآیند واردات به اینکه چه کسی سکان‌داری وزارت صمت را بر عهده دارد گره نخورده، مشکل در این است که سرمایه‌گذاری لازم در گمرکات برای سیستمی‌سازی فرایند واردات وجود ندارد و امور در یک پنجره واحد اجرا نمی‌شود. مجموع این عوامل به شکل‌گیری صف طولانی و معطلی زیاد در گمرکات انجامیده است زیرا زنجیره واردات ناکارآمد، کند و هزینه‌زاست و به تعبیری شلخته و بی‌نظم است و این جریان در تمام دستگاه‌های دخیل در واردات برقرار است و سبب می‌شود هزینه واردات را بالا برد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز