خبرگزاری کار ایران

جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوا؛

طرحی برای همسفر شدن تهرانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۶۰۸۸۲

به جای اینکه هر روز با خودروی شخصی خود و به شکل تک سرنشین به محل کار، دانشگاه و… تردد کنید و موجب افزایش ترافیک شهر خود شوید، می‌توانید افراد هم مسیر خود را پیدا کرده و به صورت گروهی تردد کنید.

این روزها با توجه به انجام حجم گسترده‌ای از سفرهای روزانه شهری، وجود سیستمهای متنوع حمل و نقل جهت پاسخگویی مطلوب به این تقاضا، ضروری است اما در شرایط موجود، کنترل ترافیک و آلودگی هوا کار ساده ای نیست. در این راستا یک سامانه اینترنتی با ارائه طرحی ابتکاری، راهکار قابل توجهی را مطرح کرده که البته اجرایی شدن آن به یک عزم جمعی از سوی شهروندان نیاز دارد.

مهدی قاسمی؛ یکی از مدیران این سامانه با اشاره به مساله ترافیک شهری به خبرنگار ایلنا گفت: اگرچه احداثزیر ساخت های بیشتر و بنای معابر جدید باعثبهبود شرایط ترافیکی معابر در بعضی از نواحی میشود، اما حتی اگر فرض شود که ساخت و توسعه راهها ارزان و به صرفه است(که البته فرضی نادرست است)، با این حال باید توجه کرد که راههای جدید، خود مولد ترافیک هستند و در واقع پاسخگوی تقاضای پنهان بوده و سود حاصل از توسعه راهها در جهت کاهش تراکم معابر، با رشد ترافیک تا حدی خنثی می شود.

وی ادامه داد: بنابراین تا زمانیکه در کنار توسعه راهها از روشهای مدیریتی و محدودسازی ترافیک استفاده نشود، ساخت و توسعه راهها در کاهش تراکم ترافیکی معابر تقریبا بی نتیجه خواهد بود. یکی از این سیستمها که در مقایسه با سیستمهای معمول تر حمل و نقل، جزء موارد کمتر شناخته شده در ایران به حساب می آید، خدمات هم‌پیمایی(Ride Sharing) و یا خودروی اشتراکی(Carpooling) می باشد.

قاسمی درمورد این طرح توضیح داد: هم‌پیمایی و یا استفاده از خودروی اشتراکی، شامل استفاده گروهی از افراد از خودروهای شخصی به طور مشارکتی می باشد، بطوریکه افراد متقاضی استفاده از این سیستم به طور معمول به عضویت در یک سایت و یا باشگاه در می آیند و با جستجوی افرادی که دارای رفتارهای ترافیکی مشابهی به لحاظ مبداء - مقصد، زمان سفر و… هستند ارتباط برقرار کرده و با آنها به صورت گروهی تردد می‌کنند. این کار باعثمی شود تا ضریب سرنشینان خودروها افزایش یافته و تردد خودروهای تک سرنشین کاهش یابد. می توان گفت این راهکار به نوعی حلقه گمشده بین حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی می باشد.

وی افزود: در کشورهای توسه یافته دولت با آموزش و فرهنگ سازی مردم را به استفاده از این روش تشویق می نماید تا به جای استفاده از خودروی شخصی و به شکل تک سرنشین، خودروی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و در نتیجه با کاهش تردد ماشینها در سطح شهر عملا میزان مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا کاهش می یابد.

قاسمی گفت: به منظور تشویق بیشتر مردم برای استفاده از این سیستم، در برخی از بزرگراهها مسیر جداگانه ای برای عبور خودروهای پر سرنشین در نظر گرفته شده که به خطوط HOV(High Occupancy Vehicle) معروف می باشد و فقط خودوروهایی که بیش از دو یا سه سرنشین دارند حق تردد در این خطوط را دارند. از این حیثاین روش کاملا برد - برد تلقی می گردد و همگان از مزایای این سیستم بهره مند می شوند.

وی با اشاره به مزایای هم‌پیمایی خاطر نشان کرد: جبران کمبود وسایل حمل و نقل عمومی، عدم پرداخت هزینه بالای پارکینگ، کاهش هزینه های سوخت مصرفی، سرشکن شدن هزینه بالا برای ورود به مناطق طرح ترافیک(یا زوج و فرد)، کاهش بار معابر شلوغ و پر ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و مشارکت در حفظ محیط زیست از جمله مزایای این طرح به شمار می آید.

قاسمی در رابطه با سامانه هم ماشین گفت: سامانه «هم‌ماشین» پیشنهاد می کند به جای اینکه هر روز با خودروی شخصی خود و به شکل تک سرنشین به محل کار، دانشگاه و… تردد کنید و موجب افزایش ترافیک شهر خود شوید، در سایت هم ماشین افراد هم مسیر خود را پیدا کنید و به صورت گروهی تردد کنید. علاقمندان به استفاده از مزایای این طرح می توانند با مراجعه به آدرسwww. hammashin. comنسبت به عضویت و جستجو و انتخاب افراد هم مسیر خود اقدام کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز