خبرگزاری کار ایران

معاون درمان وزارت بهداشت:

۱۳ درصد پایتخت‌نشینان به علت هزینه‌های درمان به زیر خط فقر می‌روند

کد خبر : ۱۵۱۹۸۰

نخستین درخواست به حق مردم از دست‌اندرکاران این است که هزینه‌های درمانی قابل تحمل شوند. قرار بود بر اساس برنامه پنجم توسعه، پرداخت از جیب مردم به حدود ۳۰ درصد برسد. اما در حال حاضر پرداخت از جیب مردم حدود ۷۰ درصد است.

ایلنا: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش پرداخت هزینه‌های از جیب مردم در حوزه درمان و تشدید مشکلات این حوزه به دنبال بحران‌های اقتصادی اخیر، اظهار کرد: امروز هفت درصد مردم در کشور به علت هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت، به زیر خط فقر می‌روند که البته این آمار در تهران به ۱۳ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حاجی آقاجانی در ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین که از صبح امروز در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز به کار کرد، با اشاره به تحولات بزرگ نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: توسعه علوم پزشکی و رشته‌های وابسته به آن، از دستاوردهای بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی است.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب حتی در زمینه پزشک عمومی هم وابستگی داشتیم و پزشکان خارجی در بسیاری از مراکز درمانی ما طبابت می‌کردند، اما امروز به مدد توسعه آموزش پزشکی، شاهد ارائه خدمت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در اقصی نقاط کشور هستیم و نیازی به پزشکان خارجی نداریم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز در زمینه درمان نیز تحولاتی رخ داده و مراکز تشخیصی درمانی در سراسر کشور حتی در شهرهای کوچک به مردم خدمت ارائه می‌کنند، اظهار کرد: این دستاوردهای بزرگ در راستای تحقق شعار «عدالت در سلامت» حاصل شده است. البته باید گفت علی‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر، مردم انتظاراتی از ما دارند.

آقاجانی ادامه داد: نخستین درخواست به حق مردم از دست‌اندرکاران این است که هزینه‌های درمانی قابل تحمل شوند. قرار بود بر اساس برنامه پنجم توسعه، پرداخت از جیب مردم به حدود ۳۰ درصد برسد. اما در حال حاضر پرداخت از جیب مردم حدود ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه در بحران اقتصادی دو سه سال اخیر مشکلات مردم در این مورد تشدید شده است و بخش بزرگی از سبد خانوار را همین هزینه‌های تشخیصی درمانی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت حدود دو درصد بود، اما اخیرا به حدود هفت درصد در استان‌های کشور و به حدود ۱۳ درصد در پایتخت رسیده است. درواقع هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت، هزینه‌هایی هستند که می‌توانند خانواده‌هایی را که گرفتار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند را به زیر خط فقر ببرند.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه خواسته دوم مردم بحثکیفیت در زمینه ارائه مختلف خدمات تشخیصی و درمانی است، گفت: علی‌رغم ارائه خدمت در ۵۵۰۰ آزمایشگاه دولتی، خصوصی و خیریه، هنوز نارضایتی‌هایی در میان مردم و پزشکان که مشتریان خدمات آزمایشگاهی هستند، به چشم می‌خورد. در این زمینه لازم است به اعتباربخشی توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: انتظار سوم مردم از دست‌اندرکاران نیز دسترسی عادلانه به خدمات تشخیصی و درمانی است.

آقاجانی با اشاره به اینکه علی‌رغم گستردگی خدمات توسط زنجیره آزمایشگاه‌های کشور هنوز هم با مشکلاتی روبرو هستیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد امروز راهکارهای سنتی و کهنه نمی‌تواند نیازهای جوامع مدرن را تامین کند و لازم است به راهکارهای نوین توجه کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در این میان لازم است علاوه بر اتخاذ رویکردهای نوین، در آزمایشگاه‌ها همکاران در بخش‌های مختلف آزمایشگاهی از جمله پاتولوژی، هماتولوژی و… با یکدیگر همکاری صمیمانه داشته و با وحدت رویه‌ در جهت حل مشکلات بکوشند. همچنین استفاده از تکنولوژی‌های نوین و جایگزینی روش‌های اتوماسیون به جای روش‌های دستی می‌تواند باعثافزایش سرعت، دقت، کیفیت و کاهش هزینه‌های آزمایشگاهی شود.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای کشورهای توسعه یافته برای ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، صنعتی‌سازی آزمایشگاه‌ها و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های زنجیره‌ای است، اظهار کرد: البته برای تحقق این منظور باید توجه داشت که ارائه خدمات با کیفیت نباید با افزایش هزینه همراه باشد؛ بلکه شعار «ارتقای کیفیت، کاهش هزینه» در کشورهای توسعه یافته نیز به طور جدی دنبال می‌شود.

آقاجانی افزود: صنعتی‌سازی آزمایشگاه‌ها می‌تواند هر سه خواسته مردم در زمینه کاهش هزینه‌ها، ارتقای کیفیت و دسترسی عادلانه را محقق کند.

معاون درمان وزارت بهداشت به بحثاعتباربخشی آزمایشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بحثاعتبار بخشی آزمایشگاه‌ها در چند سال اخیر به طور جدی در حال پیگیری بوده است و گام‌های خوبی در این مورد برداشته شده و امیدواریم این حرکت با تلاش‌های بیشتر کامل شود.

وی ادامه داد: همچنین باید قیمت خدمات در حوزه آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی واقعی شود تا وضعیت به سامان‌تری را در این حوزه شاهد باشیم. البته نباید فراموش کرد که همپای رشد تکنولوژی به ارتقای دانش و مهارت نیز نیاز داریم و دانشگاه‌ها باید توجه بیشتری به این امر نشان بدهند.

ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین از امروز ۲۳ بهمن در سالن همایش های رازی آغاز و تا ۲۵ بهمن ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز