خبرگزاری کار ایران

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ایلنا:

ضرورت تقویت رشته‌های اساسی و پایه‌ای در دانشگاه/ رشته‌ها باید نیازسنجی شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۵۷۵

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت تقویت رشته‌های اساسی و پایه‌ای در دانشگاه تاکید کرد.

«محمدجواد شهرابی عامری» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر آمایش رشته‌های دانشگاهی در بهبود کیفیت امر پژوهش در بین دانشگاهیان توضیح داد: فکر می‌کنیم برای اینکه بتوانیم با صنعت ارتباط بهتری برقرار کنیم، لازم است رشته‌های کاربردی و مورد نیاز صنعت و بازار را مدنظر قرار دهیم. 

عامری تصریح کرد: در این امر باید به نکاتی توجه داشت از جمله اینکه باید رشته‌های اساسی و پایه‌ای موجود در دانشگاه را تقویت کرد. در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر از گذشته به عنوان جامع‌ترین دانشگاه کشور پیشرو بوده و رشته‌هایی مانند پلیمر، پتروشیمی، مهندسی پزشکی، تجهیزات نفت و… در کشور منحصربه فرد عمل کرده و اصلا به طور خاص در برخی از این علوم دانشکده تشکیل داده است. 

معاون پژوهش و فناوری در ادامه با بیان اینکه رشته‌ها باید نیازسنجی شوند، اظهار کرد: اگر رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز صنعت و آنچه کشور می‌خواهد انتخاب شود، نه تنها مانعی در رشد پژوهش نیست بلکه خروجی کیفی تحقیقات و پژوهش‌ها دقیق‌تر خواهد شد و از نظر اشتغال و موثر بودن دانشگاهیان و تحقیقات آن‌ها در صنعت نیز بهتر ایفای نقش خواهند کرد. 

دانشیار دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد تخصیص بودجه به پژوهش در این دانشگاه نیز گفت: بودجه‌ای از طرف دولت به ما داده می‌شود که برای کل کشور وضعیت مناسبی ندارد اگرچه حداقل‌هایی را تامین می‌کند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشترین پروژه ارتباط با صنعت را بین تمام دانشگاه‌های صنعتی کشور داشته و نسبت به سرانه استاد رتبه اول را داریم. 

او ادامه داد: همچنین از طریق اساتید مرتبط با صنعت و بودجه‌های دریافتی آنها بهره خوبی داریم که پیرو همان سیاستی است که از گذشته داشته‌ایم و نگاهی متفاوت به صنعت داریم. رهبر انقلاب نیز تاکید داشتند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر مادر دانشگاه‌های صنعتی کشور است و نظر ایشان بر اساس رویکردی است که در پیش داریم. 

عامری با اشاره به اینکه با بودجه بیشتر اقدامات بهتری هم می‌توان انجام داد، اضافه کرد: ارتباط متناسب صنعتی باعث شده است که وضعیت ما در این بعد از بودجه خوب باشد. 

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: سال قبل بیش از ۹۰ میلیارد تومان قرارداد صنعتی داشتیم که این رقم غیر از طرح‌های کلان است. به جز شرکت‌های دانش بنیان و قراردادهایی که با شرکت‌ها داشتیم از بالای ۹۰ میلیارد تومان بودجه برخوردار بودیم. در واقع به اندازه یک پنجم بودجه کل دانشگاه توانستیم با صنعت قرارداد ببندیم. از حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه کلی که دانشگاه معمولا دریافت می‌کند، ۹۰ میلیارد تومان صرف بودجه پژوهش شد و فکر می‌کنم امسال اوضاع بهتر شود و با اقدامات خوبی که دولت انجام داده و در پی آن وضعیت صنایع رو به بهبود است، ممکن است از نظر بودجه شرایط مساعدتر شود. 

عامری خاطرنشان کرد: مدت زیادی در صنعت رکود داشتیم؛ گرچه از سال ۹۱ به این طرف سرمایه‌گذاری در صنعت افول داشت و از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری در صنعت منفی شده بود، اکنون نگاه دولت حمایتی است و با گشایش‌هایی که شاهدش هستیم باید تحولات خوبی در پیش باشد. دو ماه اول سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دو ماه اول سال ۱۴۰۱ پروژه‌های ما رشد چشمگیری داشته و فکر می‌کنم با اینکه سال قبل رتبه اول را داشتیم، اما امسال هم می‌توانیم به رشد ۱۰۰ درصدی برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز