خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

طرح جدید درباره سهمیه مدال‌‌آوران نقره و برنز المپیاد در کنکور

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۷۱۸

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان از بررسی ایجاد سهمیه ثابت در کنکور برای مدال‌‌آوران نقره و برنز المپیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

«سید رضا حسینی» رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تغییر در سهمیه دانش آموزان المپیادی در کنکور توضیح داد: هرسال در خصوص سهمیه مدال‌های نقره و برنز در وزارت علوم و وزارت بهداشت نشستی تحت عنوان شورای استعدادهای درخشان تشکیل و تصمیم گرفته می‌شود که میزان سهمیه مدال آوران نقره و برنز چقدر باشد. با توجه به همکاری‌های وزارت علوم، به نظر می‌آید این مشکل برای این وزارتخانه مرتفع شده، ولی هنوز این نشست در وزارت بهداشت برگزار نشده است و امیدواریم همکارانمان در این وزارتخانه نیز همانند سال‌های گذشته با ما همکاری داشته باشد. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان بیان کرد: صحبت‌ها در خصوص کاهش سهمیه مدال‌های نقره و برنز در کنکور سراسری به ۱۰ درصد مطرح شده است، اما تصمیم گیری نهایی در مورد این عدد در حیطه کار وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است. بنیاد ملی نخبگان و سازمان سمپاد به دنبال این هستند که مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته که هر سال تغییری در سهمیه‌های مدال آوران در کنکور نداشته باشیم و سهمیه تعیین شده برای هر سال ثابت بماند تا در سال‌های آینده دانش‌پژوهان همچنان درگیر این موضوع نباشند که سهمیه المپیادی‌های دارای مدال نقره و برنز در کنکور چقدر خواهد بود؟ 

حسینی یادآوری کرد: یکی از دلایلی که بحث سهمیه مدال آوران المپیاد هر سال حواشی ایجاد می‌کند، این است که دارندگان مدال طلا به خاطر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تکلیف‌شان در کنکور روشن است و همین مصوبه باعث ثبات در وضعیت آن‌ها و سهمی که در آزمون سراسری دارند، شده است، اما تعیین سهم المپیادی‌های دارای مدال نقره و برنز در کنکور، در حیطه کار وزارت علوم و وزارت بهداشت است؛ شاید در دوره‌ای یک وزیر با المپیاد چندان موافق نباشد و سهمیه این افراد در کنکور را کم کند و دوباره با روی کار آمدن یک وزیر دیگر که حامی مدال آوران المپیادها و سهمیه کنکوری آن‌هاست، شرایط به کلی تغییر کند. لازم به ذکر هست که الحمدلله در این دوره هم شخص ریاست جمهور و هم وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش حمایت کاملی از موضوعات نخبگانی به ویژه المپیاد و المپیادی‌ها دارند. 

او در ادامه با بیان اینکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از طریق بنیاد ملی نخبگان دنبال رسیدگی به وضعیت هرچه سریعتر به سهمیه مدال آوران المپیاد در کنکور است، عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان طرحی را با کمک سمپاد آماده کرده و این طرح را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده‌اند که احتمالا در جلسات آینده به بررسی آن خواهند پرداخت. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه تصریح کرد: امسال هم در حال رایزنی هستیم که سهمیه‌ها همچنان مانند سالهای قبل باقی بماند. حقیقت این است که صاحبان مدال‌های نقره و برنز از اینکه دارندگان مدال طلا از کنکور معاف هستند، ناراحت نیستند، بلکه نارضایتی آن‌ها از این است که چرا سهمیه صاحبان مدال نقره و برنز در کنکور درست تخصیص داده نمی‌شود؟! در حال حاضر سهم برگزیدگان المپیاد که دارای مدال نقره و برنز هستند در کنکور ۲۰ درصد است و آن‌ها نمی‌خواهند سهم‌شان در کنکور به عنوان مثال ۳۰ درصد شود بلکه نگرانند همین سهم ۲۰ درصدی آن‌ها را کم‌تر کنند و مثلا به ۱۰ درصد برسانند. 

حسینی عنوان کرد: امیدواریم سهم این افراد در کنکور حفظ شود، چرا که این نخبگان آینده‌سازان کشور هستند و رهبر انقلاب نیز بر توجه بیشتر به مسائل نخبگان تاکید دارند، ضمن اینکه خانواده این دانش آموزان نیز نسبت به آینده فرزندان خودشان نگران هستند و همچنین به دنبال اعطای امتیازاتی به المپیادهای جدید نیز خواهیم بود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه پیگیری و به نتیجه رسیدن میزان سهمیه المپیادی‌های مدال‌آور در کنکور در جلسات درون وزارتخانه‌ای دنبال می‌شود، در واقع این امر خارج از حیطه اختیارات ماست. معمولا در سالهای گذشته نزدیک به ایام کنکور نتیجه‌ای در خصوص سهمیه مدال آوران المپیاد ارائه می‌شد و حالا ما منتظر خبر این دو وزاتخانه در خصوص تحولات در سهمیه‌ها هستیم. البته اخیرا خبردار شدیم که وزارت علوم سهمیه ۲۰ درصد را برای المپیادی‌های امسال نیز مصوب کرده‌ است که صمیمانه سپاسگزاریم. دیدگاه وزیر بهداشت و معاونان وزیر محترم علوم نیز نسبت به فضای المپیاد مثبت بوده و امیدواریم که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، به نخبگان المپیادی مانند سال‌های گذشته کمک لازم را مبذول دارند. 

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان ضمن بیان اینکه در صورت مصوب شدن طرح بنیاد ملی نخبگان با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی از مشکلات سهمیه‌های المپیاد در کنکور حل می‌شود، اظهار کرد: بر اساس این طرح قرار است به جای اینکه هرساله با اعمال سهمیه‌ها و زحمت تعیین میزان آن وزارتخانه‌ها را دچار مشکل کنند، شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سهمی را مصوب کند و مانند دارندگان مدال طلا، در خصوص صاحبان مدال نقره و برنز نیز از این به بعد سهم مشخصی هرساله در کنکور وجود داشته باشد. 

حسینی در پایان گفت: فعلا طرحی که بنیاد ملی نخبگان به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده است، در حد یک طرح بوده و ما در حد توان تلاش خود را در این راستا با کمک بنیاد ملی نخبگان، سازمان سمپاد و شورای عالی انجام داده و بهتر است منتظر نتیجه بررسی مراجع ذی‌صلاح باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز