خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران تاکید کرد:

سبزه و ماهی قرمز خود را در محیط‌های طبیعی رها نکنید/ لزوم توجه ویژه به ملاحظات محیط‌زیستی در روز طبیعت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۶۷۰

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به نامگذاری ۱۳ فروردین به نام «روز طبیعت»، از طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی در خواست کرد برای بهره‌مندی از محیط‌زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان‌ها در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی حفاظت محیط‌زیست استان تهران، علیرضا مزینانی با توجه به در پیش بودن ۱۳ فروردین و «روز طبیعت» گفت: روز طبیعت یا همان سیزده بدر یک سنت قدیمی در بین ایرانیان است و شهروندان در این روز با حضور در طبیعت خود را برای یک سال کاری آماده می‌کنند و این روز در واقع روز انس با طبیعت محسوب می‌شود. 

وی افزود: از آنجایی که باید در روز ۱۳ فروردین به شدت از تقابل با طبیعت دوری شود و مهربانی با محیط‌زیست و طبیعت در رفتار و منش ما قرار گیرد، به شهروندان و مسافران نوروزی توصیه می‌شود ضمن بهره‌مندی از موهبت‌های الهی به اخلاق طبیعت‌گردی و توصیه‌های زیست‌محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط‌زیست توجه کنند، چراکه بی‌توجهی و تخریب محیط‌زیست برای خود انسان و جانداران دیگر مشکل‌آفرین است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در ادامه با بیان این که توصیه می‌شود در روز سیزده فروردین، گردشگران کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به مکان‌های پیش‌بینی‌شده منتقل کنند، گفت: نباید زباله‌های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، دره‌ها و مناطق کوهستانی رها کنیم.

مزینانی از دیگر نکاتی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه نسبت به درختان و بوته‌های جنگلی و گیاهان عنوان کرد و تاکید داشت: حفاظت از حیات وحش در مناطق طبیعی و همچنین پرندگان در داخل بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی و طبیعت، خصوصا در این ایام که زمان آبستنی برخی از جانوران و همچنین لانه‌گزینی و تخم‌گذاری پرندگان بوده، از دیگر ملاحظاتی است که باید از سوی طبیعت‌دوستان و گردشگران به دقت رعایت شود.

وی همچنین با بیان این که پاکیزه نگه داشتن حاشیه رودخانه‌ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری هستند و اغلب منشأ تامین آب شرب کلانشهر تهران محسوب می‌شوند، اهمیت ویژه‌ای دارد، توصیه کرد: طبیعت‌گردان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

ارشدترین مقام محیط‌زیستی استان تهران همچنین یادآور شد: شهروندان ماهیان قرمز خود را فقط در استخرها یا حوضچه‌هایی که شهرداری در برخی نقاط شهر ایجاد کرده است، رهاسازی کنند و همچنین از رها کردن سبزه عید خود در طبیعت و مسیرهای مواصلاتی خودداری کنند.

مزینانی همچنین از مردم خواست که در قالب نذر طبیعت و در اقدام‌های نمادین و فرهنگی اندکی از وقت خود را برای پاکسازی و مهربانی با طبیعت و مواهب الهی بگذارند و تلاش کنند این موضوع را به دیگران هم آموزش دهند.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت نیاز به ایجاد آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان خودداری کنند، اظهار داشت: ضرورت دارد طبیعت‌گردان خاکستر آتش افروخته خود را با آب و خاک خاموش کنند و همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری ورزند و درصورت مواجه احتمالی با هر گونه حریق در جنگل و مکان‌های مستعد، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند یا با مراکز آتش‌نشانی، محیط‌زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را به سرعت اطلاع دهند.

مزینانی با اشاره به این که گشت‌های ویژه یگان حفاظت محیط‌زیست در مناطق مختلف استان تهران در روز طبیعت نیز کماکان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهروندان و طبیعت‌گردان در روز سیزده بدر در صورت مشاهده تخلف‌هایی همچون آلودگی محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوعاتی از این قبیل، با سامانه تلفنی۱۵۴۰ یا شماره تلفن ۰۹۰۵۱۶۰۵۵۷۰ تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز