خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت برای نظارت بر اماکن صنفی در ایام نوروز و ماه رمضان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۵۶۵

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اقدامات وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر واحدهای صنفی را در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تشریح کرد.

«محسن فرهادی» معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اقدامات وزرات بهداشت در خصوص نظارت بر واحدهای صنفی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال با فروکش کرونا مسافرت‌ها افزایش پیدا کند دقیقا از ۲۴ اسفندماه لغایت ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ آماده باش نوروزی‌مان با تجهیز صددرصد کارشناسان‌مان در قالب تیم‌های ثابت و سیار بازرسی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات در این مدت با سه اولویت دنبال می‌شود، ادامه داد: اولویت اول که شامل یک هفته قبل از تحویل سال می‌شود، تمرکز بر عرضه مواد غذایی مانند رستوران‌ها، فست‌فودها، چلوکبابی‌ها، کافه‌ها، قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها و… همچنین آرایشگاه‌های مردانه و به ویژه زنانه است. پیش‌بینی می‌کنیم که تا پیش از سال جدید ارائه خدمات از سوی این مراکز بیشتر باشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: بعد از ورود به سال جدید ضمن کنترل همین مکان‌ها و مواردی که گفته شد، تا سوم فروردین‌ماه تمرکز بیشتر ما بر هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها، مراکز تجمعی تفریحی، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها، مراکز سیاحتی و زیارتی است.

فرهادی با اشاره به نظارت‌ها در ایام ماه مبارک رمضان گفت: بعد از سوم فروردین ماه با حلول ماه مبارک رمضان علاوه بر این اقدامات کنترل‌های ویژه‌ای نیز برمراکز توزیع آش، حلیم، شیرینی‌های محلی و سنتی و در راس همه این‌ها مراکز توزیع زولبیا و بامیه داریم. همچنین ساعات کنترل‌ها و نظارت خودمان را از طول روز به ساعات نزدیک افطار و ساعات پایانی شب تغییر می‌دهیم و چنانچه لازم باشد تا سحر این نظارت‌ها را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: طبیعتا امسال چون بحث نوروز و ماه مبارک رمضان با هم همزمان شده‌است ما هم طرح نوروز و هم طرح ماه مبارک رمضان را داریم. دو ابلاغیه با امضای معاون بهداشت وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور درخواست شده تا سازمان‌دهی و سامان‌دهی‌شان را انجام دهند تا ضمن کنترل‌های نوروز به موضوعات مرتبط با ماه مبارک رمضان نیز ورود کنند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: ما یک آماده‌باش از ۲۴ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه داریم و یک آماده‌باش نیز از سوم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ تا سوم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ که پایان ماه مبارک رمضان است، داریم.

فرهادی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این مدت که نظارت‌ها صورت می‌گیرد، مجبور به پلمب هیچ واحد صنفی به دلیل ارتکاب تخلف نشویم. ما در این مدت ۴ محور اصلی را در موارد بهداشت محیط کنترل می‌کنیم که شامل رعایت بهداشت فردی، بهداشت مواد غذایی، ابزار و تجهیزات و سازه و ساختمان است. در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان عمده تمرکز ما بر روی بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی و در نهایت ابزار و تجهیزات است.

وی ادامه داد: قدم اول ما در این نظارت‌ها آموزش، ترویج و توضیح نحوه فعالیت‌ها به متصدیان، مالکان و مدیران صنفی است، در مرحله دوم اخطار و در مرحله پایانی چنانچه موارد رعایت نشود مجبور به پلمب و تعطیلی واحد صنفی هستیم و پرونده نیز به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: در هر دو دستورالعمل چه نوروز و چه ماه مبارک رمضان تاکید کرده‌ایم رعایت بهداشت فردی که شامل شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک به ویژه برای کسانی که خدمات را ارائه می‌دهند، را مد نظر قرار دهند و ما این موارد را در کنترل‌ها و نظارت‌هایمان قرار داده‌ایم. به مردم نیز توصیه می‌کنیم اگر علائمی از بیماری دارند مراقبت کرده و حتی‌الامکان در منزل مانده و ارتباط خود را با سایر افراد کم کنند. ماسک در فضای بسته به ویژه در پاساژها به دلیل ازدحام جمعیت در این مکان‌ها و یا در آرایشگاه‌ها که اقامت طولانی‌تر است رعایت شود. همچنین به واحدهای صنفی نیز توصیه می‌کنیم به تهویه و کنترل آن توجه کنند. ما به همکاران‌مان تاکید کردیم که نکات مربوط به کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی و همچنین بیماری‌های گوارشی را توجه داشته باشند.

فرهادی خاطرنشان کرد: به طور روزانه وضعیت بازرسی‌ها، کنترل‌ها و نظارت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را اطلاع‌رسانی کنیم. مردم نیز می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و اخبار خود را از طریق تلفن ۱۹۰ به ما اطلاع دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز