خبرگزاری کار ایران

شریعتی در تذکر شفاهی:

افزایش تعرفه پله‌های میانی در مصرف گاز با روح قانون و نیت قانون‌گذار مغایرت داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۸۱

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آنچه که در مصوبه دولت در بحث تعرفه ها و پلکان های قبوض گاز اجرا شد، تصویب هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت، گفت: افزایش تعرفه پله های میانی در مصرف انرژی با روح قانون و نیت قانونگذار مغایرت داشت.

به گزارش ایلنا، مالک شریعتی نیاسر در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: درباره قبوض گاز که بسیاری از همکاران نکاتی درخصوص آن فرمودند و رئیس مجلس به کمیسیون انرژی ماموریت دادند،  جلسه ای با مسئولان ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: آنچه که در مصوبه دولت اجرا شد یعنی بحث تعرفه ها و پلکان ها، تصویب هیات وزیران بود و مجلس نقشی در تعیین پله ها و تعرفه ها نداشت. آنچه که مجلس مصوب کرده بود، سیاستگذاری شامل سه نکته بود. بخشی از مصرف کنندگان که عمده آنها هستند، طبقاتی هستند که زیر الگوی مصرف بوده و افراد خوش مصرف و کم مصرف می باشند که قرار بود کم مصرف ها تحت پوشش رایگان باشند، بخش اندکی نیز بالاتر از الگو هستند که تعرفه آنها باید به عنوان غیریارانه ای حساب می شد.

وی افزود: تعیین میزان الگو نیز در دست دولت بود، به نظر کمیسیون انرژی در حوزه برق، الگو ۷۵ درصد درست تعریف شد، اما در حوزه گاز میزان الگو ۶۴ درصد نادرست بود و شامل همه افراد خوش مصرف نمی شد و باید اصلاح کنند.

شریعتی بیان کرد: پله های مصرف نیز توسط دولت تغییر کرد و طبقات مختلف مردم نمی توانند مصرف دوره گذشته خود را به مصرف دوره جدید مقایسه کنند، ۱۲ پله انطباقی با دوره قبل نداشت و این نیز به نظر ما نادرست بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: قانون تاکید می کرد که نظام افزایش تعرفه ها افزایش پلکانی باشد، بدین مفهوم که آنانی که پرمصرف می شوند در پله بعدی درصد افزایش تعرفه شان افزایشی باشد، اما آنچه که عمل شد و ابلاغ شد و گزارش مرکز پژوهش ها نیز بر آن صحه گذاشت، پله های میانی با افزایش بسیار زیادی مواجه شد، به طور مثال از پله ۱۰ به ۱۱ حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشت، اما پله ۱۱ به ۱۲ که پرمصرف تر بودند، درصد افزایش بسیار کمتر بود، این میزان افزایش در پله های بالاتر با روح قانون و نیت قانونگذار مغایرت داشت، یعنی ما عملاً پله بسیار پرمصرف را آنطور که باید و شاید افزایش ندادیم، اما در پله های میانی افزایش بیشتر بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز