خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه شیرینی موکا، ویژه نوروز

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۶۹۰

شیرینی موکا یکی از انواع شیرینی‌های آردی است که پودر کاکائو از مواد اصلی تشکیل دهنده آن به شمار می‌رود و برای ایام نوروز بسیار مناسب است.

به گزارش ایلنا،  با نزدیک شدن به ایام نوروز پخت انواع شیرینی‌های خوشمزه خانگی رونق می‌گیرد. شیرینی‌های خانگی مخصوص نوروز معمولا خشک، ریز و بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. شیرینی موکا یکی از انواع شیرینی‌های دو آرد است که ظاهر بسیار زیبا و شکیلی دارد و برای پذیرایی در ایام نوروز بسیار مناسب است. همچنین این شیرینی به دلیل داشتن ترکیبی از دو آرد نخود و آرد گندم بسیار لطیف و خوشمزه است و تقریبا طعمی نزدیک به طعم شیرینی محبوب نخودچی دارد، با این تفاوت که دارای طعم کاکائو و پودر کاپوچینو است. در ادامه این مطلب طرز تهیه شیرینی موکا در منزل با روشی بسیار آسان همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی موکا

آرد نخودچی: ۵۰۰ گرم
آرد سفید شیرینی: ۵۰۰ گرم
پودر قند: ۴۰۰ گرم
روغن جامد نباتی یا روغن مخصوص شیرینی: ۴۵۰ گرم
پودر کاپوچینو: ۱ پاکت
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
پودر هل: نصف قاشق چای‌خوری
پودر پسته و شکلات تخته‌ای برای تزیین: به میزان لازم

 

نکات مربوط به مواد اولیه

 

طرز تهیه شیرینی موکا، ویژه نوروز

۱ ـ نکات مربوط به روغن شیرینی

برای تهیه شیرینی آردی بهتر است از روغن‌های مخصوص شیرینی آردی استفاده کنید که به صورت حلبی در فروشگاه‌های فروش روغن موجود است و چربی آن‌ها مخصوص شیرینی آردی است. در صورتی که به این روغن دسترسی ندارید، از روغن جامد نباتی استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز از روغن‌های صاف قنادی که در لوازم قنادی‌ها موجود است، استفاده نکنید؛ زیرا باعث خشکی بیش از حد شیرینی می‌شوند. توصیه ما این است که اگر از روغن مخصوص شیرینی آردی استفاده نمی‌کنید، حتما از مخلوط روغن جامد نباتی و روغن صاف قنادی استفاده کنید.

 

۲ ـ نکات مربوط به هل

طرز تهیه شیرینی موکا، ویژه نوروز

برای تهیه شیرینی حتماً از پودر هل سبز استفاده کنید؛ زیرا نسبت به هل سفید عطر بیش‌تری دارد و برای تهیه دسر و شیرینی مناسب‌تر است.

 

پیشنهاد امروز

 

طرز تهیه شیرینی موکا

طرز تهیه شیرینی موکا، ویژه نوروز

۱ ـ ابتدا روغن را آب کنید و بعد از این‌که به دمای محیط رسید، داخل یک کاسه مناسب بریزید. وانیل و پودر هل را به روغن اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.

 

۲ ـ در مرحله بعد پودر قند را به روغن اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی هم بزنید تا پودر قند به صورت کاملا یک‌دست در روغن حل شود.

 

۳ ـ حالا ترکیب دو آرد سفید و نخودچی و پودر کاکائو و پودر کاپوچینو را که از قبل با هم مخلوط و الک کرده‌اید، کم‌کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید. در این مرحله همزن دستی یا لیسک را کنار بگذارید و با دست شروع به هم زدن کنید تا کم کم خمیری شکل بگیرد که حالت چسبندگی و یا پوره پوره نداشته باشد. وقتی خمیر به دست نچسبید؛ یعنی آماده است. یک کیسه فریزر روی ظرف خمیر بکشید و آن را به مدت ۲ ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.

۴ ـ بعد از این‌که خمیر استراحت کرد، دوباره آن را کمی ورز بدهید. حالا از خمیر گلوله‌هایی به اندازه یک فندق بزرگ بردارید و کف دست گرد کنید. خمیر‌های گرد شده آماده را کف سینی فر با فاصله از هم بچینید و سینی را در فر ۱۷۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار بدهید تا شیرینی‌ها بپزند.

۵ ـ بعد از اینکه شیرینی پخت، سینی فر را در جای خنکی بگذارید تا شیرینی‌ها کاملا خنک شوند؛ سپس آن‌ها را از سینی فر جدا کنید و تا زمانی که گرم است، به شیرینی دست نزنید.

۶ ـ شکلات تخته‌ای را داخل یک کاسه بریزید و به روش بن ماری (روی بخار آب جوش) آب کنید. وقتی شکلات کاملا آب و یک‌دست شد، داخل قیف بریزید و روی شیرینی‌ها بریزید و روی آن پودر پسته بپاشید.

۷ ـ شیرینی موکا را بعد از اینکه شکلات روی آن‌ها کاملا سفت شد، داخل ظرف مورد نظر بچینید. این شیرینی را می‌توانید داخل ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.
۸ ـ این مقدار از مواد گفته شده حدودا یک و نیم کیلو شیرینی موکا به شما خواهد داد.

منبع: فرارو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز