خبرگزاری کار ایران

توضیح وزارت نیرو درباره یک خبر

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۲۷۸

وزارت نیرو پیرو انتشار مطلبی تحت عنوان «از احداث سد چمشیر تا خواب آشفته خوزستان/نگران تکرار فاجعه هستیم» مندرج در خبرگزاری ایلنا به تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایلنا، وزارت نیرو در توضیحات خود آورده است:

جناب آقای مسعود حیدری مدیر مسئول محترم خبرگزاری ایلنا

با سلام و احترام،

احتراماً پیرو انتشار مطلبی تحت عنوان «از احداث سد چمشیر تا خواب آشفته خوزستان/نگران تکرار فاجعه هستیم» مندرج در آن رسانه به تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ که حاوی فراز‌های متعددی از مطالب ناصحیح و قضاوت‌های یک طرف بوده است، توضیحات زیر جهت جلوگیری از نهادینه شدن مطالب ناصحیح ایفاد می‌شود.

خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به انتشار آن اقدام مقتضی صورت پذیرد.

ثروت آفرینی مداوم سدهای خوزستان پیش از پرداختن به ابهامات و مطالب ناصحیح انبوه موجود در متن منتشره جهت اطلاع مخاطبان رسانه تاکید می‌شود که پیش از انتشار ادعاهایی که سطور جاری در پاسخ به آن نگاشته شده، کسی از خبرگزاری ایلنا جهت پاسخگویی به شبهات (آنگونه که در خبرگزاری ایلنا مطالبه شفاف بودن آن شده) با متولی ساخت سد چمشیر تماس نگرفته بوده است. اینکه چرا تمایلی به شنیدن نظرگاه متولی ساخت سد وجود ندارد، نامکشوف است.

در بخشی از متن منتشره عنوان شده که مدیران آبی وزارت نیرو عنوان کرده‌اند که با ورود این سد به چرخه انرژی کشور، بخش قابل توجهی از مشکلات منطقه (قاعدتاً منظور منطقه اجرای سد است) رفع خواهد شد. ضمن تکذیب بیان چنین مطلبی برای متولی ساخت سد چمشیر نامشخص است که ارتباط افزایش ظرفیت تولید برق کشور با رفع مشکلات منطقه مزبور چیست.

در بخش دیگری از متن منتشر شده از سد گتوند به عنوان یک فاجعه نام برده شده که احداث آن موجب مرگ بخشی از جلگه خوزستان شده است. در پاسخ تاکید می شود که اراضی مشروب از سد گتوند در تمامی سال‌های پس از بهره‌برداری از آن، به جهت افزایش کیفیت آب تنظیم و رها شده توسط سد گتوند، ارتقای قابل توجهی در کمیت و کیفیت محصولات تولیدی خود را شاهد بودند و مکرراً شاهد رکورد در تولید محصولات کشاورزی بوده‌اند و از این‌رو احداث و بهره‌برداری از سد گتوند همانگونه که قبلاً نیز تاکید شده بود نه تنها فاجعه نبوده و نیست، بلکه افتخاری ماحصل مکان‌یابی عالمانه و هم‌افزایی دانش، توسط فرزندان دانشمند ایران اسلامی است.

در جای‌جای متن منتشره از واژگانی مانند سدسالار یا مافیای آب استفاده شده است که تلقی آن است که خطاب به دانشمندان و متخصصان صنعت آب کشور عنوان می‌شود. از آنجا که هدف غایی تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان از زبان معماران این تحریم‌ها، آن بوده که ایران زیرساخت‌های خود (که از جمله مهمترین آنها سدها و سازه‌های کنترل آب هستند) را نسازد، این نوع ادبیات نوشتاری هم راستایی کامل با معماران تحریم ایران به حساب می‌آید. تکرار می‌کنیم که اراضی کشاورزی از پایاب سد گتوند، رساترین گواه بر موفقیت‌آمیز بودن این سد و اکثر سازه‌های مشابه در توسعه کشاورزی و پایدارسازی اشتغال مولد بوده‌اند. حال آنکه این سازه‌های آبی به تولید برق پاک نیز مشغولند و بخش بزرگی از ایفای تعهدات اقلیمی کشور را به دوش می‌کشند. فواید بی‌شمار، اثبات شده و دائماً زاینده‌ای که خلاف بیان نگارنده، استوارند و نه لغزان! و مزایای بی‌شمار آن مایه آرامش و تسکین ایرانیان سرافرازی است که مکرراً با واژگان و عباراتی همچون «فاجعه» و «خواب آشفته» بمباران می‌شوند.

در بخش دیگری از مطلب منتشره امید به جلوگیری از آنچه که «تداوم بیشتر شوری آب کارون» عنوان شده درج شده است. جهت اطلاع نگارنده و مخاطبان محترم بیان می‌شود که سد چمشیر بر روی رودخانه زهره احداث شده و نه رودخانه کارون!... و امید است تا با بهره‌برداری خردمندانه از آن تهدیدات اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی موجود با الگوگیری از تجربه بهره‌برداری موثر از سد گتوند، بهبود یابد.

در بخش دیگری از متن به نقل از شخصی که فعال محیط زیستی معرفی شده عنوان شده که سد چمشیر «3.2 دهم میلیارد مترمکعب» گنجایش دارد در پاسخ به این مطلب ناصحیح تاکید می شود گنجایش مخزن سد چمشیر «2.3 میلیارد متر‌مکعب» است. در بخش دیگری به نقل از نامبرده عنوان شده که این سد با مشارکت کشور چین ساخته شده است. تاکید می‌شود که طراحی، برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و اجرای این سد تماماً ایرانی است و صرفاً جهت اجرای آن از منابع خارجی (کشور چین) استفاده شده است، نه اینکه کشور مزبور در این سد سرمایه‌گذاری کرده باشد. اینکه چرا توان داخلی در طراحی، ساخت، مکان‌یابی و اجرا، زیر شلاق قرار می‌گیرد برای متولی دولتی ساخت سد چمشیر نامکشوف است.

خلاف بخش‌های دیگری از اظهارات نامبرده از همان آغاز مطالعات و شروع پروژه به نسبت میانگین سایر سدهای مشابه، حجم مخزن این سد با میزان کمی از ابهامات روبه‌رو بوده و چند نمونه از قطعی‌ترین راستی‌آزمایی‌ها با کمترین انحراف معیارها را داشته است.

محسن بیات مدیر روابط عمومی وزارت نیرو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز