خبرگزاری کار ایران

آبله مرغان و راه های درمان آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۱۷۶

آبله مرغان نام یک بیماری است که عموماً هر فرد در زندگی خود تنها یک بار دچار آن می‌شود و این بیماری طاقت‌فرسا را تجربه می‌کند. فردی نیست که حداقل برای یک بار نام ابله مرغان را نشنیده باشد و عموماً افراد با این بیماری تا حدودی مواجه شده‌اند اما بسیاری از افراد تعریف دقیقی از ماهیت این بیماری ندارند.

آبله مرغان

عموماً در یک دسته‌بندی بسیار کلی، بیماری‌ها به دو دسته ویروسی یا غیر ویروسی تقسیم می‌شوند. آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شود که می‌تواند از طریق عطسه یا از طریق سرفه کسانی که به این بیماری دچار هستند به راحتی منتقل شود.

بدن در هنگام دچار شدن به بیماری ویروسی آبله مرغان ابتدا با مشکلات پوستی مانند تاول‌های پوستی بزرگ و کوچک و همچنین خارش‌های بسیار متعدد و پیوسته روبرو می‌شود. خارش‌ها و تاول‌های بدن تا حدی در مواجه با این بیماری زیاد است که در نهایت به جوش‌های پوستی تبدیل می‌شود.

آبله مرغان در کودکان مهم‌ترین و شایع‌ترین نوع این بیماری است که می‌تواند در محدوده زمانی کوتاهی زندگی را با مشکل مواجه کند. مهم‌ترین علائم این مریضی در کودکان و بزرگسالان ابتدا در قسمت‌های سینه و صورت افراد پدیدار می‌شود. لازم به ذکر است که تعداد تقریبی تاول‌های بدن در زمان این بیماری بین ۲۵۰ ال ۵۰۰ می‌باشد.

علائم آبله مرغان

برای تشخیص هر بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن لازم است ابتدا با مهم‌ترین علائم آن و نشانه‌های ظهور و وجود آن در بدن آشنا بود. ویروس آبله مرغان از دسته ویروس‌هایی می‌باشد که پس از مدت زیادی حضور در بدن علائم خود را نشان می‌دهد.

یافته‌های پزشکی نشان داده است که پس از انتقال ویروس این بیماری، حدود ۱۰ الی ۱۲ روز زمان نیاز است تا اولین و ابتدایی‌ترین علائم آبله مرغان در بدن پدیدار شود. پس از پدیدار شدن این علائم در بدن، این بیماری می‌تواند بین ۵ الی ۱۰ روز بدن یک فرد را درگیر خود کند. برخی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های آبله مرغان عبارت‌اند از

  • دانه و تاول‌های قرمز رنگ در صورت و بدن
  • خارش بیش از اندازه تاول‌های موجود در بدن
  • تب و حرارت غیر معمولی بدن
  • سرفه
  • سردرد و بی‌اشتهایی

عموماً این نشانه‌ها در بدن افراد به راحتی قابل شناسایی و تشخیص می‌باشد.

آبله مرغان در کودکان

همانطور که در ابتدا مقاله به آن اشاره شد، شایع‌ترین نوع بیماری آبله مرغان در کودکان می‌باشد. گرچه ویروس این بیماری از دیگر ویروس‌های منحصر به آن متفاوت نمی‌باشد اما ممکن است علائم و عوارض آن در کودکان و بزرگسالان تا حدی متفاوت باشد.

آبله مرغان و راه های درمان آن

سوزش گلو، درد معده و تب از اولین نشانه‌های بیماری ابله مرغان در کودکان است. علائم رخ داده در این دوره برای کودکان ممکن است بیش از یک روز نیازمند زمان باشد و شروع ظهور تاول‌ها در بدن عموماً پس از یک الی دو روز آغاز می‌شود. جوش‌ها و تاول‌ها در آبله مرغان کودکان ابتدا در نواحی شکم و کمر ظاهر می‌شود اما در ادامه ممکن است به دیگر قسمت‌های بدن مانند سر و پا منتقل شود.

لازم به ذکر است که جوش‌های شکل گرفته در بدن کودکان تنها پس از گذشت حداکثر ۵ روز از بین می‌رود و به طور کامل خشک می‌شوند. ناگفته نماند در کنار دیگر علائم گفته شده، علائمی همچون بی‌اشتهایی و درد در نواحی عضلات می‌تواند از دیگر نشانه‌های این بیماری در کودکان به حساب آید.

راه های درمان آبله مرغان

شاید بیماری ابله مرغان طول عمر بسیار زیادی در بدن ندارد اما این بیماری از بیماری‌های بسیار سخت و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود. بیماری آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان به دلیل خارش زیاد و سوزش فراوانی که ایجاد می‌کند می‌تواند بسیار سخت باشد.

آبله مرغان و راه های درمان آن

استفاده از راه های درمان آبله مرغان می‌تواند در تسکین مشکلات و عوارض این بیماری بسیار مؤثر باشد و همچنین طول عمر این بیماری را کاهش دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین راهکار‌های درمانی آبله مرغان را معرفی خواهیم نمود.

جلوگیری از خارش

یکی از مهم‌ترین راه های درمان ابله مرغان به خصوص در کودکان، جلوگیری از خارش تاول‌ها و دانه‌های بدن است. خارش تاول‌ها در بدن می‌تواند باعث زخم‌های متعدد در بدن و همچنین عفونت برخی از نواحی شود. جلوگیری از این مسأله می‌تواند بسیاری از عوارض این بیماری را کاهش دهد.

استحام آب سرد

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی آبله مرغان، استحمام با آب سرد می‌باشد. آب سرد می‌تواند در کاهش التهابات بدن تأثیر‌گذار باشد و همچنین باعث کاهش خارش و سوزش قسمت‌های مختلف بدن شود.

کمپرس آب سرد یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی آبله مرغان محسوب می‌شود که با گذاشتن کمپرس بر قسمت‌های پر خارش بدن، باعث کاهش خارش و سوزش در همان نواحی می‌شود. استفاده از کمپرس آب سرد لازم است در ساعت‌های طولانی و متعددی انجام شود.

استفاده از دارو

یکی دیگر از راه‌های درمان آبله مرغان، استفاده از دارو‌های مخصوص می‌باشد. ناگفته نماند که استفاده از دارو بدون تجویز دکتر می‌تواند باعث مشکلات فراوانی شود و به هیچ عنوان در زمان این بیماری استفاده از دارو خودسرانه پیشنهاد نمی‌شود.

همچنین به دلیل اینکه بیماری آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شود، استفاده از آنتی بیوتیک تأثیری در کاهش درد و مشکلات آن ندارد و عموماً دکتران در هنگام وجود ابله مرغان دارو‌های ضد ویروسی را تجویز می‌کنند.

جمع‌بندی

آبله مرغان از مهم‌ترین بیماری‌ها در زندگی افرادی است که دارای مزایا و معایب مختلفی می‌باشد. گرچه در این مقاله مهم‌ترین مشکلات و عوارض آبله مرغان مطرح شد اما وجود این بیماری در بدن به خصوص در سنین پایین‌تر می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن در مقابل دیگر ویروس‌ها و باکتری‌ها شود.

استراحت کافی و بهره بردن از روش‌های درمان بیماری ابله مرغان می‌تواند در روند بهبودی این بیماری تأثیر چشم‌گیری داشته باشد. برای اطلاع از دیگر بیماری‌های شایع در کودکی و بزرگسالی و روش‌های درمان آن‌ها می‌توانید به وب سایت مای مامان سر بزنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز