خبرگزاری کار ایران

خاندوزی در نشست خبری:

دریافت کالابرگ اختیاری و برای همه مردم و استان‌ها فراگیر است/ یارانه نقدی حذف نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۰۵۹

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: نرخ بیکاری به ۸/۲ درصد کاهش پیدا کرده است و همچین صادرات غیرنفتی ما ۴۸/۸ درصد رشد نسبت به تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: درباره تصویر اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ حسب اطلاعاتی که از مراجع رسمی دریافت کردیم؛ حتما انصاف ایجاب می‌کند که نقاط ضعف و قدرت را با هم مشاهده کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در بخش اقتصادی ما می‌توانیم بین سیاست‌ها و تدابیر بخش واقعی و اسمی تفکیک قائل شویم، در بخش حقیقی و واقعی شاهد اتفاقات مبارک بود؛ در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ مسیر رشد اقتصادی سال قبل را دنبال کردیم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۳/۴ بود.

وی ادامه داد: در بخش صنایع رشد موفق ۳/۷ داشتیم که نسبت به نرخ منفی ۶ ماه سال قبل موفق بوده است. در بخش اقتصادی رشد ۱/۴ درصد رشد داشتیم. همچنین نرخ سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به دولت قبل رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: نرخ بیکاری به ۸/۲ درصد کاهش پیدا کرده است و همچین صادرات غیرنفتی ما ۴۸/۸ درصد رشد نسبت به تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران داشته است.

وی تاکید کرد: رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال ۲.۷ درصد بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل بسیار امیدوار کننده بود. در بخش کشاورزی روند با وجود رشد منفی سال قبل، امسال به رشد مثبت رسید. در حوزه صنعت نیز از رشد ۱.۴ درصد به ۵.۸ درصد رسیدیم. رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیز از وضعیت منفی سال گذشته به وضعیت مثبت چرخش کرد.

خاندوزی بیان کرد: در حوزه ریلی و ترانزیت ۵ پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار از منابع غیربودجه‌ای تامین مالی شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پروژه‌های کلیدی نیز شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگی بودیم که سال‌ها در کشور معطل مانده بود؛ امسال ۴ ابرپروژه آبی در کشورمان که بحران آب به یک دغدغه ملی تبدیل شده، به بهره‌برداری رسید.

خاندوزی ادامه داد: در حوزه نفت و گاز ۱۶ پروژه پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و‌ پتروشیمی با ۳۰ میلیارد دلار منابع غیربودجه‌ای تامین مالی و سرمایه‌گذاری شد.

وی درباره ارائه کالا برگ گفت: دریافت کالابرگ اختیاری و فراگیر برای همه مردم و استان‌ها است و قابل استفاده همگانی خواهد بود و یارانه نقدی حذف نمی‌شود و از پایان اسفند قابل دریافت است.

خاندوزی تاکید کرد: خانواده‌های که مایل به دریافت کالا برگ هستند یکماه زودتر می‌توانند با یارانه خودشان ۱۰ قلم کالایی که گفته شد را بگیرند و باقی مانده را از مسیر کالابرگ استفاده و دریافت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی نیز اقدامات دولت چشمگیر و موثر بوده است که از جمله می توان به کنترل مقداری ترازنامه بانکی و کاهش رشد نقدینگی اشاره کرد. که براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن ماه از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه دولت با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه‌ای تا پایان ۱۱ ماهه و ۵۵ درصدی هزینه‌ها، توانست فاصله هزینه و‌ درآمد را به حداقل برساند همه موارد مذکور نماینده بخشی از رشد بخش حقیقی اقتصاد بودند که تنها در یکسال و نیم دولت سیزدهم محقق شد.

وزیر اقتصاد و دارایی عنوان کرد: اعتقاد دارم پرداختن به نارسایی‌ها و نقد آنها، نباید موجب نادیده گرفتن پیشرفت‌ها و نقاط قوت شود.

وی افزود: امسال ۴ ابر پروژه آبی مهم در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید؛ افتتاح پروژه انتقال آب غدیر که تامین‌کننده آب ۶۰ درصد مردم خوزستان است، پروژه انتقال آب استان همدان، پروژه انتقال آب سنندج، پروژه آب شیرین‌کن بوشهرکه یکی از دیرینه‌ترین مشکلات بوشهر موضوع آب بود، در سفر اخیر رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و در نهایت پروژه انتقال آب و احیا دریاچه ارومیه به افتتاح رسید.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در کنار دستاوردها و نقاط قوت در بازارها شاهد التهابات و افزایش قیمت‌ها بودیم؛ روند کاهشی نرخ تورم در کشور، از ابتدای امسال با حذف ارز ترجیحی و جنگ اوکراین و صعود تورم در بازارهای جهانی متوقف شد و تورم نقطه به نقطه افزایشی شد. امروز در شرایطی هستیم که تورم در بسیاری از کشورها از یک و دو درصد و بعضا تورم منفی به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: تورم غلات، نان، مواد پروتئینی در آلمان از نرخ‌های منفی سال‌های گذشته، در ماه‌های گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همین گروه‌ها در ایتالیا از تورم ۳/۲ درصدی به بیش از ۱۰ و ۲۰ درصد رسیده است؛ در همین کشور همسایه ما، ترکیه، تورم گروه‌های کالایی مذکور به بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت که البته در ماه‌های اخیر با اندکی تعدیل به حدود ۸۰ درصد رسیده است. البته مواردی که بیان شد به معنای نادیده گرفتن خلأها و قصورهای احتمالی در داخل کشور نیست اما در تحلیل بازار داخلی، نمی‌توان واقعیت بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

سخنگوی اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با ناترازی در لایحه بودجه و یا کسری بودجه ۱۴۰۲ گفت: برای تصمیمی‌گیری و اظهارنظر قطعی که میزان درآمد و هزینه بودجه چطور خواهد بود باید صبر کرد تا فرآیند تصویب در مجلس و رفع ایرادات شورا خاتمه یابد‌ تلاش دولت و کمیسیون تلفیق این بود‌ه از ایجاد بارمالی جدید پرهیز شود. برخی پیشنهادات نمایندگان که باعث ایجاد بار مالی شده و یا بخش هایی که  موجب کسری بودجه و تورم‌ می‌شده از طریق پیگیری‌ها بین دولت و مجلس انجام‌ می‌شود، اعداد نهایی بین تراز و ناترازی را پس از تصویب بودجه در اولین نشست خبری خود عرض خواهم‌ کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب برای مردم، بیان کرد: دولت در راستای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب برای مردم، سه ابزار جدید را بزودی رونمایی می‌کند، علیرغم ثبت رکورد خارجی فروش نفت، بدنبال توسعه فروش داخلی از طریق گواهی سپرده نفتی هستیم. پذیره نویسی شرکت سهامی عام پروژه در حوزه طلا و مس نیز بزودی جزییاتش اعلام خواهد شد.

وی با بیان این‌که امسال بعد از ۴ سال، رکورد میلیونی شدن را ثبت کرد و تولید به ۱.۲ میلیون دستگاه رسید، عنوان کرد: علیرغم تورم شدید در بازارهای جهانی، بازارهای داخلی تا اواخر شهریور ارامش نسبی داشت و نرخ دلار حدود ۲۸ هزارتومان بود. اما با بروز برخی ناآرامی‌ها و شکل گیری انتظارات تورمی، خلاءها و نقصان‌هایی که در بازارهای مختلف دارایی وجود داشت، بار دیگر خودنمایی و بروز کرد و شاهد صعود قیمت در برخی بازارها بودیم. اینکه عرض کردم نقصان های موجود در بازارها بار دیگر خودش را نشان داد، یعنی بعنوان مثال ما در حوزه خودرو ۴ سال با کاهش شدید تولید و انباشت تقاضا مواجه بودیم. که این انباشت تقاضا در کنار التهابات بازار ارز منجر به ثبت قیمت‌های غیرمتعارف در بازار خودرو شد. اما دولت از همان ماه‌های اول فعالیت، افزایش تولید خودرو را در دستور کار قرار داد و تولید خودرو امسال بعد از ۴ سال، رکورد میلیونی شدن را ثبت کرد و تولید به ۱.۲ میلیون دستگاه رسید.

خاندوزی ادامه داد: از فردا بازنشستگان کشوری میتوانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان اعتبار خرید استفاده نمایند.

سخنگوی اقتصادی اظهار داشت: در زمینه گواهی سپرده نفتی و هدایت نقدینگی پروژه‌ها در حوزه طلا و پروژه‌ها در حوزه مس کشور سه اتفاق را در روزهای پایانی سال شاهد خواهیم بوددولت در مسیر ایجاد فرضت های سرمایه گذاری جدی تدابیر خوبی به سرانجام رساند و در همین روزهای آینده در زمینه گواهی سپرده نفتی و هدایت نقدینگی پروژه‌ها در حوزه طلا و در حوزه مس کشور سه اتفاق را در روزهای پایانی سال شاهد خواهیم بود.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: دولت در کنار تدابیری که برای کنترل موتورهای تورم ساز دارد، حمایت از معیشت مردم و تضمین دسترسی دهک‌های مختلف به اقلام اساسی را با کلیدزدن کالابرگ الکترونیکی آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه زمان ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک از ۷ روز به ۳ روز کاهش  یافته است، گفت: بر اساس گزارشات مقدماتی که گمرک در ۱۱ ماه سال جاری که اعلام کرده کشور ۵۳ میلیارد دلار واردات به صورت قطعی داشته است که این به معنای ۱۵ درصد افزایش ارزشی میزان واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل است که نشان می‌دهد فرآیندها سریع تر انجام می‌شود. در خصوص زمان ترخیص کالاها نیز در گمرک در دو حوزه صادرات و واردات امسال یک گام بسیار مثبت در این خصوص برداشته شده که زمان ترخیص کالاهای صادارتی از یک روز به حدود ۴ ساعت کاهش یافته و در خصوص کالاهای وارداتی نیز زمان ترخیص از ۷ روز به ۳ روز کاهش زمان داشته‌ایم.

خاندوزی تاکید کرد: فرایندها در مسیر تسهیل تجارت کشور است اما ممکن است در برخی از فرآیندها چه در بخش ثبت سفارش و یا به صورت ویژه بر اساس اطلاع من در خصوص تخصیص شناسه‌ ارزی و تامین ارز توسط بانک مرکزی زمان ها کمی طولانی شده باشد که حتما این موارد توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می شود.دولت با هیچ گونه افزایش نرخ ارزِ مبنای محاصبه حقوق ورودی گمرگی موافقت نکرده و همچنان بر اساس نرخ نیما محاصبه خواهد شد

وی در خصوص  آخرین وضعیت مرکز مبادله طلا و ارز از زبان عنوان کرد: کمیته تخصیص ارز با مسئولیت بانک مرکزی دقیقاً با این هدف ایجاد شد که اگر نیازهایی در حوزه واردات وزارت صمت یا در حوزه واردات وزارت جهاد کشاورزی و یا در حوزه واردات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیازهایی وجود دارد، در نهایت با تأیید پایانی بانک مرکزی و اطمینان از تأمین و تخصیص ارز انجام شود. اما از جهت بازگرداندن ارزهای صادراتی به کشور، چند جلسه بسیار جدی بین بانک مرکزی و شرکتهای پتروشیمی، ایمیدرو و شرکتهای فولادی کشور برگزار شد و تعهدهای لازم را شرکتهای صادراتی دادند که حتما نسبت به بازگرداندن ارزهای صادراتی به چرخه تجارت کشور متعهد و پایبند بمانند و در صورت تخطی این شرکتها که بازیگران بزرگ و عمده ای هم در بازار ارز هستند، برخوردهای مدیریتی بسیار جدی از سوی وزارتخانه مربوطه انجام خواهد شد و این تذکر به خود مدیرعامل شرکتها هم منتقل شده است که نباید در این زمینه استنکاف کنند.

خاندوزی ادامه داد: طبق آخرین اطلاعاتی که در بانک مرکزی وجود داشت، از دوم اسفند ماه که مرکز مبادله طلا و ارز شروع به کار کرد تا روز گذشته که پانزدهم اسفند ماه است، معادل بیش از ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو (به دلیل اینکه ارزهای مختلفی است) عرضه در مرکز مبادله طلا و ارز صورت گرفته است و از این میان معادل بیش از یک میلیارد یورو معامله بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان قطعی شده است و هم اختیار تخصیص و هم اختیارات مربوط به نظارت حوزه ارزی به شکل کامل در ید بانک مرکزی قرار گرفته است تا بتواند  به شکل کامل سیاستهای خود را پیش ببرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص نرخ ارزی بودجه سال آینده اظهار کرد:اساسا هیچ ابهامی در نرخ ارز وجود ندارد. ارز نیما یعنی ۲۸۵۰۰ تومان با پشتوانه صادرات نفتی دولت تامین می شود، یعنی هر ارزی که دولت از صادرات نفت به دست می‌آورد و از آن تامین کالاهای اساسی کشور صورت می‌گیرد، بر اساس نرخ ارز نیمایی است و اساسا نیازی به این نیست که دولت برای واردات از نرخ ارز دیگری غیر از ارز نیما استفاده کند که برای واردکنندگان بخش خصوصی غیر دولتی است و در مرکز مبادله ارز خود را تامین می کنند. اتفاقی که در سال‌های قبل در سامانه نیما رخ داد و دولت مجبور بود که نرخ ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیما بدهد که فشار بودجه ای بر دولت تحمیل می شد و گاهی باعث افزایش پایه پولی در اقتصاد کشور در دولت قبل هم می شد، دیگر وجود ندارد.نرخ ارز تماما ۲۸۵۰۰ در سامانه نیما است و برای ارزهای مورد نیاز واردات کالاهای اساسی کشور اختصاص می یابد و در مرکز مبادله سایر صادرکنندگان که محصولات دیگری را به شکل سنتی صادر می کنند و برای سایر واردات غیر از کالاهای اساسی کشور بر اساس نرخ مبادله عرضه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز