خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد؛

تولیدکننده ورق های گالوانیزه در نقطه سر به سر مشغول به فعالیت هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۷۹۳

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با توجه به اینکه ورق‌های گالوانیزه در انتهای زنجیره فولاد قرار دارد،‌ هزینه مواد اولیه برای تولیدکنندگان این محصول، از اهمیت بالایی برخوردار است؛‌ بنابراین در صورت افزایش مواد اولیه باید محصول نهایی نیز افزایش پیدا کند، این در حالی است که تولیدکنندگان ورق های گالوانیزه از بورس کالا تبعیت می کنند و قیمت‌ها دستوری است.

داوود فروتن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ورق‌های گالوانیزه یک حلقه از زنجیره فولاد بوده و جزو صنایع تبدیلی محسوب می شوند؛ این امر باعث شده از مزایای زنجیره بی بهره باشد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: باید فاصله بین قیمت ورق سرد تا ورق‌های گالوانیزه حداقل 6 هزار تومان باشد. این در حالی است که با افزایش قیمت مواد اولیه این عدد کاهش پیدا کرده و در حال حاضر فاصله قیمت ورق سرد با ورق‌های گالوانیزه بسیار کم شده و دیگر جوابگوی هزینه ها نیست. این امر باعث شده تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه تا مرز ورشکستی پیش بروند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند. این در حالی است که نه تنها حمایتی انجام نمی شود؛ بلکه با تصمیمات خلق الساعه مانند کاهش تعرفه واردات، تولیدکنندگان را تهدید می کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است:‌ مشکلات صنعت فولاد بسیار است و در حلقه های پایانی این مسائل پررنگ تر هم می شود و معمولا سیاست ‌ها برای انتهای زنجیره تولید فولاد گرفته می شود.

فروتن افزود: طی ماه‌های گذشته علاوه بر کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد، در رکود هم  قرار گرفتیم و متاسفانه اغلب شرکت‌های تولیدکننده ورق های گالوانیزه در یک محدوده‌ زیان یا حداقل نقطه سر به سر مشغول به فعالیت هستند و نیاز به حمایت دولت در این مقطع حساس بیش از همه زمان ها احساس می شود.

وی با انتقاد از تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش تعرفه واردات ورق های گالوانیزه و رنگی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر از میزان نیاز کشور ورق های گالوانیزه و رنگی فولادی تولید می شود؛ اما دولت بدون توجه به تولیدکنندگان داخلی، تعرفه های واردات ورق های فوق را کاهش داده است. این امر دست تولیدکنندگان را از بازار داخل کوتاه می کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دستورالعمل های صادراتی و اصلاحیه‌های آن شرایط را برای صادرات بسیار سخت و دشوار کرده و به نظر می رسد تصمیم‌گیران این حوزه با مسائل و مشکلات اجرایی صادرات کمتر مواجه بوده اند؛ چرا که این دستورالعمل‌ها دقیقا در تضاد با فرایند صادرات است!

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: قانون به درستی در مورد صادرکنندگان اجرا نمی شود و دولت با اتخاد تصمیمات خلق الساعه تولیدکنندگان را با چالش رو به رو می کند و مانع از تصمیمات بلندمدت می شود.

وی عنوان کرد: تعیین ارزش کالاهای صادراتی یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در همه محصولات است و حتما باید در این رابطه تصمیمات جدی و روشنی گرفته شود وگرنه ممکن است تولیدکنندگان در معرض ریسک‌های قانونی زیادی قرار بگیرند.

فروتن در خصوص تعین قیمت جهانی برای محصولات گالوانیزه گفت: سامانه گمرک، ‌صمت و بورس متوسط قیمت‌های را لحاظ می کنند که با محصولات ایران یکی نیست. مقدار روی مصرفی در تولید گالوانیزه 100 گرم بر متر مربع است. باید مبنای قیمت بر اساس این پوشش باشد.‌ آیا مشخصات کیفی در تولید دنیا یکی است؟ زمانی که مشخصات کیفی یکسان نیست نباید قیمت ها یکسان باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز