خبرگزاری کار ایران

فرشاد اکتسابی:

مستندسازی گران شده است/ «خط القعر»، اثری ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۵۸۸

کارگردان مستند «خط القعر» معتقد است این فیلم اثری ملی و جستجویی در تاریخ دفاع مقدس است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فرشاد اکتسابی درباره مستند تازه‌اش که با همکاری مرکز گسترش تولید می‌شود گفت: نام فیلم مستندی که در دست ساخت دارم «خط القعر» است. خط القعر اصطلاحی درباره مرزهایی است که رودخانه دو کشور را از هم جدا می‌سازند. در این حالت معمولا مرز دقیق بین دو کشور عمیق‌ترین قسمت رودخانه انتخاب می‌شود که به آن خط القعر می‌گویند. موضوع فیلم من درباره این است که چرا ایران در شهریور سال ۱۳۵۹ به طور ناخواسته وارد جنگ با عراق شد. ما در این فیلم سعی کردیم این مساله را ریشه‌یابی کنیم و به مسایلی تاریخی رسیدیم که از دوران صفویه آغاز می‌شد. در آن زمان کشوری به نام عراق وجود نداشت و عراق فعلی جزوی از سرزمین‌های عثمانی بود و مناقشات درمورد مرز رودخانه‌ای بین ایران و حکومت عثمانی در آن دوران هم جریان داشت.

این کارگردان با اشاره به اینکه ساخت فیلم «خط القعر» بسیار به دسترسی به مستندات متکی است گفت: در حال جمع‌آوری اسناد از مرکز اسناد ملی و وزارت خارجه هستیم و شاید چالش‌برانگیزترین بخش ساخت فیلم همین قسمت باشد. درواقع بخش پژوهش کار با سختی همراه بوده است. فیلم‌مان روی اسناد تاکید زیادی دارد و پیدا کردن اسناد و تصاویر قدیمی کار دشواری است.

کارگردان «جستجوگران پارسه» با بیان اینکه شرایط مستندسازی مانند بسیاری از مسایل دیگر در کشور به شرایط اقتصادی گره خورده گفت: همه می‌دانیم اوضاع اقتصادی چطور است و در چنین شرایطی کارها از جمله فیلمسازی که پرهزینه است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای ساخت این فیلم با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرارداد بسته شد و مبلغی در نظر گرفته شد، اما با توجه به تورم بسیار بالایی که وجود دارد هزینه‌های اجاره تجهیزات، هزینه‌های جاری فیلمسازی، دستمزد عوامل و…روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و همین موضوع به تولید لطمه می‌زند.

او در ادامه گفت: فیلمسازی شغل ماست و از این طریق امرار معاش می‌کنیم. شاید اگر فیلمسازی را در کنار شغلی دیگر داشتیم و ساختن مستند برای‌مان دل‌مشغولی صرف بود، به اصطلاح از جیب خودمان به تولید فیلم کمک می‌کردیم اما در حال حاضر چنین شرایطی نداریم. در قراردادها توجهی به موضوع تورم نمی‌شود. هر فیلم مراحل پیش‌تولید و پژوهش دارد و تا وقتی فیلمبرداری آغاز شود مدت زمانی طی می‌شود و وقتی فیلمبرداری آغاز شود تازه هزینه‌های اصلی آشکار می‌شود. تورم و بالا رفتن هزینه‌ها و کمبود بودجه بر گروه فشار مالی وارد می‌کند و طبعا در نهایت روی کیفیت فیلم نیز اثر نامطلوب می‌گذارد.

اکتسابی در پایان گفت: امیدوارم فیلم‌مان که موضوعی ملی، مهم، تاریخی و جذاب دارد اکران شود. سناریوی کار جذاب است و از نظر زیبایی شناختی روی فیلم کار می‌کنیم و برای‌مان مهم است فیلم برای مخاطب جذاب باشد. موضوع جنگ و تبعات آن بسیار مهم و جدی است و همه مردم به نوعی درگیر آن بوده‌اند و در این فیلم به ریشه‌های این جنگ پرداخت شده و می‌تواند مخاطب را جذب کند.

فرشاد اکتسابی کارگردانی مستندهای «آلاله»، «ف- الف» و… را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز