خبرگزاری کار ایران

راهنمای برگشت زدن چک

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۷۱۲

اگر چکی دارید که پاس نشده، اگر می‌خواهید از صاحب چک شکایت کنید و پول خود را بگیرید و یا اگر صاحب چک به هر دلیلی قصد پاس کردن چک شما را ندارد، در این صورت راهنمای زیر برای شما مفید خواهد بود.

به نقل از مشاوره حقوقی چک ariadadyar.com/moshaver-hoghogi-chek در مورد چک اینگونه گفته است که :

اگر چکی دارید و بعد از مراجعه به بانک به شما می‌گویند پولی در حساب نیست، یا امضا چک با امضا صادر کننده چک به اصطلاح نمی‌خواند، یا به هر دلیلی چک شما پاس نمی‌شود، اولین اقدام برگشت کردن چک است. یعنی باید درخواست گواهی نامه عدم پرداخت نمایید. نکته مهم در این جا این است که چک را باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از تاریخ آن برگشت کنید. زیرا در غیر این صورت از یک سری مزایای قانونی نمی‌توانید استفاده کنید.

قدم بعدی طرح دعوی یا اصطلاحا شکایت است. اگر مبلغ چک شما تا ۲۰ میلیون تومان است باید به شورای حل اختلاف و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان است باید به دادگستری مراجعه کنید (اگر در شهری همچون اصفهان هستید که دفاتر خدمات قضایی نیز دارد و چک شما بالای ۲۰ میلیون تومان است باید ابتدا به یکی از این دفاتر مراجعه کنید.). مدارک لازم برای طرح دعوی، کارت ملی، لاشه چک و گواهینامه عدم پرداختی است که از بانک دریافت کردید.

پس از تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک، در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه دادرسی است. در حال حاضر اگر مبلغ چک زیر ۲۰ میلیون تومان است ۲٫۵ درصد آن و اگر بالای ۲۰ میلیون تومان است، ۳٫۵ در صد آن را باید به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید. به عنوان مثال اگر چک شما ۳۰ میلیون تومان است، شما باید یک میلیون و پنجاه هزار تومان پرداخت کنید. اگر توان پرداخت مبلغ هزینه دادرسی را ندارید در دادخواست علاوه بر مطالبه مبلغ چک دعوای اعسار (یعنی توانایی پرداخت این مبلغ را ندارید) نیز مطرح کنید و دو شاهد نیز باید شهادت دهند که شما توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارید. فرم این استشهادیه را می‌‌توانید از همین سایت دریافت کنید یا از دفاتر خدمات قضایی یا دادگستری محل تهیه نمایید.

در این مرحله می توانید تقاضای تامین خواسته نیز بنمایید. یعنی بتوانید در همان ابتدای کار اموال صادر کننده چک را توقیف کنید.

پس از ثبت دادخواست پرونده شما به یکی از شعبات ارجاع می شود و زمان تشکیل جلسه به شما از طریق سامانه ثنا ابلاغ می‌شود.

اگر در دادخواست تقدیمی تقاضای تامین خواسته نیز کرده باشید، دادگاه قرار تامین خواسته صادر می‌نماید و شما می‌توانید به شعبه اجرای احکام دادرسی مراجعه کرده و با معرفی اموال بدهکار از جمله ارائه پلاک ثبتی، شماره پلاک خودرو، شماره حساب بانکی و… اموال وی را توقیف نمایید.

در این مرحله اگر در دادخواست دعوای اعسار نیز مطرح کرده باشید، ابتدا جلسه ای تشکیل شده و به اعسار شما رسیدگی می‌شود. اگر دادگاه تشخیص دهد که شما از پرداخت هزینه دادرسی ناتوان هستید، به دعوای مطالبه چک بدون پرداخت هزینه دادرسی رسیدگی می‌نماید. و اگر ادعای شما را نپذیرد، به شما ۱۰ روز فرصت می‌دهد که هزینه دادرسی را واریز نمایید و در صورت واریز به دعوای شما رسیدگی می‌کند.

در جلسه رسیدگی اگر طرف شما (صاحب چک) نتواند ثابت کند مبلغ چک را به شما پرداخت کرده است، محکوم می‌شود ولی در مواردی می‌تواند به این رای در دادگاه تجدیدنظر اعتراض کند.

اگر در مرحله تجدیدنظر نیز رای صادره تایید شد، شما باید درخواست صدور اجراییه نمایید، اجراییه به طرف شما ابلاغ می‌شود و باید ظرف ۱۰ روز مبلغ را پرداخت کند. اگر وی توانایی پرداخت یکجای مبلغ را نداشته باشد اینبار او دعوای اعسار مطرح می‌‌نماید که دادگاه در صورت پذیرش اعسار حکم به تقسیط می‌دهد. در مواردی هم که موفق به توقیف اموال گشته‌اید، از اموال توقیف شده‌ی او مبلغ چک شما پرداخت می‌گردد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز