خبرگزاری کار ایران

مهم ترین مشکلات و موانع در صادرات ادویه ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۲۹۵

مصرف سالانه ادویه در کشور ما حدود 220 هزار تن است. نکته قابل‌توجه این است که فقط 5 نوع ادویه و به‌مقدار سالیانه حدود 50 هزار تن در کشور تولید می‌شود. براساس آمار اعلامی گمرک ایران، میزان صادرات ادویه با تعرفه گمرکی 0910، در سال 1399 مبلغی بالغ بر 193 میلیون دلار بوده است. صادرات ادویه در ایران با مشکلات و موانع بسیاری همراه است. ما در این متن به مهم‌ترین موانع و مشکلات صادرات ادویه در ایران اشاره کرده‌ایم. اگر در این زمینه فعال هستید؛ شناخت این مشکلات و آشنایی با راه‌حل آن‌ها کمک می‌کند که تجارت موفق و راحتی در این زمینه داشته باشید.

بسته‌بندی؛ مهم‌ترین عامل در صادرات ادویه‌جات و یکی از اصلی‌‌ترین موانع

یکی از محققان صادر‌کننده ادویه معتقد است: برای فروش در بازارهای بین‌المللی، بسته‌بندی عامل مهمی محسوب می‌شود که در ایران روی کیفیت آن چندان تمرکز نخواهد شد. درحال‌حاضر عمدتا با تولید ادویه، می‌توانیم بازار داخلی را تامین کرده و با فروش آن‌ها به چندین عطاری عمده در کشور، درآمد مناسبی داشته باشیم. اما با صادرات ادویه‌جات به کشورهای مختلف، می‌توان به سود کلانی رسید. یکی از فاکتورهای وابسته برای رسیدن به این سود کلان، نحوه بسته‌بندی ادویه جات است. 

کشورهای خارجی که با ایران قرارداد امضا می‌کنند، تاکید بسیاری روی بسته‌بندی کالاهای ارسالی دارند. این کشورها شامل کانادا، استرالیا، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. در حوزه صادراتی، متاسفانه به دلیل نبود بسته‌بندی خلاقانه و مطلوب برای ادویه‌های صادراتی، این محصولات با قیمت بسیار پایین به بازار جهانی عرضه می‌شوند. به گفته کارشناسان و فعالان تجارت ادویه، صنایع بسته‌بندی کشور هنوز به خودکفایی لازم نرسیده و بسیاری از مواد اولیه بسته‌بندی به واردات متکی است. به‌عنوان مثال زعفران ایرانی به دلیل ضعف در بسته‌بندی، توسط کشورهایی هم‌چون امارات متحده و اسپانیا بسته‌بندی می‌شود و در فرآیند صادرات مجدد قرار می‌گیرد. 

مهم ترین مشکلات و موانع در صادرات ادویه ایران

وجود تحریم‌ها؛ یکی از موانع همیشگی در صادرات ادویه 

نوسان شدید قیمت ارز، همزمان با اعمال تحریم‌های اقتصادی اخیر، مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است. این اعمال تحریم‌ها در بخش صنایع غذایی نقش بسیار مهمی داشته‌اند. صنایع غذایی و محصولات جانبی مانند ادویه‌جات، به‌عنوان یکی از چاشنی‌های اصلی غذایی، تاثیر بسزایی در سبد خانوار دارد. این نوع محصولات نیز از تحریم‌های اخیر و نوسانات بازار ارز مصون نماند‌ه‌اند؛ از این رو صادرات ادویه نیز با وجود این تحریم‌ها، با مشکلات بسیاری مواجه شده است. 

از آن‌جایی‌که مواد اولیه این صنعت محصولات فصلی است، در زمان خاص و کوتاهی باید کلیه مقادیر مورد‌نیاز، به‌صورت نقدی از کشاورزان خریداری شود. به همین دلیل، چرخش سرمایه و بازگشت آن در این صنعت به زمانی طولانی نیاز دارد. هم‌چنین با‌توجه‌به تحریم‌های موجود در بازار نیز ممکن است بازگشت سرمایه برای صادرات، مقدار قابل‌توجهی نباشد. 

مهم ترین مشکلات و موانع در صادرات ادویه ایران

تحریم زدایی و افزایش اشتغال‌زایی با پتانسیل‌های موجود برای برطرف کردن موانع

کشور ما در حال حاضر در تولید بیشتر محصولات استراتژیک مانند برنج، چای، چغندرقند؛ زعفران و دانه‌های روغنی مثل کلزا در مسیر خودکفایی قرار دارد. از این رو نیاز به واردات دانه های روغنی و ادویه‌جات نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته و میزان صادرات افزایش داشته است. اصلاح زیرساخت‌های کشاورزی و کمک هرچه بیشتر به کشاورزان عزیز و فراهم کردن شرایط و تسهیلات مناسب برای فعالیت آن‌ها، به افزایش تولید و متعاقباً بهبود کیفیت منجر می‌شود. از این رو باید پاسخ به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا، به‌‌نحو مطلوبی بهره‌برداری شود. 

به‌ویژه در شرایط اقتصادی کشور که باید مسئله ارز در کشور به‌نحو بهینه‌ای مدیریت شود، باید کیفیت تجهیزات مورد‌نیاز را نیز افزایش داد. ضمن اینکه از این طریق به اشتغال‌زایی کشور و کارآفرینی نیز کمک خواهد شد. اما آنچه مسلم است کشور ما در بحث بسته‌بندی مواد‌غذایی و ادویه‌جات تاکنون ضعیف عمل کرده. بدین‌تریتب باید خود را با استانداردها و فناوری‌های روز دنیا تطبیق دهد تا جایگاه موثری در بازارهای جهانی و صادرات دست آورد.

اهمیت به بسته‌بندی ادویه؛ راهی برای رسیدن به صادرات موفق ادویه‌جات 

در این متن به مهم‌ترین موانع و مشکلات صادرات ادویه در ایران اشاره شد. کشور ما تنها تولید‌کننده ۵ نوع ادویه مهم به‌صورت عمده است؛ بنابراین اگر بتوان مشکلات و موانعی که بر سر راه صادرات ادویه وجود دارند را رفع کرد؛ سود کلان و قابل‌توجهی نصیب بخش اقتصاد کشور خواهد شد. در این مقاله گفتیم یکی از اصلی‌ترین مشکلات در صادرات ادویه، نحوه بسته‌بندی و بی‌توجهی به نیاز مشتریان است. شما می‌توانید با بررسی نیازهای مخاطبان هدف و آشنایی با فرهنگ کشور مقصد، بهترین نوع بسته‌بندی ادویه را در نظر گرفته و هم‌چنین سود بالایی نیز از صادرات این مواد افزودنی به‌دست آورید. 

پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن با‌کیفیت‌ترین بسته‌بندی‌ها، از خدمات مجموعه ویترین مارکت استفاده کنید. کارشناسان و مشاوران ویترین مارکت به آدرس vitrinemarket.com، از تولید ادویه، تامین تجهیزات مورد‌نیاز فرآیند آن و بسته‌بندی ادویه‌جات، همراه شما خواهند بود. 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز