خبرگزاری کار ایران

نخستین بازار رسمی آب کشور در دشت یزد-اردکان آغاز به کار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۲۳۳

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: طرح شکل گیری بازار آب در دشت یزد- اردکان در آستانه اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با انتخاب کارگزار، فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "حسین کوثری" ادامه داد: امروزه با تقاضای روزافزون برای آب در کنار منابع محدود سفره‌­های آب زیرزمینی، یکی از راهکارهای دولت‌‌ها برای مدیریت تامین آب به­ ویژه برای متقاضیانی که به دلیل عدم وجود باقیمانده تخصیص، امکان تامین آب ندارند، استفاده از پتانسیل بازارهای محلی آب است.

وی افزود: با توجه به ضرورت راه ­اندازی بازار آب که در سطح بین­ المللی در کشورهای مختلفی مانند اسپانیا، آمریکا، شیلی و چین نیز تجربه شده و کارآمدی آن در راستای مدیریت تامین آب در کنار حفاظت از منابع موجود به­ ویژه در حوزه منابع آب زیرزمینی به اثبات رسیده است، شرکت آب منطقه ای یزد کوشیده تا درجهت راه اندازی پروژه بازار آب در دشت یزد-اردکان در سال 1401، با برگزاری جلسات متعدد کارگروهی با عنوان بازار آب در جهت رفع موانع اجرایی شدن پروژه گام بردارد.

به گفته کوثری، بازار آب یا مبادله آب، یعنی فرایند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب (حقابه) که می‌تواند به صورت دائمی یا موقت باشد یا به زبان ساده بازار آب شامل شرکت آب منطقه­‌ای به عنوان ناظر، شرکت کارگزار به عنوان مجری، خریدار و فروشنده آب است.

وی تشریح کرد: فروشنده جهت ارائه درخواست فروش تمام یا بخشی از حقابه قانونی خود، به شرکت کارگزار بازار آب مراجعه و پیشنهاد فروش خود را ثبت می‌کند، کارگزار نیز با بررسی پیشنهاد خریداران و تفاهم بین فروشنده با خریدار، فرایند مبادله آب به صورت قانونی را بین خریدار و فروشنده آب فراهم ساخته و سپس شرکت آب منطقه‌ای نیز کل فرایند مبادله آب را نظارت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز