خبرگزاری کار ایران

در وزارت امور خارجه انجام شد؛

برگزاری اولین کنفرانس ملی «دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست محیطی»

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۶۸۴

اولین کنفرانس ملی «دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست محیطی» در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اولین کنفرانس ملی «دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست محیطی»، امروز هفتم اسفند با حضور محمدحسن شیخ‌الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی، رضا نجفی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

شیخ‌الاسلامی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: پیگیری زیست محیطی بدون همدلی و همکاری همه نهادهای دولتی ممکن نخواهد بود. بسیار خوشحالم مسیر طی شده در شش ماهه گذشته در این زمینه سپری شد. 

وی با بیان اینکه این کنفرانس با هدف کمک به توسعه دیپلماسی زیست محیطی شکل گرفته است، اظهار داشت: افزایش سطح آگاهی عمومی و افزایش مشارکت ملی در چالش‌های زیست محیطی دیگر اهداف این همایش است. وزارت امور خارجه در چارچوب اهداف تعیین شده و با عنایت به فرامین مقامات عالی ایران مبنی بر نقش‌آفرینی وزارت امور خارجه در مسائل زیست محیطی، ابتکار برگزاری این همایش را در دستورکار قرار داد.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معضلات و تبعات مربوط به تغییرات آب و هوایی و آلودگی دریایی موضوعات مهمی است که دولت سیزدهم بر حل و فصل آنان اهتمام جدی دارد، تصریح کرد: وزارت امور خارجه و بخش‌های ذی‌ربط در راستای اهداف کنفرانس حاضر امیدوارند با هم‌افزایی انجام شده کنفرانسی را در سال آینده در سطوح منطقه‌ای یا بین‌المللی برگزار کند. 

در ادامه، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وقتی که واگنر تئوری انشقاق زمین را مطرح کرد، به این روزگار فکر نمی‌کرد که محیط زیست زمین انشقاق‌ناپذیر است. قرآن می‌فرماید ما شما را جمعیت‌های متفاوت آفریدیم برای اینکه معرفت پیدا کنید. ما اکنون می‌بینیم که اشتراکاتی بین جمعیت وجود دارد که محیط زیست را مورد انشقاق قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در این راستا با توجه به وظیفه‌ای که وزارت امور خارجه دارد و همچنین سازمان محیط زیست که در بسیاری از سازمان‌ها عضو است، در کنار وزارت امور خارجه برای تحقق اهداف قرار دارد. بر اساس قطعنامه سازمان ملل کشور ایران به برگزاری نشست گرد و غبار در سال آینده مکلف شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه آنچه که دنیا را تهدید می‌کند، تغییر اقلیم است، ابراز داشت: ما در مسائل دریا مشکل داریم و قبل از اینکه دیگران به سراغ ما بیایند و قوانین‌شان را تحمیل کنند، باید دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنیم. ان‌شاالله نشستی را در تهران برای رسیدگی به دریای خزر برگزار خواهیم کرد.

در ادامه، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پیام حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به این همایش  را قرائت کرد.

در ادامه همایش، چهار موضوع محوری دیپلماسی و تغییرات آب و هوایی، دیپلماسی و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار، دیپلماسی و مدیریت پایدار رودخانه‌ها و منابع آبی مشترک و دیپلماسی و آلودگی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان در چهار پنل جداگانه مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز