خبرگزاری کار ایران

آیا تاکنون تست خواب انجام داده اید

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۴۴۶

از مهم‌ترین آزمایشاتی که در طی آن فعالیت های مغز و بدن مورد بررسی و ضبط قرار می گیرند، تست خواب یا پلی سومنوگرافی است. در آن می توان اختلالات خواب را تشخیص داد و به این درک رسید که دلیل وجود آن ها چیست. از آنجایی که امروزه افراد زیادی به اختلالات خواب دچار هستند، این آزمایش کمک می کند تا بتوان این اختلالات را مورد بررسی قرار داد.

هنگام تست خواب در منزل زمانی که شما خواب هستید، الگوهای خواب که به وسیله ی دستگاه ثبت شده اند، توسط پزشک بررسی می شوند. در این آزمایش حرکات بدن در زمان خواب ثبت می شود. پزشک با بررسی الگوی خواب، می تواند تشخیص دهد که فرد به اختلالات خواب دچار است یا خیر. لازم است بدانید زمانی که می خواهید برای انجام این آزمایش آماده شوید باید از مصرف الکل و کافئین دوری کنید چرا که این موارد می‌تواند نتایج حاصل از تست خواب را دچار اختلال کند.

تست خواب چیست؟

آیا تاکنون تست خواب انجام داده اید؟ قبل از آنکه بخواهید برای انجام این آزمایش آماده شوید بهتر است بدانید که اصلاً تست خواب چیست و چرا انجام می گیرد. اغلب افراد دوست دارند بدانند که آیا اصلاً به اختلالات خواب دچار هستند یا نه. به این ترتیب بهتر است که با تست خواب آشنا شوید. تست خواب از آزمایشات مهمی است که می تواند اختلالات خواب را مورد بررسی قرار دهد.

در واقع ضربان قلب و تنفس، میزان اکسیژن خون، امواج مغزی، حرکات چشم و پا در طول تست ثبت شده و بررسی می شوند. دلایل زیادی برای انجام تست خواب وجود دارند که می توانید قبل از انجام این آزمایش با آن ها آشنا شوید. در این تست مراحل و چرخه خواب شما تحت کنترل قرار می گیرد. این آزمون غیر تهاجمی و در طول شب انجام می گیرد که به پزشکان اجازه می دهد تا در حالی که شما به خواب عمیق فرو رفته اید به آنچه که در مغز شما می گذرد دسترسی داشته باشند.

برای انجام این تست می توانید لباس خواب خود را پوشیده و به راحتی بخوابید. معمولا این تست در آزمایشگاه ها و کلینیک های مخصوص انجام می شود. برای انجام این آزمایش تکنسین های متخصص، تعدادی از حسگرها را که به نام الکترود شناخته شده‌اند، به روی نواحی مختلف بدن از جمله گیجگاه، سینه، پاها و جمجمه قرار می دهند.

به چه دلیل باید تست خواب انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا تست خواب را انجام دهید، مشکلات مربوط به اختلالات خواب است. انجام این آزمایش با روند طبیعی خوابیدن که به نام حرکت سریع چشم معروف است شروع می شود. در این مرحله امواج مغزی به وسیله الکتروانسفالوگرافی به ثبت می رسد که به صورت قابل توجهی کم می‌شود. به این صورت چشمان شما طی مراحل بعدی سریع حرکت نمی کند و بعد از یک یا دو ساعت خوابیدن فعالیت مغز دوباره شروع می شود که به دنبال آن خواب سریع چشم، آغاز می گردد.

آیا تاکنون تست خواب انجام داده اید

با توجه به موارد مهمی که در این بخش ذکر شد، بهتر است با دلایل انجام آن آشنا شوید:

  • آپنه خواب یا اختلالات تنفسی که مرتبط با خواب هستند. در این حالت تنفس به صورت مکرر متوقف شده و در زمان خواب اتفاق می افتد. برای درمان آپنه خواب می توانید از دستگاه های کمک تنفسی رسمد کمک بگیرید.
  • اختلال حرکتی در اندام ها به صورت دوره‌ای که در آن سندرم پای بی قرار ایجاد می شود که می توانید حملات ناگهانی خواب را در حرکات خود مشاهده کنید.
  • نارکولپسی زمانی رخ می دهد که خواب آلودگی در طول روز نیز اتفاق می‌افتد و می توانید حملات ناگهانی خواب را مشاهده کنید.
  • Rem   به نوعی اختلال خواب گفته می شود که به عنوان خوابیدن در خواب معروف است.
  • بی خوابی مزمن، مشکل دیگری است که اگر به صورت مکرر آن را تجربه کنید، پزشک برای شما تست خواب را تجویز می کند.

انواع تست خواب

بهتر است بدانید که با توجه به انواع اختلالات خواب نمی‌توان یک نوع تست خواب را به روی تمامی افراد پیاده کرد. به همین دلیل انواع تست خواب با توجه به نوع اختلالات افراد وجود دارند که هر یک از آن ها دارای مراحل متفاوتی هستند. به صورت کلی پزشکان تست خواب را در ۴ نوع انجام می دهند که بهتر است با آن ها آشنا شوید و به روند انجام آن ها پی ببرید که به شرح زیر هستند:

1.تست تشخیص تغییر چندگانه خواب در طول روز

معمولا پزشکان انجام این آزمایش را برای کسانی که در طول خواب دچار حمله می شوند مناسب می دانند و آن را انجام می دهند. انجام این آزمایش به تشخیص حمله کمک شایانی می کند. زمان مناسب برای انجام آن، معمولاً صبح و بعد از انجام تست خواب شبانه است. در واقع تعداد دفعات ورود به مرحله خواب را بررسی می کند. همچنین میزان خواب آلودگی را در طول روز زیر نظر می گیرد.

2. تست خواب شبانه

در این تست عملکردهای بدنی مانند سطح اکسیژن خون، ریتم قلب، نفس کشیدن و حرکت اندام ها مورد بررسی قرار می گیرند. می توانید عکس دستگاه تست خواب را در سایت های به روز مشاهده کنید.

آیا تاکنون تست خواب انجام داده اید

3.ارزیابی PSG و تیتراسیون طی 2 شب

در این تست، در شب اول شما تحت کنترل و ارزیابی قرار می گیرید. سپس اگر پزشک آپنه خواب را در شما تشخیص داد، شب دوم زمان بررسی و استفاده از دستگاه سی پپ برای درمان است.

4.PSG با تیتراسیون در یک شب

 زمانی که در نیمه اول شب، پزشکان آپنه خواب متعادل یا شدید را مشاهده کنند، در نیمه دوم آزمایش، در همان شب تست تیتراسیون برای درمان آپنه خواب انجام می گیرد. می توانید در سایت های مطرح از هزینه تست خواب اطلاع کسب کنید.

سخن پایانی  

بهتر است که در زمان انجام تست خواب اگر عادت به پوشیدن لباس خاص و یا خواندن کتاب و یا در آغوش گرفتن بالشت دارید، آن ها را با خود به همراه داشته باشید. همچنین می توانید دوستانی را که  با آن ها احساس راحتی می‌کنید با خود ببرید.  قبل از انجام این تست، پزشک شما را در جریان تمام جزئیات آن قرار خواهد داد.  بهتر است قبل از انجام آزمایش به هیچ عنوان داروی خاصی مصرف نکنید و یا از انواع لوسیون، مواد آرایشی، ادکلن و غیره استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد اختلال در الکترون ها می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دستگاه کمک تنفسی بای پپ، سی پپ، ونتیلاتور خانگی و آپنه خواب می توانید به سایت رسمد مراجعه کرده و به کمک تیم متخصص و خبره رسمد ایران به صورت رایگان، نیازهای خود را شناسایی کنید. حتی می توانید دستگاه های رسمد را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز