خبرگزاری کار ایران

چرا برخی دندان ها استحکام کمتری دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۹۹۱

نتایج مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران دانشگاه لیدن نشان می دهد: پروتئین به طور متوازن و یکسان در دندان های انسان توزیع نشده و این موضوع در میزان استحکام بافت دندان ها که قابلیت بازسازی ندارند، دارای اهمیت است.

به گزارش ایلنا، تیمی از محققان دانشگاه لیدن به سرپرستی یان دکر، با استفاده از تصویربرداری طیف سنجی جرمی به بررسی نمونه های متعدد دندان های باستانی کشف شده در سایت های مختلف پرداخته و میزان پروتئین آن ها را ارزیابی کردند. بررسی میزان پروتئین موجود در ساختار دندان ها در علم باستان شناسی کاربردهای متعددی دارد.

تحقیقات این تیم مطالعاتی نشان می ‌دهد: تفاوت‌ های زیادی در میزان توزیع پروتئین ‌ها در بافت و ساختار دندان ‌ها وجود دارد که این موضوع راه‌ های جدیدی را برای بررسی این عضو مهم بدن انسان می گشاید.

تجزیه و تحلیل پروتئین های حفظ شده در استخوان ها و دندان های فسیلی راهکاری بسیار مرسوم برای مطالعه دندان ها بوده و در حال حاضر به کمک بررسی پروتئین موجود در دندان یک فرد می توان گونه یا حتی جنسیت وی را تنها با کمک آن قطعه دندان تشخیص داد.

با این حال، تجزیه و تحلیل پروتئین معمولاً نیاز به نمونه برداری از استخوان اصلی دارد که انجام این عمل در استخوان های  کشف شده در سایت های باستان شناسی که بسیار شکننده هستند، مشکل ساز است. تاکنون استخوان ها و دندان ها معمولاً با این فرض که پروتئین ها به طور مساوی در نمونه توزیع شده اند، نمونه برداری می شوند، اما تا امروز هیچ تحقیقی در مورد توزیع پروتئین در بقایای باستان شناسی انجام نشده است.

طی این مطالعات جدید، محققان برای اولین بار از تصویربرداری طیف سنجی جرمی  MSI  روی دندان های انسان استفاده کردند تا توزیع پروتئین ها را در تمامی بخش های دندان بررسی کنند. این مطالعه منجر به تشخیص تفاوت های زیادی در میزان توزیع پروتئین در داخل دندان ها شد. علاوه بر این، محققان دریافتند توزیع پروتئین های مختلف در یک دندان دارای روندی یکسان است.

گفتنی است این مطالعه آزمایشی اولین گام در درک چگونگی توزیع پروتئین ها در دندان ها بوده و این دانش تکنیک های نمونه برداری ما را با انتخاب مناطقی با شدت پروتئین بالا بهبود می بخشد. علاوه بر این، تفاوت‌های فضایی در میزان توزیع پروتئین در بافت ‌هایی که مانند دندان ‌ها به صورت تدریجی رشد کرده و بازسازی نمی ‌شوند، ممکن است ما را در مورد تاریخچه زندگی این افراد آگاه کند.

منبع: سینا پرس

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز