خبرگزاری کار ایران

معرفی اجمالی لوله پلی اتیلن و کاربرد آن در لوله کشی آب

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۸۲۵

پلی اتیلن (PE) یک ماده ترموپلاستیک است که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید می‌شود. لوله پلاستیکی پلی اتیلن به روش اکستروژن در اندازه‌های مختلف از ½ اینچ تا 63 اینچ تولید می‌شود.

لوله‌های پلی اتیلن با استفاده از نفت ساخته می‌شوند و از لوله‌های PVC قوی‌تر و سخت‌تر هستند. لوله پلی اتیلن نیمه کریستالی است و نسبت به لوله‌های پی وی سی گرانتر است. علاوه بر این، توانایی تحمل دماهای بالاتر، مقاومت در برابر سایندگی بیشتر نسبت به لوله های PVC را دارند. آنها توانایی گیرایی و جذب امواج را دارند. در نتیجه، این لوله‌ها اغلب اولین انتخاب برای لوله‌کشی زیرزمینی هستند.

لوله پلی‌اتیلن با ضخامت دیواره متفاوت و براساس سه سیستم ابعاد متمایز موجود است:

  • اندازه لوله براساس قطر بیرونی کنترل شده (DR)
  • اندازه لوله آهنی قطر داخلی IPS-ID (SIDR)
  • اندازه لوله مسی قطر خارجی (CTS)

لوله پلی اتیلن در اشکال و رنگ‌های مختلفی مانند موارد زیر موجود است:

  • لوله تک اکستروژن رنگی یا سیاه
  • لوله مشکی با نوار رنگی کواکسترود شده
  • لوله سیاه یا طبیعی با لایه رنگی کواکسترود شده

لوله‌های پلی اتیلن HDPE برای طیف وسیعی از مصارف و اغلب در پروژه‌های ساختمانی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. این نوع لوله با توجه به أنواع مختلف آن دارای قیمت های متنوعی است، قیمت لوله پلی اتیلن به موارد بسیاری مربوط است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

 لوله‌های HDPE که از پلی اتیلن تشکیل شده‌اند، به دلیل مزایای زیادی که دارند، از جمله استحکام بالا و طیف وسیعی از بخش‌های کاربردی، بسیار محبوب هستند.

لوله‌های پلی اتیلن چندین مزیت دارند. حمل و نقل و بارگیری آنها آسان است، و به راحتی می‌توان آن‌ها را مونتاژ کرد. لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارند. این ماده به راحتی توسط مواد شیمیایی تجزیه نمی‌شود.

تفاوت پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) با سایر محصولات این است که، لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن نه تنها مستحکم هستند بلکه ماندگاری طولانی، انعطاف پذیری و وزن پایینی دارند.

از مهم ترین دلایل خرید لوله پلی اتیلن غیرسمی بودن آن است. این محصول در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم است، برای عمر طولانی ساخته شده است و به دلیل انعطاف پذیری، برای تکنیک‌های نصب بدون ترانشه مناسب است.

معرفی اجمالی لوله پلی اتیلن و کاربرد آن در لوله کشی آب

مزایای خرید لوله پلی اتیلن

  1. روش نصب آسان و مونتاژ ساده لوازم جانبی.
  2.   دارای مقاومت قوی در برابر ضربه و انتشار سریع ترک است.
  3. سازگاری بسیار بالایی دارد. در نتیجه، سطح کاربری مناسبی را فراهم می‌کند.
  4. آب دریا و حرکت سطح دریا تاثیری بر آن ندارد و آن را برای نصب در بستر مناسب می‌کند.
  5.  لوله سیاه پلی اتیلن می‌تواند اثرات نور UV را تحمل کند. آنها از اثرات مخرب داروها مصون هستند.
  6. چون بو و طعم آب را تغییر نمی‌دهد، استفاده از آن در تولید آب شرب جایز است.

 

کاربرد لوله‌های پلی اتیلن

کاربرد لوله پلی اتیلن در خطوط لوله آب آشامیدنی، خطوط لوله آبیاری تحت فشار، نیروگاه‌های برق آبی، خطوط لوله گاز، خطوط لوله تصفیه خانه، تصفیه خانه‌های آب، خطوط لوله استخر شنا، خطوط لوله آب سرد، خطوط لوله هوای فشرده، خطوط لوله انتقال مواد جامد، مواد شیمیایی، پوشش خطوط لوله زمین گرمایی، خطوط لوله تخلیه گاز متان زباله جامد، خطوط لوله تخلیه دریایی و ... است.

معرفی اجمالی لوله پلی اتیلن و کاربرد آن در لوله کشی آب

مقایسه لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی

تفاوت اصلی لوله‌های پی وی سی  و پلی اتیلن در استحکام و ظرفیت فشار آنها است. دیواره‌های لوله پلی اتیلن باید حداقل 2.5 برابر ضخیم‌تر از لوله‌های پی وی سی باشد تا فشار یکسانی حاصل شود. پی وی سی قوی‌تر و متراکم‌تر است (سنگین‌تر)، پلی اتیلن در برابر سایش و پارگی محکم‌تر است و مقاومت بالاتری در برابر گرما دارد.

محاسبه قیمت لوله پلی اتیلن

قیمت لوله پلی اتیلن به قطر، فشار لوله و مواد اولیه آن بستگی دارد. لوله‌های پلی اتیلن ابعاد مختلفی دارند که معمولاً از 20 میلیمتر شروع می‌شود و در نهایت به 2400 میلیمتر میرسد.

قیمت لوله پلی اتیلن و وزن آن رابطه مستقیمی با فشار کاری لوله دارد که هر چه فشار بیشتر باشد وزن و قیمت لوله نیز بیشتر خواهد شد.

در خرید لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن باید به مواد اولیه، تجهیزات کارخانه و اعتبار کارخانه توجه شود.

لوله‌های PE100 عمدتا در تولید لوله‌های فشار قوی استفاده می‌شوند. قیمت لوله‎های PE100 نسبت به سایر لوله‎های پلی اتیلن با فشار کاری مشابه کمتر یا برابر است، زیرا در تولید آن باید از مواد کمتری استفاده شود.

قیمت لوله پلی اتیلن آبیاری، کمترین قیمت را در بین انواع لوله‌های پلی اتیلن دارد. اندازه کوچک، تنوع مواد اولیه و استانداردهای آسان تولید، باعث شده است که قیمت لوله‌های پلی اتیلن آبیاری با سایر انواع لوله پلی اتیلن تفاوت چشمگیری داشته باشد.

معرفی اجمالی لوله پلی اتیلن و کاربرد آن در لوله کشی آب

علامت گذاری پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن باید به صورت زیر برچسب ‌گذاری شود:

  • نام سازنده یا علامت تجاری
  • استانداردی که با آن مطابقت داشته باشد
  • اندازه لوله
  • کد تعیین مواد (PE 2406 یا PE 3408)
  • DWV اگر برای لوله کشی زهکشی باشد
  • درجه بندی فشار در صورت وجود
  • شماره شماره برنامه
  • اگر لوله برای آب آشامیدنی است، علامت آزمایشگاهی که مناسب بودن آن را تأیید می‌کند

سخن پایانی

لوله‌های پلی‌اتیلن دارای کیفیت های مختلفی هستند که در بخش های مختلف با توجه به نیاز مخاطب و پروژه از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر شما به دنبال خرید لوله پلی‌اتیلن مناسب برای پروژه یا زمین کشاورزی خود هستید حتما قبل از تهیه لوله با متخصصان این حوزه مشورت کرده، تا بهترین خرید را انجام دهید. یکی از مراجعی که پیشنهاد می‌کنیم برای خرید لوله پلی‌اتیلن، شرکت پلیمر تهران است؛ این شرکت از تولید کنندگان لوله های پلی اتیلن در ایران هستند و متخصصان خبره این شرکت می‌توانند به شما مشاوره برای خرید بهترین لوله را دهند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز