خبرگزاری کار ایران

بررسی اتهامات منچستر سیتی و مجازات احتمالی این تیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۵۲۴

یکی از اخباری که باعث ایجاد شوک در سراسر دنیای ورزش شده، خبر متهم شدن منچستر سیتی توسط لیگ برتر انگلیس به دلیل نقض بیش از ۱۰۰ مورد قوانین مالی است. اگر این اتهامات اثبات شود این تخلف بزرگترین تخلف یک باشگاه در تاریخ مسابقات ورزشی خواهد بود. قرار است یک کمیسیون مستقل که توسطMurray Rosen KC  رئیس هیئت قضایی لیگ برتر، منصوب می‌شود این اتهامات را بررسی کند و تصمیم اینکه منچستر سیتی از رقابت‌ها حذف شود و یا امتیازات آن‌ها تعلیق شود یا خیر بر عهده این کمیسون خواهد بود. اگرچه قوانین اینگونه تخلفات در منشور لیگ برتر ثبت شده است، با این حال مجازات تخلفات تنها با صلاحدید این کمسیون اعمال می‌شود.

جزئیات اتهامات منچستر سیتی چیست؟

منچستر سیتی که تا کنون ۶ بار قهرمان لیگ برتر بوده، به عدم ارائه " آمار دقیق از وضعیت مالی باشگاه" و "عدم درج جزئیات کامل از پاداش بازیکنان و مربیان" متهم شده است. سیتی متهم است که پرداخت‌های قراردادی به مدیران و بازیکنان را فاش نمی‌کند (احتمالاً برای پنهان کردن هزینه‌های واقعی ساخت یکی از بهترین تیم‌های جهان)، همچنین به مکانیسم‌های کنترل مالی تعیین‌شده توسط لیگ و همچنین یوفا پایبند نیست. از دیگر اتهامات ثانویه این باشگاه نیز عدم همکاری آن با بازرسان لیگ برتر در طول چهار سال تحقیقات این لیگ است. اتهامات مالی علیه منچسترسیتی دوره 20018-2009 را شامل می شود و این تیم از سال 2018 تا این فصل ملزم به همکاری با لیگ برتر در تحقیقات شده است.

به نظر می رسد اسناد افشا شده توسط وبسایت "Football Leaks" نشان می دهد که منچسترسیتی ارزش معاملات اسپانسرینگ شرکت‌های ابوظبی را افزایش داده و پول را از دولت خلیج فارس به باشگاه انتقال داده است. اسناد همچنین حاکی از آن است که روبرتو مانچینی، سرمربی سیتی در طول مدت حضورش در باشگاه، دستمزد دوم و مخفی دریافت کرده است.

منچسترسیتی از زمانی که در سال ۲۰۰۸ توسط گروهی از سهامداران خصوصی و تحت کنترل خانواده سلطنتی ابوظبی قرار گرفت، ارزش فوتبال را تغییر داده است. تا کنون ارزش تیم منچسترسیتی بیش از ۱ میلیارد پوند تخمین زده شد.

منچسترسیتی هر گونه ادعای تخلفی را تا امروز رسما رد کرده است و عوامل این باشگاه قبلا افشاگری‌های "Football Leaks" را تلاشی روشن و سازمان یافته برای آسیب رساندن به اعتبار این باشگاه توصیف کردند.

به گزارش goal در ماه گذشته ، گواردیولا، سرمربی تیم منچسترسیتی گفت که اگر احساس کند عوامل این تیم به او دروغ گفته‌اند، از این تیم جدا می‌شود. او گفت: «وقتی منچستر سیتی به چیزی متهم می‌شود، از عوامل مربوطه توضیحات دقیق می‌خواهم، آنها توضیح می‌دهند و من حرف آنها را باور می‌کنم. به آنها گفته‌ام: اگر به من دروغ بگویید فردای آن روز من اینجا نیستم. من به شما ایمان دارم و به همین دلیل است که از این باشگاه دفاع می کنم.»

 

اما در صورت اثبات شدن این ادعاها سیتی چگونه مجازات می‌شود؟

اگر شکایت لیگ برتر از سیتی ثابت شود، باشگاه می‌تواند هر عاملی که باعث تخفیف مجازات آن می‌شود را به کمیسیون مستقل ارائه کند تا قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد مجازات این عوامل بررسی شوند. به نقل از  theathletic  در صورت اثبات تخلف‌های این باشگاه مجازات زیر ممکن است درنظر گرفته شوند.

۱. توبیخ

در این صورت، شکایت لیگ برتر تایید خواهد شد، اما به جای هر گونه مجازات اساسی، به سیتی گفته می شود که دیگر این کار را تکرار نکند. اما اگر مشخص شود که سیتی قوانین را نقض کرده است، با توجه به تعداد و شدت اتهامات، بعید است که این تنها مجازات آنها باشد.

۲. جریمه

 در این حالت مبلغی به عنوان جریمه و مبلغی به حالت تعلیق بر باشگاه منچستر سیتی تحمیل می‌شود. اگر جریمه یا بخشی از آن تعلیق شود، سیتی تا زمانی که تخلفات مشابهی را در یک دوره زمانی خاص مرتکب نشود، از پرداخت مبلغ تعلیق شده معاف می‌شود.

۳. تعلیق افراد

در این حالت ممکن است کمیسیون مدیر، مسئول مسابقات، بازیکن‌ها و مربی را برای مدت مشخصی از فعالیت منع کند. اما این قانون در مورد سیتی اجرا نمی‌شود، چرا که تحقیقات لیگ برتر در مورد باشگاه منچستر سیتی انجام می‌شود نه درمورد اشخاص.

با این حال، اگر بر اساس شواهد مشخص شود که برخی از مسئولان باشگاه قوانین را نقض کرده‌اند، آنها نیز ممکن است در مراحل بعد مجازات شوند.

بررسی اتهامات منچستر سیتی و  مجازات احتمالی این تیم

۴. ممنوعیت نقل و انتقالات

در این حالت ممکن است قرارداد بازیکنی که بر خلاف قوانین عضو باشگاه شده لغو شود. درست است که این اتهامات مربوط به سال‌های 2009 تا 2018 است، اما ناهنجاری‌های مالی منچسترسیتی در سال 2022 با خرید 213 میلیون پوندی ارلینگ هالند گسترش یافت. به استناد آمار ورزشی  میروریکس، هالند این فصل و در طول 20 بازی توانسته 25 گل را به ثمر برساند و همین امر او را به بهترین بازیکن منچسترسیتی تبدیل کرده است. در این شرایط به نظر منصفانه است که هر تیم لیگ برتری او را برای یک بازی قرض بگیرد. 

۵. کسر امتیاز

کسر امتیازهای کسب شده در مسابقات لیگ یا سایر مسابقات یکی دیگر از جرایمی است که ممکن است برای منچستر سیتی در نظر گرفته شود. از بین تمام مجازات‌های احتمالی، کسر امتیاز محتمل‌تر به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین سؤال این است که کسر امتیاز تنها در فصلی که پرونده در آن تصمیم‌گیری می‌شود اعمال می‌شود یا فصول گذشته که نقض قوانین در آن‌ها‌ رخ داده است نیز در نظر گرفته می‌شوند. اگر کمیسیون بخواهد باشگاه را به صورت ماسبق مجازات کند، ممکن است تصمیم بگیرد عناوین و دستاوردهای قبلی باشگاه را نیز از بین ببرند و به این ترتیب باشگاه در آینده با یک تحریم ورزشی ملموس روبرو خواهد شد.

۶. اخراج

در این حالت کمیسیون دستور می‌دهد، این باشگاه مطابق با قانون از عضویت لیگ برتر خارج شود. درواقع شدیدترین مجازات در نظر گرفته شده برای منچستر سیتی اخراج و سقوط از لیگ برتر خواهد بود. اما پس از اخراج منچستر سیتی  این تیم به کدام لیگ می‌رود؟ هنگامی که یک باشگاه از لیگ برتر سقوط می کند، از لیگ برتر استعفا داده و به عضویت EFL منصوب می‌شود.

۷. پرداخت غرامت

کمیسیون می‌تواند دستور دهد تا باشگاه غرامت نامحدودی را به هر شخص یا هر باشگاهی که کمیسیون تعیین می‌کند بپردازد. اگر باشگاه دیگری در نتیجه تخلفات سیتی متحمل خسارت شده بود، آن تیم می‌تواند به عنوان بخشی از این روند انضباطی مطالبه غرامت کند. به عنوان مثال، منچستریونایتد ممکن است برای دریافت غرامت به دلیل از دست دادن حضور در لیگ قهرمانان اروپا در فصل 16-2015 تلاش کند. با این حال، امکان موفقیت چنین ادعاهایی ناچیز است.

۸. ترکیبی از موارد فوق 

کمیسیون می‌تواند ترکیبی از موارد فوق یا هر مجازات دیگری را که صلاح بداند بر باشگاه تحمیل کند. اساساً، هر یک از مجازات‌های فوق می‌تواند با هم استفاده شوند، درست است که به نظر می‌رسد این کار دامنه مجازات‌ها را گسترش می‌دهد، اما کمیسیون باید اطمینان حاصل کند که مجازات‌ها دقیقا متناسب با میزان نقض قوانین تعیین شوند.

به طور کلی اخراج سیتی از لیگ برتر کار بسیار بزرگی خواهد بود همچنین بازنویسی رکوردهای لیگ و تاریخچه عنوان قهرمانی این تیم به همان اندازه مسئله بغرنجی است. منچسترسیتی میلیاردها دلار برای ساخت قهرمانی مداوم در لیگ برتر و مدعی سالانه لیگ قهرمانان اروپا هزینه کرده است و از دست دادن هر یک از این‌ها برای این تیم پرهزینه خواهد بود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز