خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

رفع کمبود و اشباع بازار در برخی داروها طی سه ماه اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۲۶۷

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: با افزایش ظرفیت تولید و تسریع تامین، علاوه بر رفع کمبود برخی داروها طی سه ماه اخیر، تامین برخی از اقلام هم به نقطه اشباع خود رسیده است.

به گزارش ایلنا، محمد پیکان‌پور با اشاره به آخرین وضعیت تامین دارو در کشور اظهار کرد: در حالیکه میانگین تامین سوسپانسیون کوآموکسی کلاو در شش ماه اول سال ۵۰۰ هزار عدد بوده، میانگین تامین ماهیانه طی سه ماهه اخیر به ۲.۵ میلیون عدد رسیده و سوسپانسیون آموکسی سیلین هم رکورد تامین ۲.۵ میلیون عددی را در دی‌ماه شکسته است.

وی درخصوص تامین سایر انواع آنتی بیوتیک‌ها نیز گفت: میزان تامین سوسپانسیون آزیترومایسین در هفت ماهه نخست هر ماه حداکثر یک میلیون عدد بوده است که این عدد در آبان و آذرماه از مرز ۲ میلیون عدد گذشت و در دی‌ماه به ۳.۳ میلیون عدد رسید. همچنین سوسپانسیون سفکسیم در بازه زمانی مشابه هر ماه حداکثر ۹۰۰ هزار عدد تامین شده و این رقم در آبان و آذر ماه ۲.۵ میلیون عدد و در دی‌ماه به ۲.۸ میلیون رسیده است.

وی با بیان اینکه مصرف برخی از داروها از جمله داروهای بیهوشی به صورت معناداری در نیمه دوم سال افزایش یافته است، گفت: میانگین مصرف ماهانه داروی بیهوشی پروپوفول طی شش ماه نخست امسال ۳۰۰ هزار عدد بود؛ اما در آذر و دی‌ماه امسال ماهانه بیش از ۸۰۰ هزار عدد از این دارو تامین شده است، تامین ایزوفلوران نیز در مهر به ۲۰ هزار عدد رسیده بود که این عدد با افزایش ۸.۵ برابری در دی‌ماه به  ۱۷۰ هزار عدد رسید.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو از تامین بخش قابل توجهی از داروهای مورد نیاز بیماران اعصاب و روان نظیر پریمیدون، فنوباریتال، اتوکسوکسیماید، دنپزیل، هالوپریدول و پچ‌های فنتانیل خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴ میلیون قرص ریسپریدون نیز در کشور توزیع شده است. همچنین تامین برنتوکسی مب بیماران مبتلا به سرطان نیز در دی نسبت به مهر چهار برابر رشد داشته است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: سوسپانسیون بروفن همچنان با تولید ماهیانه بیش از دو میلیون عددی در حال توزیع در بازار است؛ در حالیکه تامین این دارو در مهر به ۳۰۰ هزار عدد رسیده بود. 

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش میزان تولید سوسپانسیون استامینوفن گفت: عرضه این دارو به نقطه اشباع نزدیک شده و درخواست‌های شرکت‌های پخش به تولیدکنندگان کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز