خبرگزاری کار ایران

در نشست مشترک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و موسسه ISC مطرح شد؛

تولید علم در ایران نسبت به اول انقلاب 17 برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۲۱۹

نشست مشترک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در محل دفتر ریاست این مرکز در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، حسن زمانیان در این نشست ضمن تشکر از مؤسسه ISC گفت: «ISC مایه افتخار و مباهات آموزش عالی کشور و دستاوردی بزرگ برای کلیات نظام است. وجود اطلاعات و آمار دقیق در ISC موهبتی است که سیاست‌گذاران حوزه آموزش عالی کشور می‌توانند و باید از آنها در جایگاه خود استفاده نمایند. 

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: در حقیقت، ISC دیده‌بان علم و فناوری در ایران و جهان اسلام است و وجود آن در جمهوری اسلامی ایران مایه افتخار است.» 

معاون وزیر علوم در ادامه، به معرفی ساختار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و شرح وظایف معاونت‌ها پرداخت و گفت: «ما در سازمان، سرمایه پنهان را ارزش‌گذاری می‌کنیم. همچنین در حوزه صدور گواهی‌نامه‌ها با جدیت در حال کار هستیم و برای رؤیت‌پذیرتر کردن گواهی‌نامه‌ها، کمک ISC می‌تواند بسیار راهگشا باشد.» 

وی ادامه داد: «نگاه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حوزه ارتباط با صنعت نگاهی ملی با چشم‌اندازی بین‌المللی است و با توجه به برنامه‌های جدید سازمان مایل هستیم تعاملات گسترده‌ای را با ISC داشته باشیم. برای نمونه در خصوص ارزیابی توانمندی‌های فناورانه و اختراعات آمادگی کامل برای همکاری وجود دارد. همچنین به خاطر وجود مرکز داده جامع در سازمان، آمادگی داریم تا استفاده ISC از این ظرفیت را تسهیل نموده، در حوزه‌های دیگر نظیر شبکه آزمایشگاه‌های بین کشورها نیز همکاری داشته باشیم.»

زمانیان ادامه داد: «همچنین با توجه به اینکه کارگروه علم و فناوری آیورا (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند) در این سازمان مستقر است، آمادگی داریم ارتباطی مؤثر بین آیورا و ISC برقرار نماییم و زمینه های همکاری مشترک را برنامه ریزی نماییم..» دکتر زمانیان خاطرنشان کرد: «امیدواریم با تسریع در امضاء تفاهم نامه، سطح جدیدی از تعاملات را با ISC تجربه کنیم.»

در ادامه این نشست، علیرضا زراسوندی مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، به نقش و جایگاه ویژه ISC در حوزه رصد علم، فناوری و نوآوری پرداخت و گفت: «آمار، اعداد و تحلیل‌هائی که ISC به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهد، عاملی مهم در فرآیند آینده‌سازی است، به‌گونه‌ای که به دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای آموزش‌عالی کمک می‌کند تا ضمن شناخت وضعیت و جایگاه فعلی خود، برای ارتقاء و رشد بیشتر تلاش کنند.»

فاضل زاده رئیس موسسه ISC نیز ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک ایام ماه رجب و گرامیداشت ایام ا... دهه فجر، به معرفی خدمات جاری و برنامه‌های آتی ISC پرداخت و گفت: «فرمایشات مقام معظم رهبری از بدو تأسیس ISC برای پیشبرد اهداف مؤسسه همواره راهگشا بوده است.»

وی افزود: «ISC به عنوان سومین نظام استنادی جهان بعد از ISI و اسکوپوس، و برخلاف آنها، به زبان‌های بومی کشورهای اسلامی نیز می‌پردازد که این نکته وجه تمایز آن با نظام‌های استنادی دیگر است.» 

رئیس ISC ادامه داد: «در حال حاضر، از نظر تولید علم در سطح دنیا در جایگاه 15 قرار داریم. البته برای حفظ این رشد و شتاب علمی به رصد و برنامه‌ریزی‌های کلان نیاز است که امیدواریم در تمامی سطوح مدیریتی و تصمیم‌سازی به این مهم توجه شود. در سال 2021 در مجموع درWoS  70147 و در اسکوپوس 77346 مقاله برای ایران ثبت شده و به طور کلی تولید علم ما نسبت به اول انقلاب 17 برابر شده است.»

وی در ادامه گفت: «راه‌اندازی چندین سکوی علم و فناوری نظیر نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا)، جریان اقتصادی نوین (جان) و ... به ISC سپرده شده است. در سامانه نان تا این تاریخ 8029 نیاز و ایده ثبت شده که بیشتر این نیازها به حوزه های فنی و مهندسی و علوم پایه مربوط می‌شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز