خبرگزاری کار ایران

پیش‌‌بینی خط انتقال برای صنایع آب‌بر اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۰۹۱

وزیر نیرو گفت: مهمترین ویژگی تامین آب از منابع غیرمتعارف استمرار آن است، این منابع مشمول خشکسالی و افت سفره نمی‌شوند و یک آب مطمئن حداقلی را تامین می‌کنند که در کنار دیگر منابع آب متعارف، می‌توانند باعث استمرار و اطمینان بخشی به تامین آب باشد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، صبح امروز پنجشنبه علی‌اکبر محرابیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه اضطراری انتقال آب آشامیدنی به شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه‌ انتقال آب خلیج فارس که همزمان با ایام دهه فجر صورت گرفت، تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: با توجه به با تقاضایی که به صورت صعودی در این بخش وجود دارد، مسئولیت سنگینی بر عهده وزارت نیرو است و باید این مسئولیت را برای همه مردم ایران اجابت کرده و به ثمر برسانیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو دو وظیفه مهم به صورت کلان برای تامین آب دارد، مدیریت منابع موجود و همچنین تأمین آب از منابع جدید و طرح‌های توسعه منابع. در بخش اول باید با مدیریت مصرف آب، کاهش تلفات و استفاده مناسب از آب، بخش قابل توجهی از منابع آب را برای مصارف جدید تخصیص داد. در بخش دوم وظیفه اجرای پروژه‌ها از جمله تکمیل سدها، بازچرخانی در منابع آب و تأمین منابع از روش‌های غیرمتعارف را عهده‌دار هستیم.

محرابیان یکی از روش‌های مهم غیرمتعارف تامین آب را استفاده از آب دریا عنوان و خاطرنشان کرد: در کشور ما هزاران کیلومتر ساحل وجود دارد که از این سواحل می‌توانیم بهره ببریم.

وزیر نیرو با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع یادآور شد:‌ طرحی که در بخش اول برای تأمین آب بخش صنعت اجرا شده است، خیلی مهم و راهبردی است و از همه عزیزانی که در اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی می‌شود. در حال حاضر باید تلاش‌کنیم خط اول با اجرای تصفیه‌خانه دومی که در کنار ساحل اجرا شده و به مرحله انتهایی نرسیده است، به ظرفیت کامل برسد.

محرابیان افزد: خوشبختانه در مسیر خط هرمزگان به استان کرمان و یزد زیرساخت‌ها برای سه خط اجرا فراهم شده است که خط اول لوله‌گذاری شده و خط دوم هم حدود یک ماه پیش با حضور رئیس جمهور کلنگ عملیات اجرایی آن زده شد. همچنین خط مجزایی برای استان اصفهان پیش‌بینی شده است که این خط در این استان برای تامین آب صنعت و صنایع بزرگ که بعضا صنایع آب‌بری هم هستند ضرورت دارد.

محرابیان همچنین اضافه کرد:‌ ما امروز خط انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان و در ادامه به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی را داریم که این پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال اجراست. بیش‌ از ۹ درصد پیشرفت در طول چند ماه دارد که با یاری خدا امیدواریم با سرعت بیشتری انجام و منابع لازم برای استان‌ها تامین شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سیاست‌های اخیر پیش‌بینی شده در کنار تامین آب صنایع، آب شرب شهرها و روستاهای کنار مسیر نیز تامین شود، تصریح کرد: در این راستا از مسیر خط اول برای تامین آب یزد استفاده شده است که به مرحله عملیاتی رسید و در سفر رئیس جمهور بهره‌برداری از آن خط انجام گرفت.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب از منابع غیر‌متعارف، اظهار داشت: مهمترین ویژگی تامین آب از منابع غیرمتعارف استمرار آن است،این منابع مشمول خشکسالی و افت سفره نمی‌شوند و یک آب مطمئن حداقلی را تامین می‌کنند که در کنار دیگر منابع آب متعارف، می‌توانند باعث استمرار و اطمینان بخشی به تامین آب باشد.

ظرفیت تولید برق در آغاز انقلاب 7000 مگاوات بود و اکنون ظرفیت نیروگاه سازی سالانه 7000 مگاوات است

وزیر نیرو میزان برخورداری روستاهای کشور از برق پایدار را ۹۹.۷ درصد عنوان کرد و گفت: مجموع ظرفیت تولید برق در ابتدای انقلاب اسلامی ایران برابر با ۷۰۰۰ مگاوات بود، این در حالی است که امروز فقط ظرفیت ساخت نیروگاه در هرسال بیش از ۷۰۰۰ مگاوات است.

وی گفت: اسدالله علم در کتاب خاطرات خود آورده است، طی بررسی‌های صورت گرفته فقط چهار درصد روستاهای ایران از برق و یک درصد از آب برخوردارند؛ این در حالی است که خوشبختانه  به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز میزان برخورداری روستاهای کشور از نعمت برق برابر با ۹۹.۷ درصد و در شهرها ۱۰۰ درصد است.

وزیر نیرو به مقایسه میزان برخورداری از برق ایران در مقایسه با سایر کشورها پرداخت و افزود: نتیجه این مقایسه این است که مسیر توسعه و خدمت‌رسانی انقلاب اسلامی ایران و این نظام طی این سال‌ها با سرعت و قوت بسیار خوبی در حال پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه مجموعه ظرفیت تولید برق در ابتدای انقلاب اسلامی ایران برابر با ۷۰۰۰ مگاوات بوده است، اضافه کرد: امروز ظرفیت ساخت نیروگاه در جمهوری اسلامی ایران سالانه بیش از ۷۰۰۰ مگاوات است.

محرابیان ضمن ابراز امیدواری بر تداوم فعالیت‌ها به منظور تامین نیاز مردم کشور از برق پایدار، افزود: در حوزه برق حرارتی از سال گذشته تا امسال ظرفیت‌های خوبی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو به مسئولیت و تعهدات دولت برای تامین آب پایدار در شهرستان زرند کرمان نیز اشاره کرد و گفت: امید است با تحقق برنامه‌ها و پیشبرد اقدامات، نگرانی مردم این شهرستان برای تامین آب پایدار مرتفع می‌شود‌.

وی در ادامه با اشاره به آغاز طرح عظیم آبرسانی به شهرهای کرمان و رفسنجان، اظهار کرد: آبرسانی به شهرهای شمال کرمان به ویژه سیرجان و زرند در برنامه‌کاری وزارت نیرو قرار دارد و امید است به زودی مقدمات اجرایی آن فراهم می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت تسریع در پیشبرد طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت گفت: پست دائم برق در شهر جیرفت پیش از ورود به پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۲ احداث می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه به برکت ایام الله دهه فجر در کنار افتتاح طرح‌های مهم آب و برق در استان کرمان و عملیات اجرایی برخی طرح‌ها آغاز می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد طی یک سال گذشته پیگیری شده است، افزود: امروز عملیات اجرای این طرح آغاز می‌شود و امید است با اقدامات صورت گرفته این مهم در حداقل زمان به سرانجام برسد و آب را تحویل مردم بدهیم.

وی تاکید کرد: امسال پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد تا از ردیف‌های بودجه وزارت نیرو ردیف قابل توجهی برای پیشبرد این پروژه تخصیص داده شود.

محرابیان همچنین درباره تامین برق پایدار این شهر ادامه داد: تلاش می‌شود قبل از ورود به پیک مصرف در تابستان ۱۴۰۲  و تا اردیبهشت سال آینده، پست دائم برق در این شهر نصب شود، همچنین در خصوص برق شهر نجف‌آباد نیز پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا پیمانکار هرچه سریعتر فرایند اجرایی پروژه را آغاز کند.

محرابیان درباره برق‌رسانی به معادن در این شهر نیز اظهار کرد: موارد مورد نیاز از سوی وزارت نیرو پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز