خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

جنگ روسیه علیه اوکراین وارد مرحله فرسایشی شده است/ اتحادیه اروپا نمی‌خواهد بازیچه قدرت‌نمایی آمریکا باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۸۸۴

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا از اینکه به گروگان آمریکا برای نشان دادن قدرت به روسیه تبدیل شده ناراضی است. این کار به نتیجه نخواهد رسید. خبر اخیر در رابطه با معافیت‌ها خیلی سروصدا ایجاد کرده است و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این کار موافق هستند و این اتحادیه نمی‌خواهد بازیچه باشد.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل خبر صدور معافیت اتحادیه اروپا برای برخی از ممنوعیت‌های نفت روسیه و در پاسخ به این پرسش که به چه علت اروپا در حالی که برای تحت فشار قرار دادن روسیه اقدام به ارسال تسلیحات جدید برای اوکراین می‌کند، در عین حال برای برخی تبادلات نفتی این کشور نیز معافیت در نظر می‌گیرد، گفت: امروز در میان آمریکا و اروپا برای نوع برخورد با روسیه اختلاف‌نظر به وجود آمده است. یکی از سناتورهای آمریکایی هم چند روز قبل اعلام کرده بود که ما تا چه زمانی باید برای اوکراین هزینه کنیم. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در یک مصاحبه‌ای گفته بود که اوکراین اگرچه بخشی از اروپاست اما منطقه استراتژیکی نیست. از طرف دیگر، جدیدترین خبری که آمده این است که الیزه اعلام کرده است که رئیس‌جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان قرار است برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کنند. همه این خبرها نشان می‌دهد که جنگ روسیه علیه اوکراین وارد یک مرحله فرسایشی شده است و نمی‌تواند پیروزی قطعی برای یکی از طرفین به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر روسیه با توجه به سوابق تاریخی، در هیچ جنگی شکست نخورده است و به هیچ وجه پوتین حاضر نیست و اجازه نمی‌دهد که در این جنگ شکست بخورد چرا که در صورت شکست دچار سرنوشت خروشچف در بحران کوبا خواهد شد. اینکه اروپا و آمریکا به انتظار شکست روسیه نشسته‌اند این یک امید واهی است و به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید. از طرف دیگر، جو بایدن نیز در انتخابات میان‌دوره‌ای اعلام کرد تا انتخابات ۲۰۲۴، تکلیف جنگ را مشخص خواهیم کرد و از اهدای جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین نیز ممانعت می‌کند.

وی افزود: مجموعه این خبرها نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا از اینکه به گروگان آمریکا برای نشان دادن قدرت به روسیه تبدیل شده ناراضی است. این کار به نتیجه نخواهد رسید. خبر اخیر در رابطه با معافیت‌ها خیلی سروصدا ایجاد کرده است و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این کار موافق هستند و این اتحادیه نمی‌خواهد بازیچه باشد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که در خبر مربوط به معافیت آمده است که برخی اقلام مانند گازوئیل روسیه قرار است تا از طریق کشور ثالث قرار است که به فروش برسد، آیا اروپا در حال ایجاد سازوکاری اقتصادی برای خرید نفت و گاز و مبادله روسیه است، گفت: اروپا در صدد است تا مقداری فشار بر روسیه را کاهش دهد اما نمی‌توانند دیواره تحریم آمریکا را بردارند و سرمایه‌گذاری‌های سخاوتمندانه آمریکا در اروپا این اجازه را به اتحادیه اروپا نمی‌دهد اما می‌خواهند با یک ترفندی با دور زده این تحریم‌ها، نیازشان در حوزه انرژی را تامین کنند.

وی افزود: خرید انرژی از سایر صادرکنندگان نفت و گاز برای اروپا صرفه اقتصادی ندارد. برای مثال آلمان قرارداد ۶۰ میلیاردی با قطر بسته است اما انتقال گاز با کشتی هزینه بسیار بالایی دارد. آلمان با توجه به سوابق تاریخی و نزدیکی به خاک روسیه نمی‌خواهند اختلافات‌شان با این کشور عمیق شود. همچنین با توجه به دلایلی که پیش‌تر عرض کردم، اتحادیه اروپا دیگر نمی‌خواهد در بند گروگشی آمریکا باشد.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز