خبرگزاری کار ایران

علیرضا صمدی: برایم قصه‌گویی مهم است، به جایزه فکر‌ نمیکنم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۹۷۵

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی که در بخش سودای سیمرغ چهل‌ویکمین جشنواره فجر حضور دارد با حضور کارگردان و مجید رضابالا (تهیه‌کننده) پس از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در ابتدای این نشست علیرضا صمدی اظهار داشت: سعی میکنم در هر فیلمم چند گام جلوتر بروم، ادعایی در سینما ندارم اما اینکه بتوانم فیلمی بسازم که مخاطب تا پایان با آن همراه شود، برایم به این معناست که توانستم کار بزرگی کنم.

او افزود: من تا امروز سه فیلم ساختم و هر کدام سعی کردم در یک فضای متفاوتی باشد، دوست دارم ژانرهای مختلفی را تجربه کنم، در صحنه‌زنی سعی کردم تریلر بسازم در این فیلم سعی داشتم یه ملودرام بسازم، برای من فیلمسازی در ژانرهای مختلف موضوع مهمی است.

صمدی درباره دغدغه ساخت این فیلم گفت: فضای مجازی بخشی از زندگی روزمره ما است، موبایل که از زندگی ما جدا نمی‌شود به هر حال عضو جدایی‌ناپذیری است. اینکه کنش انجام شده در فضای مجازی چقدر در واقعیت وجود دارد و اینکه آیا در این فضا مجازات عمل وجود دارد مسئله دیگری است اما در این فیلم برای من فضای مجازی مک‌‌گافین است.

وی افزود: فیلمنامه را دو سال پیش نوشتم و در این زمان فرصت ساختش فراهم شد. با موجی که در خارج از ایران ایجاد شده بود فکر میکردم به زودی وارد ایران نیز خواهد شد. من خیلی فکر نمیکنم آدم مهمی باشم که بتوانم به کسی پیام بدهم.

صمدی در ادامه خاطرنشان کرد: من نمیتوانم بگویم که تحت تاثیر فیلمی نبودم، من تاثیر گرفتم و مهم این است که ملودرام بتواند تاثیرگذار باشد و مخاطب تا پایان با فیلم همراهی کند. من واقعا برایم قصه‌گویی مهم است، به جایزه فکر‌ نمیکنم.

وی درباره روایتگری در فضای مجازی گفت: به هیچ‌وجه مخالف روایتگری در فضای مجازی نیستم ولی باید مرجعی وجود داشته باشد و قوانین اصلاح شوند. من در این فیلم هم روایت دروغ گذاشته‌ام و هم روایت درست، به نظر من باید مرجعی برای رسیدگی به این موضوع وجود داشته باشد.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: واقعا صادقانه می‌گویم که سینما جایی برای قصه‌گویی است، من یک قصه‌گو هستم و فقط یک وضعیت بغرنج تعریف کردم.

در ادامه این نشست رضابالا خاطرنشان کرد: شاید در وهله اول دوستی من با آقای صمدی و شناختی که درباره توانایی و خلاقیت او داشتم انگیزه حدی بود برای اینکه در کنار هم باشیم. به نظرم این فیلمنامه معضلی را روایت می‌کند که امروز با آن درگیر هستیم. 

صمدی در ادامه اظهار داشت: من در این فیلم دو روایت قرار داده‌ام. یک روایت واقعی و یک روایت غیرواقعی که هر دو را در سطح وسیع و در دنیا هم دیدیم. من وضعیتی را ترسیم کردم و فقط میخواستم در این وضعیت بگویم حقیقت از دروغ باید جدا شود. من فکر میکنم ما هم باید این قضیه را جدی بگیریم و در مورد آن نباید اینقدر تابو ایجاد کنیم. 

وی افزود: در تیتراژ فیلم یک شیطنتی رخ داده و پس از پایان تیتراژ دوباره یک سکانس پایانی نمایش داده می‌شود. ما فیلمسازان برای رساندن فیلم‌مان به جشنواره شاید حتی یک بار هم نسخه نهایی را ندیده باشیم. شاید فیلم را دوباره ببینم تغییری در این مورد انجام شود.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: فیلم اسپانسر نداشته است. آقای رضابالا قبلا مصاحبه کرده‌اند و گفته‌اند که این فیلم برای آسیب‌شناسی فضای مجازی است اما من اصلا چنین قصدی نداشتم.

رضابالا اظهار داشت: فضای مجازی محیط مناسبی برای قضاوت نیست و یکی از وجوهی که این فیلم دنبال می‌کند هم مربوط به همین موضوع می‌شود.

در ادامه این نشست صمدی گفت: ما فیلم را خیلی سریع به جشنواره رساندیم. حتی نمیدانم کدام نسخه نمایش داده شده چون شنبه نسخه جدیدی به جشنواره ارائه دادم. قطعا اشکالاتی در تدوین و صداگذاری وجود دارد که باید اصلاح شود. در جشنواره ما در یک ماراتن فیلم می‌بینیم و باید این را در نظر بگیریم که ما برای مخاطب عام فیلم می‌سازیم، فیلمهای بسیار مهمی در دنیا هستند که نقطه بحرانشان در دقیقه ۳۰ رخ می‌دهد ولی در این فیلم خیلی زودتر اتفاق می‌افتد.

صمدی اظهار داشت: من به عنوان فیلمساز با هر پدیده‌ای که ضد آزادی بیان باشد مخالفم و به همین دلیل با فیلترینگ هم مخالف هستم.

رضابالا در پایان اظهار داشت: برای فیلمی که اندیشمند باشد پیدا کردن سرمایه‌گذار کار سختی است اما اینکه فیلم اندیشمند بسازم را هم علاقه دارم اما باید بگویم که این فیلم هم از منظر خود فیلمی فلسفی است.

صمدی نیز در پایان تاکید کرد: من گفتم به دنبال ارائه پیام نبودم اما وضعیتی نشان دادم و دنبال نسخه پیچیدن نبودم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز