خبرگزاری کار ایران

انواع توری‌های پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۲۰۵

حتما شما هم تا به حال در خریدهای روزانه خود، بسته‌بندی محصولات مختلف مانند انواع میوه‌ها و اسباب‌بازی‌ها را به وسیله تورهای پلاستیکی مشاهده کرده‌اید. این توری‌ها در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شوند. توری‌های بسته‌بندی با توجه به نوع کاربردی که دارند دارای انواع مختلفی هستند. ریز دانه، درشت دانه، سه رشته، توری توپ و توری پیازی از طرح‌های مختلف توری‌های بسته‌بندی محسوب می‌شوند. بر اساس ریز یا درشت بودن محصول مورد نظر، نوع کاربرد توری مورد استفاده در بسته‌بندی مشخص می‌شود.

توری بسته‌بندی چیست؟

کیسه توری یا همان توری بسته‌بندی در صنایع مختلفی مثل کشاورزی، باغداری واسباب‌بازی‌های پلاستیکی کاربرد دارد. این توری‌ها غالبا از پلیمرهای شیمیایی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و … ساخته می‌شوند. توری بسته‌بندی دارای انواع مختلفی است که هر کدام طرح ویژه‌‌ای دارند. از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع کیسه‌های توری می‌توان به توری پیازی، توری راشل، توری خرما و … اشاره کرد. توری‌های ویژه بسته‌بندی دارای ویژگی‌هایی از قبیل برخورداری از استحکام و مقاومت بالا، آنتی یووی، قدرت کششی و انعطاف‌پذیری بالا هستند. استفاده از این کیسه‌ها همچنین باعث تسریع و راحتی در فرآیند حمل و نقل و نگهداری محصولات می‌شود.

این توری‌ها معمولا در اندازه‌های 25 سانتی‌متر تا 2 متر با توجه به درخواست مشتری و به شکلی که یک طرف آن بسته است به بازار قابل عرضه هستند. برای بستن سر دیگر توری، از نخ‌ها یا گیره‌های مخصوص استفاده می‌شود. اگر قصد خرید توری بسته بندی دارید باید بدانید که شکل‌های دیگری از این توری‌ها در قالب مسطح، از جنس پلاستیک و به صورت مشبک برای بسته‌بندی درب سبدهای میوه به منظور صادرات وجود دارد. این توری‌ها می‌توانند از نوع ریز دانه، درشت دانه و یا ضخیم‌تر نیز باشند.

ویژگی‌های توری بسته‌بندی

هر کدام از انواع توری‌ بسته‌بندی دارای ویژگی‌های خاصی هستند. به طور کلی این توری‌ها خواص مشترکی دارند که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • قدرت کششی و انعطاف‌پذیری بالا
  • تنوع در طرح و رنگ
  • قابلیت شکل‌پذیری محصول مورد نظر
  • دارای ساختاری ضد آب و مقاوم در برابر نم و رطوبت
  • برخورداری از استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربات
  • امکان عبور جریان هوا به داخل آن
  • قابلیت بررسی کیفیت محصول از بیرون توری
  • تأثیر در زیبا و جذاب‌تر شدن محصول بسته‌بندی شده

کاربردهای مختلف توری‌ بسته‌بندی

انواع توری‌های پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی

این توری‌ها در بسته‌بندی محصولات مختلف کاربرد دارند.‌ از مهم‌ترین کاربردهای این توری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بسته‌بندی محصولات کشاورزی مانند پیاز، سیب‌زمینی، هویج، فلفل دلمه، بادمجان و …
  • بسته‌بندی درب سبدهای ویژه میوه‌های مختلف از جمله پرتقال، کیوی، نارنگی و …
  • بسته‌بندی اسباب‌بازی‌های کوچک مانند توپ‌ها و اسباب‌بازی‌های کوچک
  • بسته‌بندی لوازم پلاستیکی آشپزخانه
  • بسته‌بندی خشکبار مانند گردو، بادام، پسته و لیمو عمانی

مزایای استفاده از توری‌ بسته‌بندی

استفاده از این توری‌ها مزایای بسیاری در بسته‌بندی محصولات دارد به همین‌ جهت در بسته‌بندی‌ کالاهای مصرفی از آن‌ها استفاده فراوان‌ می‌شود. مهم‌ترین مزایای این توری‌ها شامل موارد زیر است:

  • قابلیت عرضه آسان محصول
  • کاهش مصرف کارتن‌های بسته‌بندی
  • کاهش هزینه‌های بسته‌بندی
  • کاهش سر و صدای ایجاد شده در محصولات بسته‌بندی با سایر ابزار
  • برخورداری از وزن و حجم کم
  • با کیفیت و بهداشتی بودن توری‌های ویژه بسته‌بندی
  • عدم نیاز به استفاده از مقسم در بسته‌بندی محصولات
  • ایجاد سهولت در حمل و نقل محصولات بسته‌بندی شده
  • ایجاد سرعت و سهولت در باز کردن‌ محصولات بسته‌بندی شده
  • جداسازی و پاکسازی راحت خاک محصولات کشاورزی

انواع توری بسته‌بندی

توری‌های بسته‌بندی یا همان کیسه توری در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. برخی از مهم‌ترین انواع این توری‌‌ها شامل موارد زیر است.

کیسه بسته‌بندی راشل

کیسه توری راشل یکی از محبوب‌تربن انواع توری‌های بسته‌بندی است. این کیسه‌ها از جنس پلیمرهای شیمیایی ساخته شده‌اند و به دلیل کاربرد وسیعی که دارند در طرح‌ها و رنگ‌‌های مختلفی تولید می‌شوند. کیسه‌های راشل ساخته شده از پلیمر پلی‌اتیلن هستند که جایگزین جعبه‌های پلاستیکی و گونی‌های نخی شده‌اند. از این کیسه‌ها در بسته‌بندی انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنگی و سایر محصولات باغداری استفاده می‌شود.

این توری‌ها برای بسته‌بندی محصولات پلاستیکی مانند اسباب‌بازی‌های پلاستیکی نیز کاربرد دارند. نکته قابل ذکر این‌ است که کیسه‌های راشل برای بسته‌بندی محصولات آبکی و نرم مناسب نیست.‌ توری بسته‌بندی راشل در دو وزن 12 و 40 گرمی ساخته می‌شوند که توری‌های 12 گرمی قدرت تحمل وزن 7 کیلوگرم بار را دارند و توری‌های 40 گرمی تا 45 کیلوگرم را می‌توانند تحمل کنند. کیسه‌های بسته‌بندی راشل به صورت رولی و متری نیز به بازار عرضه می‌شوند و برای بستن آن‌ها، نخ‌هایی درون خود کیسه تعبیه شده است.

کیسه‌های توری مخصوص سیب‌زمینی و پیاز

انواع توری‌های پرکاربرد در صنعت بسته‌بندی

یکی دیگر از انواع توری‌ بسته‌بندی، کیسه‌ توری ویژه بسته‌بندی محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و پیاز است. این کیسه‌ها از آن جهت که بیشتر برای بسته‌بندی پیاز استفاده می‌شوند به عنوان توری پیازی نیز شناخته شده‌اند. جنس این توری‌‌ها از پلاستیک است که در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. کیسه توری مخصوص سیب‌زمینی و پیاز در طرح‌های ریزدانه، درشت دانه و نیز رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و … قابلیت تولید دارد‌. کیسه‌های مخصوص پیاز به دلیل این که در مجاورت مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند دارای خواص آنتی یووی هستند. بر روی کیسه‌های بسته‌بندی سیب‌زمینی و پیاز همچنین امکان چسباندن برند محصولات تولیدی وجود دارد.

کیسه‌های مخصوص خرما

یک سری دیگر از انواع توری‌ بسته‌بندی وجود دارد که جهت نگهداری خرما بر روی درخت تا هنگام چیده شدن، از آن‌ها استفاده می‌شود. این کیسه‌ها باعث می‌شود حشرات و پرندگان نتوانند به محتویات درون توری حمله کنند. کیسه‌های مخصوص خرما معمولاً در ابعاد 90×80 تولید می‌شوند. توری‌های بسته‌بندی خرما بر خلاف توری پیازی از هر دو طرف باز هستند. به این دلیل که هنگام قرار گرفتن خوشه‌های خرما درون آن‌ها، به راحتی از هر دو طرف بسته شوند. این کیسه‌ها تا حدودی از تابش مستقیم نور خورشید به خوشه‌های خرما جلوگیری می‌کنند و مانع از خشک شدن آن می‌شوند.

کیسه‌های خرما فرآیند چیدن خوشه‌های خرما را نیز راحت‌تر می‌کنند و از ریزش خرما بر روی زمین قبل از رسیدن، جلوگیری خواهند کرد. توری‌های بسته‌بندی خرما معمولاً در پک‌های پنج هزارتایی به بازار عرضه می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی انواع توری پلاستیکی و کاربردشان در صنایع مختلف پرداخیتم. از توری‌های پر کاربرد در صنایع بسته بندی می‌توان به توری پیازی اشاره نمود. البته این توری برای بسته بندی محصولات دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این نام شناخته می‌شود. امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز