خبرگزاری کار ایران

ضرغامی در حاشیه بازدید از خزانه جواهرات ملی:

امکان بازدید از گنجینه جواهرات ملی بانک مرکزی فراهم شود/ تاج‌‌های موجود خاندان پهلوی در قیاس با آن‌چه غارت کردند قابل توجه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۵۲۴

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: از مسئولان گنجینه جواهرات ملی بانک مرکزی تقاضا کردم که زمینه را برای بازدید عموم مجددا فراهم کنند. مردم باید با سبک زندگی که با آمدن انقلاب اسلامی خط بطلان بر آن کشیده شد، آشنا شوند.

به گزارش ایلنا، سید عزت الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) سه شنبه ۴ بهمن ماه از گنجینه جواهرات ملی بانک مرکزی دیدن کرد. 

 ضرغامی در حاشیه این بازدید گفت: مجموعه ای که اینجا دیده می شود تلفیقی بسیار ارزشمندی از هنر ملی ماست. صرف نظر از رفتار پادشاهان که برای استفاده شخصی و سبک زندگی شاهانه خود برخی از این آثار با ارزش را سفارش می‌دادند اما این مجموعه گنجینه‌ای ارزشمند از همه زیبایی‌ها و هنرهای ایرانی است.

او افزود: از مسئولان این مجموعه تقاضا کردم که زمینه را برای بازدید عموم مجددا فراهم کنند. مردم باید به اینجا بیایند و هم زیبایی‌ها و هنر این آثار را ببینند و هم با این سبک زندگی که با انقلاب اسلامی خط بطلان بر روی آن کشیده شد، آشنا شوند. 

او ادامه داد: معتقدم تاج‌های معروفی مانند تاج پهلوی، تاج کیانی و مجموعه تاج‌های کوچک دیگری که اینجاست و مربوط به خاندان سلطنتی ۲ سلسله قاجار و پهلوی است در قیاس با آن‌چه از کشور خارج شده و غارت کردند قابل توجه نیست. متاسفانه سرمایه ملی را بر باد دادند و خیلی‌هایشان از روشنگری درباره این موضوع ابایی نداشتند.

ضرغامی افزود: در خاطرم هست روزهای قبل از انقلاب کارکنان متعهد بانک مرکزی لیستی را منتشر کردند که شامل خروج صدها میلیون پول بود. این پول‌ها از ترس انقلاب اسلامی، به صورت فردی از خارج شد. آن سیاهه از اموال پهلوی ثابت کرد که رژیم رفتنی است و خیلی‌ها معتقدند از جمله لیست‌هایی بود که کمر پهلوی را شکست.

او ادامه داد: اگر آن مبالغ و بسیاری از جواهرات سلطنتی و شخصی را در نظر بگیرید، به قدری از کشور پول و سرمایه غارت کردند که با این دو تاج قابل مقایسه نیست، گرچه ارزشمند هستند.

 ضرغامی گفت: این تاج ها در خزانه وجود دارد و نگهداری دقیقی از آنها صورت می‌گیرد و از مسئولان مربوطه تقاضا کردم که با توضیحات مناسب توسط راویان آگاه، متناسب با نیاز نسل جوان امکان بازدید عموم‌ را مجددا فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز