خبرگزاری کار ایران

پی ال سی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۱۵۰

کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (یا PLC) دستگاه‌هایی هستند که برای انجام تصمیم‌گیری منطقی برای کاربردهای کنترلی در محیط صنعتی طراحی شده‌اند. PLC بلافاصله در صنعت خودرو پذیرفته شد و معمولاً در کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف یافت می شود. PLC عملکردهایی را انجام می دهد که قبلاً به رله، الکترونیک حالت جامد یا رایانه های کوچک نیاز داشتند. PLC ها دستگاه های سبک وزن و مقاومی هستند که بدون فن، تهویه مطبوع یا فیلتر الکتریکی کار می کنند.

اجزای PLC دلتا

کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی یا PLC دلتا مانند تمام PLCها دارای سه جزء هستند. این سه جزء PLC دلتا عبارتند از: پردازنده، منبع تغذیه و بخش ورودی/خروجی (I/O).

پردازنده PLC دلتا

پردازنده، یا مغز سیستم پی ال سی PLC دلتا ، یک دستگاه است که برای انجام طیف گسترده ای از عملکردهای تولید، ماشین ابزار کنترل فرآیند طراحی شده است. دستگاه‌های الکترومکانیکی معمولی، رله‌ها و سیم‌کشی مرتبط با آنها قبلاً این عملکردها را انجام می‌دادند. پردازنده‌ها همین عملکردها را در دامنه وسیع‌تر و انواع توابع کنترلی با کمترین تلاش ارائه می‌کنند و PLC دلتا را به انتخاب بسیار محبوب‌تری تبدیل می‌کنند.

نحوه کار پردازنده PLC دلتا

  • پردازنده با برق DC ± 5 ولت کار می کند که توسط منبع تغذیه تامین می شود.
  • برق DC داخلی نیز از طریق پردازنده PLC دلتا هدایت می شود و بخشی از ورودی/خروجی و دستگاه های متصل به پورت سرویس PLC دلتا را اداره می کند.
  • هنگامی که برنامه ladder-diagram وارد پردازنده شد، تا زمانی که کاربر با یکی از دستگاه های برنامه نویسی تغییر دهد، باقی می ماند.
  • این برنامه در اثر قطع برق یا شرایط خاموشی تغییر نمی کند.

منبع تغذیه PLC دلتا

منبع تغذیه یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی PLC دلتا، برق منبع ورودی را به ولتاژ مورد نیاز برای مدار داخلی تبدیل می کند. در برخی موارد، منبع VDC ایزوله برای تغذیه مدارهای ورودی DC، سوئیچ ها و سایر نشانگرها نیز فراهم می کند. منبع تغذیه PLC دلتا یک جزء ضروری برای راه اندازی PLC است. از پی ال سی در بعضی تجهیزات صنعتی مانند محصولات ایماکس استفاده می شود.

ورودی/خروجی PLC دلتا

سر و صدای الکتریکی، مانند جهش در خطوط برق یا برگشت بار، تأثیر جدی بر مدارهای داخلی PLC دلتا دارد، زیرا CPU آن در سطوح ولتاژ بسیار پایین کار می کند. اینجاست که بخش ورودی/خروجی (I/O) یک PLC نقش مهمی ایفا می کند. ورودی/خروجی، هم ورودی و هم خروجی، از CPU در برابر نویز الکتریکی محافظت می کند.

بخش I/O در PLC دلتا جایی است که سیگنال‌های وضعیت فیلتر می‌شوند تا نویز حذف شود، سطح ولتاژ تأیید شود، و تصمیم‌گیری‌های CPU گرفته شده و عملیاتی می‌شوند. ورودی های PLC دلتا وضعیت خود را به یک منطقه ذخیره سازی در CPU ارائه می دهند و خروجی ها از وضعیت ذخیره شده مشابه در CPU هدایت می شوند.

PLC فتک

دستگاه های دنیای واقعی مانند دکمه های فشاری، سوئیچ های محدود و سنسورها از طریق ماژول های ورودی در PLC فتک متصل می شوند. این ماژول ها تغییر در وضعیت سیگنال های ورودی را تشخیص می دهند و یک تصویر ذخیره شده برای عناصر ورودی در منطق نردبان ارائه می دهند. عناصر ورودی، کنتاکت های رله را در کنترلر منطقی قابل برنامه ریزی PLC فتک شبیه سازی می کنند.

به نوبه خود، عناصر خروجی «انرژی می‌شوند»، که سیگنال‌های خروجی مورد نظر را برای هدایت بارهایی مانند کنترل‌کننده‌های موتور، کنتاکتورها، سلونوئیدها و چراغ‌های پیلوت از طریق ماژول‌های خروجی در ورودی/خروجی تولید می‌کند. به عنوان یک قاعده کلی، هر دستورالعمل در منطق نردبانی به یک کلمه حافظه نیاز دارد. هر دستورالعمل PLC فتک طوری برنامه ریزی شده است که مخاطبین سری AND و مخاطبین موازی OR شده اند.

برنامه نویسی PLC فتک

برنامه ریزی کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی ساده است. PLC فتک تایوان از زبان نردبان رله استفاده می کنند که بسیار شبیه مدار رله مغناطیسی است. مهندسان، تکنسین‌ها و برق‌کاران می‌توانند برنامه‌نویسی PLC را بدون آموزش یا تجربه گسترده بیاموزند.

استفاده از کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی در مقابل رله یا الکترونیک حالت جامد مزایای زیادی دارد. در یک PLC فتک ، تغییرات را می توان به سرعت، و در بیشتر موارد، بدون تغییرات سخت افزاری در کنترلر انجام داد. PLC فتک قابل استفاده مجدد است و چراغ های نشانگر روی PLC فتک در نقاط اصلی تشخیصی به عیب یابی کمک می کنند.

 PLC فتک قابل اعتماد است، برای محیط صنعتی طراحی شده و نگهداری آن آسان است. در کنار صرفه جویی در هزینه، کنترل کننده منطقی PLC فتک برنامه پذیر انعطاف پذیر است و قادر به انجام چندین عملکرد است.

کاربردهای PLC زیمنس

برای تجزیه و تحلیل سیستم قدرت الکتریکی، پی ال سی زیمنس عملیات تعمیر و نگهداری و سایر نقش های اصلی را در نیروگاه ها و سیستم شبکه هوشمند بازی می کند. بری خرید محصولات زیمنس با نمایندگی پی ال سی زیمنس در ایران تماس بگیرید.

  • PLC زیمنس برای سیستم شبکه هوشمند برای نظارت و تشخیص شرایط خطا استفاده می کند.
  • در سیستم های تولید، انتقال و توزیع برق استفاده می شود.
  • در پست برق، PLC زیمنس می تواند از سیستم خط مونتاژ خودکار استفاده کند.
  • برخی از تجهیزات الکتریکی (مانند قطع کننده مدار، سوئیچینگ خازن) را می توان به طور خودکار با PLC کار کرد.
  • در نیروگاه اتوماسیون نفت و گاز، PLC زیمنسبه کلید سوپاپ برای تعویض سوخت، روشن یا خاموش کردن چراغ پیلوت، بررسی ایمنی شعله، روش فیلتر کردن روغن و موارد دیگر نیاز دارد.
  • زمان واقعی PLC زیمنس در معادن ذغال سنگ زیرزمینی یا سنجش سطح آب و بررسی داده ها استفاده می شود.

     

PLC زیمنس و کاربرد تجاری

ما می توانیم رشد PLC را در کاربردهای کنترل تجاری ببینیم. با استفاده از PLC، برنامه ها به راحتی می توانند بدون یا با حداقل نیروی انسانی یا کار سخت فیزیکی کار کنند.

  • سیستم سیگنال کنترل ترافیک هوشمند
  • سیستم کنترل هوشمند آسانسور PLC زیمنس
  • سیستم اعلام حریق و اعلام حریق.
  • سیستم کنترل خودکار ماشین.
  • PLC زیمنس در سیستم شستشوی خودکار خودرو
  • سیستم اتوماسیون برای سیستم تخلیه چاه
  • سیستم حمل و نقل چمدان. مثلا PLC زیمنس در فرودگاه.
  • کنترل کننده فشار در کاربردهای پمپ چند موتوره.
  • توالی یا سیستم شمارش و بسته بندی عددی
  • برای عملکرد توربین بادی، PLC ها سیگنال های سنسورهای سرعت و جهت باد را برای کنترل بهتر توربین های بادی تبدیل می کنند.

کاربردهای خانگی  PLC زیمنس

در اینجا برخی از برنامه های کاربردی خانگی مفید وجود دارد که می توانیم با PLC زیمنس آنها را خودکار کنیم.

  • سیستم کنترل سطح مخزن آب PLC زیمنس
  • سیستم شستشو و پارکینگ.
  • سیستم کنترل نور چشمک زن PLC زیمنس
  • برنامه نظارت از راه دور مانند کمپرسور هوا (AC)، فن.
  • برنامه روشن/خاموش سوئیچینگ مانند نور، موتور، و بیشتر برنامه های زندگی روزمره PLC.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز