خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

مردم به جای «خرید دلار و سکه» در «طرح‌های تحقیقاتی دارویی» سرمایه‌گذاری کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۷۷۶

وزیر بهداشت گفت: از مردم درخواست کنیم سرمایه‌های خود را به جای این که برای خرید دلار و سکه هزینه کنند، به طرح‌های تحقیقاتی حوزه دارو اختصاص دهند و مطمئن باشند که این طرح‌ها می‌تواند سودآور باشد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز در مراسم رونمایی از 60 محصول دانش‌بنیان دارویی مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران و بهره‌برداری از بخش آنژیوگرافی مغز بیمارستان شریعتی و دستگاه دوم آنژیوگرافی مرکز قلب بیمارستان بهارلو که در تالار دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: تولیدات محصولات دارویی دانش‌بنیان فرآیندی بسیارپیچیده است و برای تولید هر محصول، سال‌ها کار علمی و جهادی انجام می‌شود تا در شرایط تحریم‌ها مردم ما بتوانند به داروهای دانش‌بنیان تولید داخل دست پیدا کنند. 

وی افزود: این روزها مردم ما نیاز به اخبار امیدبخش دارند و از رسانه‌ها می‌خواهیم از تک‌تک دستاوردهای دانش‌بنیان نظام سلامت کشور به صورت جداگانه گزارش تهیه کنند و ایرانیان را به پیشرفت‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود، امیدوار کنند. همچنین در حال حاضر جوانان ما به الگوهای مناسبی احتیاج دارند و قطعا دانشمندان علوم پزشکی و دارویی ما می‌توانند جزو الگوهای مطلوب جوانان باشند و رسانه‌ها باید به معرفی آنها به مردم بپردازند. 

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ما باید به تربیت متخصصان داروسازی بپردازند، نه افرادی که صرفا برای داروفروشی تربیت می‌شوند. یعنی ما باید افرادی را در دانشگاه‌های کشور تربیت کنیم که بتوانند داروهای خاص و دانش‌بنیان را در داخل کشور تولید کنند، نه این که صرفا به واردات داروهای خارجی و بازاریابی برای این داروها بپردازند. 

برخی متخصصان برای سود بیشتر خودشان داروهای خارجی را تبلیغ می‌کنند 

عین‌اللهی با تاکید بر این که داروهای ایرانی در بسیاری از موارد از داروهای مشابه خارجی کیفیت بالاتری دارند، گفت: متاسفانه بعضی متخصصان ما برای سود بیشتر خود برای داروهای خارجی تبلیغ می‌کنند و به بیماران توصیه می‌کنند که از داروهای مشابه داخلی استفاده نکنند، این در حالی است که بسیاری از داروهای تولید داخل کیفیت بیشتری از نمونه‌های مشابه خارجی دارند و بیشتر می‌توانند در درمان بیماران مؤثر باشند. 

وزیر بهداشت ادامه داد: بعضی از تحصن‌هایی که در ماه‌های اخیر جلوی وزارت بهداشت برگزار شده است، برای واردات داروهای خارجی بوده، این در حالی است که داروهای مشابه داخلی با کیفیت بالا در کشور تولید می‌شود، ولی بعضا انجمن‌های مربوط به بعضی از بیماری‌ها، بیماران را تحریک می‌کنند که حتما برای آنها داروی خارجی وارد کنیم. ولی ما معتقدیم که کیفیت داروهای ایرانی بالاست و همه ما باید به هم کمک کنیم که محصولات تولیدشده توسط جوانان خودمان به دست بیماران ایرانی برسد. 

وی با اشاره به روند صدور مجوز واکسن‌های ایرانی در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم گفت: اصلاح بروکراسی اداری صدور مجوز برای داروهای تولید داخل و کاهش زمان تایید این داروها از جمله مواردی است که به صورت جدی بخصوص در حوزه واکسن کرونا در این دولت پیگیری کردیم؛ به نحوی که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فقط واکسن برکت برای تزریق عمومی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته بود، ولی ما در مدت سه ماه توانستیم سایر واکسن‌های تولید داخل را نیز بررسی کنیم و برای شش واکسن ایرانی دیگر نیز مجوز صادر کنیم. 

مردم مطمئن باشند که طرح‌های تحقیقاتی داروهای دانش‌بنیان سودآور است 

عین‌اللهی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید داروهای دانش‌بنیان گفت: وزارت بهداشت تلاش می‌کند در حد توان خود برای تولید محصولات دارویی دانش‌بنیان بودجه تخصیص دهد، ولی ما نیاز داریم که به سمت مردمی کردن پژوهش‌های حوزه سلامت برویم و از مردم درخواست کنیم سرمایه‌های خود را به جای این که برای خرید دلار و سکه هزینه کنند، به طرح‌های تحقیقاتی حوزه دارو اختصاص دهند و مطمئن باشند که این طرح‌ها می‌تواند سودآور باشد. 

وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از ظرفیت خیران سلامت قطعا می‌تواند به افزایش سرعت تحقیقات دانش‌بنیان در حوزه دارو کمک کند. سال گذشته مجمع خیرین سلامت یک هزار و 600 میلیارد تومان به نظام بهداشت و درمان کشور کمک کرد، اما هنوز کمک‌های خیران به سمت پژوهش‌های دارویی نرفته است و خیرین سلامت بیشتر در زمینه ساخت مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند؛ ولی ما باید از آنها بخواهیم که کمک‌های خیریه خود را به طرح‌های دارویی کشور بخصوص داروهای دانش‌بنیان نیز اختصاص دهند. 

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در دولت سیزدهم توجهی جدی به تجهیز مراکز درمانی کشور به دستگاه‌های به‌روز عرصه پزشکی انجام شده است و در این دولت ما توانسته‌ایم 135 تجهیزات درمانی گران‌قیمت را برای مراکز درمانی سراسر کشور تهیه کنیم که از جمله آنها می‌توان به دستگاه نورولب بای‌پلین بیمارستان قائم (عج) مشهد، دستگاه گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس، دستگاه آنژیوگرافی مغز بیمارستان شریعتی و دستگاه آنژیوگرافی مرکز قلب بیمارستان بهارلو اشاره کرد که همگی در همین یک هفته گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند. 

وی در پایان تصریح کرد: دشمن در ماه‌های اخیر تلاش کرده است که چرخ رشد علمی مملکت را متوقف کند که خوشبختانه در این زمینه موفق نبوده و به همت تلاشگران عرصه دانشگاهی بخصوص در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در رسیدن به مقاصد شوم خود ناکام مانده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز