خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا:

فعلا برنامه‌ای برای صادرات بنزین نداریم/ سهمیه بندی تغییر نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۴۴۷

سالاری در پاسخ به ایلنا درباره میزان‌تولید بنزین یورو ۵ خاطرنشان کرد: اکنون دربرابر پالایشگاهها بنزین یورو ۵ تولید می شود،  اما در هر حال بنزین یورو ۴ و ۵ تفاوتی باهم ندارند تنها تفاوت در رقم آروماتیک است. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در حاشیه امضای ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان ارزش تفاهم‌نامه‌های امروز گفت: ما با توجه به نیازسنجی که داشتیم، همه شرکت‌های تابعه و پالایشگاه‌ها را در یک مجموعه آوردیم و بر این اساس، ۱۷ تفاهم‌نامه امروز ۷۵ میلیون دلار نقدینگی نیاز دارد که شرکت‌ها تقبل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تولیدات در قالب برند ملی است، اظهار داشت: برنامه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را وارد بحث بازار کنیم، در حوزه فن بازار فضا ایجاد می‌کنیم که محصولات در سطح استاندارد و با توجه به نیاز تولید شوند.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال ایلنا درباره برنامه صادرات بنزین و فرآورده‌های آن تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور برنامه ما تامین نیاز کشور است.

معاون وزیر نفت درباره برنامه صادرات بنزین و فرآورده‌های آن تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور برنامه ما تامین نیاز کشور است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه تغییری در سهمیه بندی بنزین ایجاد نخواهد شد، گفت: باید مصرف را مدیریت کنیم، زیرا مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با توجه به جمعیت کشور تطابق ندارد.

سالاری گفت: با توجه به اختلاف قیمت فرآورده با کشورهای همجوار شاهد مسیر انحرافی هستیم که طبق سامانه‌هایی که در قانون وجود دارد همچون سامانه سپهتن این موضوع باید سر و سامان پیدا کند تا بتوانیم بر اساس پیمایش سوخت را تحویل دهیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره میزان‌تولید بنزین یورو ۵ خاطرنشان کرد: اکنون دربرابر پالایشگاهها بنزین یورو ۵ تولید می شود،  اما در هر حال بنزین یورو ۴ و ۵ تفاوتی باهم ندارند تنها تفاوت در رقم آروماتیک است. 

وی درباره وضعیت توزیع بنزین سوپر در کشور، گفت: تولید بنزین سوپر بعد از برطرف شدن مشکل پالایشگاه شازند اراک آغاز شد. اکنون در کلانشهرها عرضه صورت می‌گیرد و در تهران نیز آغاز کرده‌ایم و تدریجا به مابقی شهرها عرضه را ادامه خواهیم داد.

وی درباره احتمال واردات بنزین برای تامین سوخت نوروز گفت: واردات نخواهیم داشت.

وی درباره شرایط سواپ همنام و غیر همنام بیان کرد؛ اکنون در مرحله توافق سوآپ فرآورده هستیم.

معاون وزیر نفت درباره در حوزه سولفورزدایی توضیح داد: در پالایشگاه شازند پروژه‌ای را اجرایی کردیم. اکنون بحث سولفورزدایی انجام می‌شود و فرآیند بعدی تکمیل زنجیره است که تبدیل به فرآورده سبک می‌شود. در پالایشگاه اصفهان نیز همین طرح اجرایی شده و تدریجا به عنوان یک پروژه جلو می‌رود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه‌ پروژه‌های نیروگاهی باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که میزان انتشارات و ذرات معلق را مدیریت کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا نیز شرایط به همین روال است. در بسیاری از کشورها ذغال سنگ در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود. همچنین نفت کوره‌ای که صادر می‌کنیم نیز سوخت مورد استفاده نیروگاه‌ها در کشورهای دیگر است.

وی افزود: این مسئله در خود نیروگاه‌ها مدیریت می‌شود و عملا بحث جلوگیری از انتشار آلاینده مورد توجه قرار می‌گیرد. لذا در حوزه نیروگاهی باید سرمایه گذاری صورت بگیرد. چرا که تبدیل نفت کوره و سولفورزدایی از نفت کوره نیازمند هزینه و سرمایه گذاری بالایی است. بنابراین باید این موضوع در هر دو بخش مدیریت شود.

سالاری درباره استانداردهایی نفت کوره گفت: پروژه‌هایی که در مجموعه انجام می‌شوند را مورد برنامه ریزی قرار داده‌ایم. مدل‌هایی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده که به موازات آن تشریفات محیط زیستی و اخذ مجوزهای این حوزه برای اجرای پروژه‌ها مورد تاکید است. با توجه به اینکه این پروژه سرمایه گذاری جدیدی است در دسته توسعه کیفی سازی قلمداد می‌شود و تامین منابع آن یکی از بحث‌هایی است که در قانون بودجه امسال نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که هزینه عوارض آلایندگی که در قانون آمده است صرف رفع آلایندگی شود، گفت: برنامه ریزی برای اجرای این طرح آغاز شده، پالایشگاه به پالایشگاه برنامه را پیش می‌بریم و هر کدام از پالایشگاه‌ها نیز سرمایه گذاری دو تا سه میلیارد دلاری در این بخش نیاز دارند.

وی با اشاره به ساماندهی خودروهای سی ان جی سوز گفت: تکلیفی بر عهده خودروسازان گذاشته شده، طبیعتا تولید کارخانه اولویت ما است. لذا شرکت‌های خودرویی باید پیش بینی‌های لازم را در این حوزه داشته باشند. با توجه به تولید کیت ۵ در کشور لازم است که حداقل نسل ۴ را در خودروها پیش بینی تا مشکل راندمان نیز از این طریق برطرف شود.در قانون هوای پاک این موضوع دیده شده و باید مورد توجه خودروسازان قرار بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت کیفیت بنزین در کشور گفت: زمانی که در تهران ۱۶۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود این موضوع آلایندگی را به دنبال دارد. همچنین حجم مصرف بنزین نیز در کشور زیاد است که همین موضوع نیز موجب ایجاد آلایندگی در کشور می‌شود. علاوه بر این خودروهای فرسوده، لاستیک فرسوده، لنت ترمز مواردی هستند که روی آلودگی هوا اثر می‌گذارند که باید همه این موارد به صورت یکجا دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه زمانی که سالی یک میلیون خودروی جدید در کشور اضافه می‌شود یک میلیارد سوخت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که این به معنای دو تا سه میلیون سرمایه گذاری در کشور است. قطعا این شتابی که خودروها در کشور عرضه می‌شوند اگر بخواهیم بنزین آنها را تامین کنیم طبیعتا امکانپذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه خودروهای جدید باید نسبت به قبل بهینه شوند گفت: این موضوعات در قانون آمده است و هر کدام از بخش‌ها می‌بایست وظایف خود را در این حوزه ایفا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز