خبرگزاری کار ایران

نشنال اینترست:

آمریکا هیمنه خود را به آرامی از دست می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۳۴۶

نشنال اینترست در گزارشی هیمنه آمریکا را رو به افول توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال اینترست، بحران اوکراین به بسیاری از کشورهای جهان ثابت کرده است که نظام جهانی چندقطبی کارآمدتر از نظام تک قطبی است که پیرامون ایالات متحده متمرکز است.

«رابرت رابیل»، نویسنده روزنامه در مقاله‌ای نوشت: «بحران اوکراین بسیاری از کشورها را بر آن داشت تا به دنبال منافع خود باشند و در برابر اراده واشنگتن تسلیم نشوند».

وی تاکید کرد: «ایالات متحده سیاست خارجی خود را با چشمان بسته مدیریت می‌کند و علائمی را که نشان می دهد قدرت جهانی آن به آرامی اما به طور پایدار در حال کاهش است، عمدا نادیده می‌گیرد». 

رابیل توضیح داد: «بسیاری از کشورهایی که تصمیم گرفتند به دنبال منافع خود باشند، متحدان واشنگتن هستند اما در عین حال به دلیل بحران اوکراین، دشمن یا مخالف روسیه و چین نیستند، زیرا آنها دریافته‌اند که نمی‌توانند روسیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان از نظر منابع و چین دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحریم کنند. البته این کشورها همچنان مشتاق هستند که در سایه مبارزه قطب‌ها به روابط خود با ایالات متحده آسیب نرسانند».

این نویسنده افزود: «جذابیت دلار در سطح بین‌المللی در قدرت اقتصادی و ژئوپلیتیک آمریکا نهفته است اما این عامل جذابیت در حال حاضر درخشش خود را از دست داده است و تصمیم برخی متحدان برای استفاده یا ذخیره ارزهای مختلف در مبادلات تجاری و ارزی خود اتفاقی و تصادفی نیست. از منظر بین المللی، بدهی ملی ایالات متحده از ۳۱ تریلیون دلار فراتر رفته است که آن را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار می‌دهد».

رابیل تاکید کرد که بحران اوکراین مورد تا حدودی این دیدگاه شبه‌جهانی را تقویت کرده است که چندقطبی و کثرت گرایی به نحو بهتری به جهان خدمت می کند و این بحران با تقسیم جهان به سه اردوگاه گسترده، اردوگاه بی‌طرف را یک وجب به روسیه و چین نزدیک‌تر کرده است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز