خبرگزاری کار ایران

دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت مطرح کرد؛

از همگرایی با صنوف سینمایی استقبال می‌کنیم/ به دلیل جو غالب رسانه‌ای اسامی فیلم‌های جشنواره را اعلام نکردیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۹۱۰

نشست خبری دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم سینما حقیقت صبح امروز در ساختمان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره اظهار داشت: ما در اوایل تیر ماه سال جاری فرم فراخوان را منتشر کردیم و انتهای زمان دریافت آثار ۱۵ روز تمدید شد و سی‌ام شهریور ماه آخرین روز دریافت آثار بود.

حمیدی‌مقدم خاطرنشان کرد: ۶۱۴ فیلم فرم ثبت‌نام پر کردند اما در میان اینها ۷۶ فیلم حذف شدند چرا که جشنواره سینما حقیقت قانون اولین نمایش را دارد و بعضی فیلمها سال قبل هم فرم درخواست حضور در جشنواره را پر کردند.

وی افزود: در مجموع این سه ماه تعداد فیلم‌های انصرافی ۲۵ فیلم است، ۵ فیلم مشکل به دلیل مشکل حقوقی، ۵ فیلم با مشکل فنی، ۹ فیلم به درخواست تهیه‌کننده و ۳ فیلم در اعتراض به شرایط موجود انصراف دادند.

دبیر جشنواره در ادامه خاطرنشان کرد: از میان ۵۱۱ فیلم که حائز شرایط بود ۱۰۱ اثر فیلم بلند ۱۳۶ اثر نیمه بلند ۲۷۴ فیلم کوتاه هستند که در نهایت به تعداد ۱۶ فیلم بلند ۱۵ نیمه بلند و ۱۹ فیلم کوتاه رسیدیم. در بخش جایزه شهید آوینی هم امسال ۱۲ فیلم خواهیم داشت و ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه داریم. امسال ۱۴۰ فیلمساز مستعد در استان‌های مختلف را برای حضور در جشنواره دعوت کردیم.

وی درباره مصوبه مستندنگاری دولت گفت: ما اولین جلسه را با حضور موثرین سینمای مستند، کارفرمایان و وزارتخانه‌ها خواهیم داشت تا مستندسازی وارد طرح‌های ملی شود. 

حمیدی‌مقدم درباره تغییر محل برگزاری جشنواره گفت: امسال به این دلیل جشنواره به سینما ملت منتقل شد که بتوانیم تعداد مهمانان بیشتری پذیرا باشیم. همچنین به دلیل تداخل زمانی مسابقات جام جهانی با زمان برگزاری جشنواره امسال این رویداد را از هفت روز به پنج روز کاهش دادیم.

درباره اتفاقات اخیر کشور مستندی در جشنواره حضور ندارد

وی در ادامه درباره فیلم‌های سیاسی این دوره از جشنواره اظهار داشت: این دوره تعدادی فیلم سیاسی نیز در جشنواره حضور دارد اما هنوز زود است که بخواهیم فیلمی درباره اتفاقات اخیر کشور داشته باشیم، اگر فیلمی درباره این اتفاقات ساخته شود احتمالا در جشنواره سال بعد خواهد بود.

حمیدی‌مقدم درباره تحریم جشنواره‌های سینمایی توسط انجمن منتقدان سینمای ایران اظهار داشت: انجمن منتقدان هر تصمیمی گرفته است به خودش مربوط است نه همه اعضای صنف. همه حرکت‌های صنفی قابل احترام هستند اما نویسندگان و منتقدان آزادی هم هستند که مخاطبان جشنواره هستند و از حضور آنها استقبال می‌کنیم.

سینما و فیلم را نمی‌شود تحریم کرد

وی افزود: از زمانی که به این مرکز آمدم با صنوف مختلف ارتباط خوبی داشتم، اعتقاد من بر این است که باید با انجمن‌ها تعامل داشت همانطور که ورود صنف به جشنواره فجر اتفاقات خوبی رقم زد و مطالباتی مهم مطرح شد. امسال هم به درخواست من نمایندگان دو صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند که مرتبط به جشنواره هستند به کمک ما آمدند و همفکری‌هایی صورت گرفت. متأسفانه با اتفاقاتی که در صنف رخ داد همگرایی جای خود را به انسداد داد. تحریم یک حرکت ضدفرهنگی است و نمی‌شود سینما و فیلم را تحریم کرد، با این کار نمی‌شود جشنواره را مسدود کرد، باید در همین فضا نقد و گفتگو کرد و تحریم این راه را می‌بندد.

وی افزود: این تحریم یک طرح تبلیغاتی است و بسیاری از این افراد اصلا در ایران نیستند، برخی اصلا تابحال به جشنواره نیامدند و اصلا اکانتی در سایت جشنواره ندارند.

در ادامه دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره دلیل منتشر نکردن نام فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره گفت: به دلیل جو غالب رسانه‌ای و این دیکتاتوری که شاهد هستیم اسامی فیلم‌ها را تا امروز معرفی نکرده‌ایم چرا که پس از اعلام اسامی، افراد در این دیکتاتوری رسانه‌ای توسط گروه‌های مختلف تحت فشار قرار می‌گرفتند که از جشنواره انصراف بدهند. البته ما خیلی علمی و درست رفتار کردیم و مثل جشنواره‌های معتبر دنیا لیست کوتاهی از فیلم‌های رزرو و قطعی اعلام کردیم.

وی افزود: با این حال ما کاملاً دموکراتیک برخورد می‌کنیم، هر فیلمسازی مختار بود از جشنواره انصراف بدهد و از بین ۵۸۲ فیلم تنها ۱۲ اثر انصراف دادند. برخی رفتارهای لوس هم مثل مواردی که می‌گفتند نام ما را حذف کنید اما فیلم باشد هم داشتیم که ما نپذیرفتیم چرا که باید شجاعانه و واقعی برخورد کنیم.

امسال بلیت‌فروشی نداریم

حمیدی‌مقدم درباره بلیت‌فروشی در این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: سال گذشته این کار را کردیم و صد میلیون تومان فروش داشتیم. این اتفاق خوبی است و برای امسال هم چنین برنامه‌ریزی داشتیم اما به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد تصمیم گرفتیم که در این دوره از این مورد صرف نظر کنیم. در کل باید بگویم که سینمای مستند ما باید مخاطب داشته باشد و مخاطب برای دیدن این آثار هزینه کند و بلیت بخرد. افزایش مخاطبان سینمای مستند از برنامه های ما است و برای آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد. شاید امسال بلیت‌های تک‌سانس داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز