خبرگزاری کار ایران

پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق با ایران در دستور کار السودانی در سفر به تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۵۸۰

پرونده‌های مهمی از جمله فعالیت شبه‌نظامیان کرد و مسئله آب‌های مشترک و مبادلات تجاری و مذاکرات تهران و ریاض در روابط ایران و عراق مطرح است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه عراقی «العالم الجدید»،  نخست وزیر عراق در حالی امروز سفر خود به تهران را آغاز کرده که پرونده‌های مهمی از جمله فعالیت شبه‌نظامیان کرد و مسئله آب‌های مشترک و مبادلات تجاری و مذاکرات تهران و ریاض در روابط دو کشور مطرح است.

«عامر الفایز»، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، تأکید کرد که سفر «محمد شیاع السودانی» به ایران در راستای سفرهای خارجی او پس از نشستن بر کرسی نخست‌وزیری انجام می‌شود و هدف از این سفرها کسب حمایت بین‌المللی در همه عرصه‌ها از جمله برای تلاش‌های دولت در مبارزه با تروریسم و فساد و نیز سازندگی و بازگشت اموال عراق است.

وی گفت که السودانی در سفرش به تهران بر پرونده امنیتی به خصوص موضوع حملات موشکی ایران به خاک عراق و حضور نیروهای مخالف ایران در اقلیم کردستان عراق تمرکز و تأکید خواهد کرد که عراق اجازه استفاده از خاکش برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهد.

الفایز افزود که پرونده وساطت عراق میان عربستان و ایران نیز در مذاکرات السودانی با سران ایران حضور خواهد داشت ضمن اینکه مسائل اقتصادی دوجانبه از جمله اتصال ریلی عراق به ایران و واردات گاز از ایران را بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر، «کاظم الحاج»، تحلیلگر سیاسی عراقی، تأکید می‌کند که سفر السودانی با دعوت رسمی رئیس‌جمهوری ایران انجام می‌شود و در شرایط روابط مستحکم دو کشور موضوعی کاملا طبیعی است.

الحاج می‌افزاید که السودانی در این سفر مسائل گوناگون سیاسی و اقتصادی و امنیتی را بررسی خواهد کرد و تأکید می‌کند که با تغییر دولت در عراق، تغییری در سیاست خارجی این کشور پیش نیامده است.

«غازی فیصل»، رئیس مرکز مطالعات راهبردی عراق نیز تأکید می‌کند که این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است چون در زمانی انجام می‌شود که ایران حملات خود به نقاطی از خاک عراق را تشدید کرده است.

به گفته الفیصل موضوع آب هم از مسائل مهمی است که در مذاکرات السودانی با مقامات ایرانی مطرح خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز