خبرگزاری کار ایران

کتاب «بزرگمهر حکیم» کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان وی در ادبیات و تاریخ

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۰۰۵

کتاب «بزرگمهر حکیم» کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان وی در ادبیات و تاریخ است که به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «بزرگمهر حکیم (کاوشی در باب کیستی، آثار و سخنان وی در ادبیات و تاریخ)» اثر محمدرسولی توسط انتشارات سبزان در ۳۵۸ صفحه و با قمیت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است. 

در متن پشت جلد کتاب آمده است: 

بزرگمهر حکیم از او یاد می‌شود، فرزند سوخرا و وزیر خسور انشیروان پادشاه ساسانی بود. او رییس مشاوران ویژه دربار و پاسبان شخصی شاه و رییس دربار بوده است. منابع فارسی و عربی اورا دارای خرد استثنایی و اندرزهای حکیمانه توصیف کرده‌اند. گزارش‌های نیمه افسانه‌ای از جایگاه او در شاهنامه و در اندازه‌ای کمتر در غرر ثعالبی و مروج الذهب مسعودی آمده است. از سوی خاورشناسان، بزرگمهر شخصیتی افسانه‌ای پنداشته می‌شود که به دلیل ناهمگونی نظرات درباره بزرگمهر در منابع اسلامی و ذکر نشدن نام وی در آثار پیش از اسلام است. برخی از پژوهشگران بزرگمهر را با برزویه طبیب یکی دانسته‌اند که این نظر از سوی دیگر پژوهشگران رد شده است. برخی ازو را با بزرمهر یکی می‌دانند. 

طبق گفته فردوسی و ثعالبی، بزرگمهر هنگامی که در مرو به تحصیل می‌پرداخت، به دربار انوشیروان فراخوانده شد. انوشیروان از او خواست تا خواب او را تعبیر کند؛ بزرگمهر نیز به درستی این کار را انجام داد. همین امر سبب شد تا بزرگمهر به عنوان مشاور و وزیر شاه انتخاب شود. گشودن راز شطرنج، مهم‌ترین کار بزرگمهر وزیر بود. منابع دوران اسلامی، بزرگمهر را وزیر، دانشمند، قهرمان میهنی، دانای اسرار کشف نشده و آگاه از دانش‌های پزشکی و ستاره‌شناسی توصیف می‌کنند که این امر سبب شرمساری حکومت‌های هند وروم در برابر ایران بوده است.

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز