خبرگزاری کار ایران

دانشگاه بهترین محل برای مرجعیت سازی علم و دانش است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۲۰۶

وزیر علوم گفت: دانشگاه بهترین محل برای مرجعیت سازی علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاح باشگاه طلایه‌داران علم اظهار کرد: ما در این دوره وزارت علوم پنج اولویت را برای مدیریت خود تعیین کرد. ما اولویت‌ها را محدود کردیم تا محقق شود. مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه پنج اولویت ماست.

زلفی گل ادامه داد: سعی کردیم این برنامه ها را طوری تنظیم کنیم که نتیجه اش اجرای اولویت‌ها باشد و کار دانشگاه تهران در راستای اولویت اول ماست که باعث خرسندی است.

او افزود: دانشگاه بهترین محل برای مرجعیت سازی علم و دانش است. کارکرد دانشگاه علاوه بر علم در همه عرصه های موثر در مدیریت جوامع است. بدیهی است که دانشگاه تهران به عنوان نماد و نمود آموزش عالی پرچم دار باید باشد.

وزیر علوم اظهار کرد: کار شما مرزشکنی است. در عرصه دیپلماسی علمی است. تولید علم مرجعیت ایجاد می کند و مصرف علم توسط جامعه رفاه ایجاد می کند پس دانشگاه مرجعیت ساز و رفاه آفرین است.

او یادآوری کرد: سه کار کلیدی در وزارت علوم برای افزایش انگیزه هیات‌‌های علمی انجام شده است. پایه تشویفی هیات علمی را از ۱۰ به ۶۰ پایه افزایش دادیم یعنی همکاران هیأت علمی سالی یک پایه عادی و دو پایه تشویقی می توانند دریافت کنند. تا الان عزیزانی که مجلات علمی را اداره می کردند بی مزد و مواجب بود اما تا ۵ پایه می توانند از حالا دریافت کنند. همچنین سقف افزایش حقوق از هیأت علمی ها برداشته شده است. افزایش ۱۵ درصد حقوق اعضای علمی توسط مجلس تصویب شد و همکاران هیأت علمی از این امتیاز برخوردار خواهند شد.

زلفی گل اظهار داشت: ما تافته جدابافته از دنیا نیستیم. باید تجربه آنها را بومی و استفاده کنیم تا پذیرش های ما نیز استاد محور شود و به تازگی آیین نامه اش ابلاغ شد که اساتید می توانند دانشجوی استعداد درخشان را خودش پذیرش کنند. ۲۰ درصد پذیرش استادمحور می‌شود و استاد می تواند در مقطع ارشد و دکتری پذیرش کند به این شرط که پایان نامه ارشد یا رساله دانشجو در راستای نیازهای کشور باشد. و به اندازه ظرفیت فعلی دانشگاه‌ها باید پذیرش کند.

وزیر علوم ادامه داد: همچنین سقف حق التدریس اساتید مازاد شده است و هیأت امنا آن را به ۳۰ واحد رسانده و اگر پژوهش محور دانشجو پذیرش کرد امکانش برای استاد وجود دارد که سقف افزایش یابد. 

زلفی گل عنوان کرد: از دانشگاه تهران انتظارات خیلی بالا است. این دانشگاه بیش از دوهزار هیأت علمی دارد و برون داد علمی آن اعلام می‌شود و باید در رتبه بالا قرار بگیرد. باید سرانه علمی را حساب کنیم و بررسی کنیم که به ازای هر هیأت علمی، ثبت اختراع، ارجاعات، مقالات و... چقدر است و به این وسیله رتبه دانشگاه و وضعیت علمی کشور در سطح بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز