خبرگزاری کار ایران

تفاوت فیلتر سپرایتور کمپرسور و موتور دیزل

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۳۲۴

فیلتر سپرایتور کمپرسور برای پاکسازی و جدا سازی روغن از هوای فشرده خروجی از کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که فیلتر سپرایتور موتور دیزل نوعی فیلتر سوخت یا فیلتر گازوئیل با قابلیت جدا سازی و حذف قطرات آب از گازوئیل پیش از ورود به موتور احتراق است.

فیلتر های صنعتی در گذشته تنها برای جداسازی آلاینده های فاز جامد مانند گرد و غبار، شیشه، سنگریزه، دوده، الیاف و مو از سیالاتی مانند هوا، آب، روغن و گازوئیل مورد استفاده قرار می گرفتند. فیلتر ها در شکل های مختلف بر روی انواع ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کنند که با حذف آلاینده ها از سایش و فرسایش اجزای موتور جلوگیری کرده و به افزایش راندمان خروجی موتور ها کمک شایانی می کنند.

فیلتر های صنعتی به روش های مختلفی قابل دسته بندی هستند که گاهی بر حسب نوع کاربری، گاهی بر طبق نام سیالی که فیلتر می کنند و گاهی حتی بر حسب برند دسته بندی می شوند. مهندسی ترین روش برای دسته بندی فیلتر ها بر حسب نوع سیالی است که برای پاکسازی آن از فیلتر استفاده می شود. از این منظر می توان دسته بندی های زیر را برای فیلتر ها در نظر گرفت.

  • فیلتر روغن صنعتی Lube Filter: یکی از پر مصرف ترین نوع فیلتر های صنعتی فیلتر روغن لوبریکانت یا روان کننده می باشد که در هر بار سرویس ماشین آلات تعویض می شود. فیلتر روغن اغلب بصورت پیچی و کارتریجی بر روی انواع موتور های احتراق مانند موتور دیزل، ماشین آلات تراشکاری، کمپرسور ها، ژنراتور ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از سیستم های حساس برای اطمینان از جریان دائمی روغن در سیستم از فیلتر های روغن نوع بای پس بصورت موازی با فیلتر روغن جریان کامل یا Full Flow نیز استفاده می شود. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر روغن در دنیا می توان به برند کاترپیلار CAT , Donaldson, WIX اشاره نمود.
  • فیلتر گازوئیل Fuel Filter: یکی از مهمترین فیلتر های اتصالی موتور های دیزلی که بر روی تمامی ماشین آلات سنگین صنعتی با سوخت گازوئیل نصب می شود فیلتر گازوئیل است. فیلتر گازوئیل هم بصورت ساده و هم بصورت فیلتر سپرایتور Separator filter که به آن فیلتر آبگیر نیز گفته می شود مورد استفاده قرار می گیرد. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر گازوئیل و فیلتر سپراتور گازوئیل در دنیا می توان به برند فیلیتگارد Fleetguard و ویکس WIX آمریکا اشاره نمود.
  • فیلتر هیدرولیک Hydraulic Filter: در واقع نوعی از فیلتر روغن می باشد که با قابلیت جذب آلاینده ها از روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به حساسیت سیستم های هیدرولیک و تولید اجزا با تلرانس پایین و دقت بالا قیمت تجهیزات هیدرولیکی بالا بوده و بکارگیری فیلتر هیدرولیک مناسب با قابلیت جذب بالای آلاینده ها نشی بسیار موثر در افزایش طول عمر اجزای هیدرولیک دارد. کارتریج فیلتر هیدرولیک اغلب با مش های توری شکل فلزی برای داشتن مقاومت مناسب در برابر جریان پر فشار هیدرولیک تولید می شود. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هیدرولیک می توان به برند HYDAC آلمان اشاره نمود.
  • فیلتر هوای موتور Engine air filter: این سری از فیلتر ها که اغلب به صورت کارتریجی استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرند از کاغذهای سلولزی برای پاکسازی هوا پیش از ورود به محفظه موتور در موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر هوای موتور مانع از ورود انواع گرد و غبار و دوده به داخل موتور شده به افزایش راندمان کاری و طول عمر موتور می انجامد. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هوای موتور می توان به برند کاترپیلار، مان و ترکان اشاره نمود.
  • فیلتر هوای کابین Cabin air filter: این سری از فیلتر ها که اغلب بصورت تخت، ذوزنقه ای و یا شکل دار تولید می شوند به منظور جداسازی آلاینده ها از هوای ورودی به کابین سرنشینان مورد استفاده قرار گرفته و به منظور مسمومیت زدایی از هوای مصرفی اوپراتور ماشین ها استفاده می شوند.  از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هوای کابین می توان به برند MANN آلمان اشاره نمود.
  • فیلتر کمپرسور Compressor air oil filter: فیلتر کمپرسور یا فیلتر سپرایتور کمپرسور در واقع فیلتر روغن از هوای کمپرسور می باشد که بر روی انواع کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. از معتبر ترین برند های فیلتر کمپرسور می توان به فیلتر مان MANN آلمان و فیلتر ترکان Turkan filter ایران اشاره نمود.

فیلتر سپرایتور آبگیر Fuel Filter

بر روی ماشین آلات سنگین صنعتی، معدنی و راهسازی از موتور های دیزلی استفاده می شود. این موتور ها با برند های کومنز CUMMINS، دویتس DEUTZ، پرکینز PERKINS و کاترپرپیلار CAT مورد استفاده قرار گرفته و از سوخت گازوئیل استفاده می کنند. گازوئیل با وجود کاربری گسترده صنعتی بالاترین میزان آلودگی را در میان انواع سوخت داشته که این آلودگی در مراحل انتقال از پالایشگاه، در مرحله ذخیره و ... به گازوئیل وارد می شوند. آلودگی های گازوئیل نه تنها در فاز جامد به شکل گرد و غبار، خاک و سنگریزه، شیشه و الیاف بلکه در فاز مایع بصورت روغن و آب نیز می باشند.

فیلتر های گازوئیل در گذشته تنها با یک کارتریج کاغذی سلولزی مانند فیلتر روغن برای جذی ذرات جامد مورد استفاده قرار می گرفتند. نسل جدید فیلتر های گازوئیل که به فیلتر سپرایتور آبگیر گازوئیل شناخته می شود دارای کارتریج های دو مرحله می می باشد که در مرحله اول به جذب آلودگی های فاز جامد پرداخته و سپس با گذر از یک لایه از الیاف مصنوعی که وظیفه جذب و ادغام قطرات ریز آب را دارند تصفیه می شوند.

بکارگیری فیلتر سپرایتور آبگیر بر روی موتور های دیزلی سبب می شود با جذب قطرات ریز آب دمای احتراق موتور و به دنبال آن گشتاور خروجی افزایش پیدا کند. علاوه بر این با ممانعت از ورود قطرات ریز آب به داخل سیستم تزریق سوخت فیلتر سپرایتور آبگیر سبب جلوگیری از زنگ زدگی سوزن انژکتور و اجزای سوخت رسانی شده به افزایش طول عمر اجزای موتور می انجامد.

فیلتر سپرایتور کمپرسور Compressor air Oil Filter

کمپرسور های اسکرو یکی از مولدین صنعتی هستند. این ماشین آلات صنعتی هوا را در فشار طبیعی مکش کرده و با فشار زیاد در خروجی تحویل می دهند. این هوای فشرده قابلیت های مکانیکی بالایی داشته و برای به حرکت در آوردن بسیاری از ماشین آلات ثانویه مانند پمپ های دیافراگمی مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسور اسکرو در فرایند فشرده سازی هوا از پمپ های اسکرو استفاده می کنند که دارای یک دنده اسپرال مارپیچ بوده که با گیر انداختن هوا در بین پره های خود در حرکت رو به جلو و کم شدن حجم بین پره ها به فشرده سازی هوا می پردازند.

کمپرسور های اسکرو از روغن برای روان کاری پره پمپ اسکرو و برای پر کردن درز بین پره ها که سبب پس زنی هوا می شود استفاده کرده و از این رو هوای فشرده و داغ خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور مملو از قطرات ریز روغن می باشد. این هوا ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده و بخش عمده ای از روغن خود را از دست می دهد. در مرحله بعد هوای فشرده از فیلتر سپرایتور کمپرسور یا فیلتر سپرایتور روغن از هوای کمپرسور عبور کرده و باقی روغن مخلوط خود را از دست می دهد.

فیلتر سپرایتور کمپرسور با جذب روغن از هوای فشرده اولا از ایجاد آلودگی محیطی جلوگیری کرده و ثانیا مانع از ورود روغن به ماشین آلات ثانویه مانند پمپ ها می شود. علاوه بر این با جذب خداکثری روغن و بازگرداندن آن به سیکل روان کاری مانع از هدر رفتن روغن از تانک ذخیره شده و به کاهش هزینه های جانبی حفظ و نگهداری کمپرسور کمک می کند. از شناخته شده ترین برند های تولید کننده فیلتر کمپرسور در ایران که قابلیت انتقال ارت مناسبی نیز دارد می توان به فیلتر ترکان اشاره نمود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز