خبرگزاری کار ایران

امیر حاتمی:

دشمنان در سوریه‌سازی ایران ناتوان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۴۰۶

مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش با تأکید بر لزوم تقویت توان دفاعی، گفت: دشمنان قصد دارند که ما را همچون سوریه، لیبی، یمن، عراق و افغانستان درگیر جنگ کنند؛ اما به دلیل اینکه ما آماده و هوشیار هستیم، ناکام مانده‌اند.

به گزارش ایلنا،‌ امیر سرتیپ امیر حاتمی در همایش جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس که صبح امروز در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد، گفت: در جنگ مؤلفه‌های متعددی تأثیرگذار است که در بین همه آن‌ها دو مؤلفه‌ «نیروی انسانی» و «فناوری و تجهیزات» بیش از بقیه اثر دارد.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که نیروی انسانی اصل است و برخی فناوری را اصل می‌دانند که هرکدام استدلال‌ها و اشارات تاریخی به جنگ‌ها دارند، اظهار داشت: در این رابطه به جنگ‌های اخیر در منطقه همچون جنگ‌های اول و دوم خلیج فارس نیز اشاره می‌کنند؛ اما ما در جمهوری اسلامی از زاویه دیگری به این موضوع نگاه می‌کنیم و همان‌طور که رهبری فرمودند به جنگ به‌عنوان گنجینه نظر داریم؛ بنابراین هر دو مؤلفه و همچنین تمامی مؤلفه‌ها مهم هستند.

به گفته مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش، تمامی رسته‌ها در جنگ ایفای نقش کردند که لازم است میزان نقش هرکدام را بررسی کرد و در جنگ‌های احتمالی آینده، به آن توجه داشت.

حاتمی با اشاره به نقش و اهمیت علم و فناوری در دفاع مقدس، تصریح کرد: استفاده از تجارب جنگ، کشور را بیمه می‌کند. جنگ همواره اتفاق می‌افتد؛ اگر تاریخ ۵۰۰ سال گذشته ایران‌زمین را بررسی کنیم، خواهیم دید که بار‌ها ناخواسته درگیر جنگ‌های بسیاری شدیم؛ البته از وقوع چندین جنگ هم جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه اگر جنگ نمی‌خواهیم، و می‌خواهیم امنیت کشورمان حفظ شود، باید آماده باشیم و قدرتمند شویم، خاطرنشان کرد: آیا دشمنان نمی‌خواستند ما را همچون سوریه، لیبی، یمن، عراق و افغانستان درگیر جنگ کنند؟ اکنون هم می‌خواهند؛ اما چرا اینگونه نشده است؟ چون آماده و هوشیار بوده و هستیم. آن‌ها در تحمیل جنگ محاسبه می‌کنند و اگر به نفعشان نباشد، جنگی را آغاز نمی‌کنند.

مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش با بیان اینکه باید از علم و فناوری به خوبی استفاده کنیم تا امنیت کشورمان را برقرار کنیم، ابراز داشت: ما در حوزه پدافند هوایی با فناوری وارد جنگ شدیم. اگر هم می‌خواهیم در جنگ‌های آینده موفق باشیم، باید به فناوری و علم توجه داشته باشیم. ما در جنگ، سامانه‌ها را تلفیق کردیم و ارتقا دادیم؛ بنابراین به علم توجه داشتیم.

حاتمی در خصوص نقش ابعاد مختلف علم در دفاع مقدس بیان کرد: در جنگ، بیمارستان‌های صحرایی برپا و هزاران عمل جراحی انجام شد که این نشان‌دهنده حضور علم تجربی در جنگ است؛ همچنین بسیاری از رشته‌های علوم انسانی در جنگ نقش‌آفرینی کردند. مدیریت در نیرو‌های مسلح در دوران جنگ از سخت‌ترین کار‌ها بود و نقش علم مدیریت در دفاع مقدس مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نقش علم مدیریت در جنگ و دفاع مقدس باید به‌طور ویژه مورد بررسی قرار بگیرد و این موضوع در سه سطح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی قابل تبیین است.

وزیر سابق دفاع با بیان اینکه فرماندهان ارشد نقش مهم و راهبردی در جنگ داشتند، یادآور شد: با تجهیزاتی که وارد جنگ شدیم، فرماندهان ما توانستند در عملیات والفجر۸ جنگنده‌های بسیاری را ساقط کنند و شگفتی بیافرینند.

حاتمی با اشاره به نقش شهید ستاری، فرمانده وقت نیروی هوایی در جنگ عنوان کرد: البته باید این نقش را در بین سایر فرماندهان و گسترده‌تر هم دید.

وی با بیان اینکه ۴۳ کشور در جنگ از صدام حمایت کردند اما در این سو ما خودمان تنها بودیم، عنوان کرد: رهبری عالمانه و دلسوزانه امام خمینی (ره) موجب شد تا علی‌رغم تمامی فشار‌ها در جنگ و پس از آن، کشور و نیرو‌های مسلح را بسازیم.

به گفته مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش، امروز در پدافند هوایی در برد‌های کوتاه، متوسط و بلند شرایط بسیار خوبی داریم که این حاصل مدیریت راهبردی رهبر حکیم و با درایت انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز