خبرگزاری کار ایران

بازار دارویی کشور؛ ۶۴ هزار میلیارد تومان/ چالش نقدینگی در صنعت دارو

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۶۳۶

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش سهم داروهای بیولوژیک در بازار دارویی کشور، کمبود نقدینگی را یکی از چالش‌های صنعت دارویی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران فارما که امروز ۱۸ مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۴ هزار میلیارد تومان بود، گفت: سال گذشته بازار دارویی دنیا حدود هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار بود، که نزدیک ۵۰ میلیارد دلارش ماده اولیه بود

وی افزود: با طرحی که امسال در حوزه دارو اجرا کردیم، بازار دارویی کشور به حالت عادی خودش بازمی‌گردد. بازاری که تحت تاثیر یک ارز به حالت خلسه رفته بودو بازار واقعی نبود، زیرا با ارزی پیش می‌رفت که وجود نداشت. 

وی بیان کرد: صنعت دارویی کشور با ارز ترجیحی که وجود خارجی نداشت به خلسه رفته بود. سال گذشته ۵۰ میلیارد واحد دارو تولید شد که این عدد نصف ظرفیت تولید است. ارز ترجیحی عامل قاچاق معکوس و کاهش ۸۰ درصدی صادرات بود. 

دارایی در ادامه با بیان اینکه ۱۳درصد سبد دارویی کشور سال گذشته مربوط به داروهای بیولوژیک بود به رشد آن امیدواری وجود دارد، اظهار کرد: سهم یکی از داروهای کرونا سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان از بازار دارویی کشور بود.

وی با بیان اینکه تنها چالش ما در حوزه دارو، گردش نقدینگی است، گفت: اصلاح قیمت ها دارو هم انجام می‌شود. اصلاحات بعد از دارویار به تدریج انجام می‌شود تا صنعت دارویی ما سودده باشد. صنعت باید بداند که این بازار محدود است و باید چشم‌مان به بازارهای منطقه و صادرات باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: به هر حال طرح دارویاری کار بزرگی بود و ما ارز توهم آمیز را برداشتیم. دیگر تکانه‌های ارزی نخواهیم داشت و امیدواریم در شش ماه آتی بتوانیم سایر اقدامات بر زمین مانده را انجام دهیم. مطمئنم تا شش ماه آینده صنعت داروسازی به دوران خوب خود بازگشته و از سال آینده با شتاب روزافزون پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود. مذاکرات زیادی با کشورهای منطقه مانند روسیه و ... داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز