خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد نقشه جامع علمی مطرح کرد:

سند ملی امنیت غذایی نهایی شد/ دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۴۱۴۱

دبیر ستاد نقشه جامع علمی از نهایی شدن سند ملی امنیت غذایی و ارتقای دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور کبگانیان در حاشیه صد و شصت و هفتمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ضمن اشاره به همکاری و مشورت با دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در خصوص شرایط روزهای اخیر کشور گفت: در این زمینه بحث‌های خوبی صورت گرفته تا ببینیم چطور می‌توان جایگاه و محورهایی را از پیشنهادات و این افراد به صورت دائمی استفاده کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی از گذشته مصوبه «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» را مصوب کرده بود و اعضای ستاد انتقاداتی داشتند مبنی براینکه به این مصوبه کمتر پرداخته شده است. 

تبدیل دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه به درخواست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: دانشکده علوم پزشکی نیشابور به علت کسب شاخص‌های لازم و با تأیید شورای گسترش وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تبدیل شد. این شهرستان بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارد بنابراین شاخص جمعیتی مورد نظر ما را ارضا کرده است. ۷۰ هیات علمی در این دانشکده حضور دارند و ۵۰ خانه سلامت شهری و ۲۰۰ خانه سلامت روستایی تحت پوشش این دانشکده است. در مصوبات مربوط به سال ۹۸ آمده است که در موارد خاصی که یک دانشگاه برای استان کافی نباشد و استان دارای شاخص‌هایی که گفتم باشد، این امکان وجود دارد که در استان به شرط تصویب شورای ستاد راهبری نقشه جامعه علمی کشور دانشگاه دیگری هم وجود داشته باشد که خوشبختانه در مورد دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به تصویب رسید. 

نهایی شدن سند ملی امنیت غذایی

کبگانیان در ادامه درخصوص طرح موضوع سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی در این جلسه به عنواان بند اصلی گفت: مهمترین محور این سند افزایش اقتدار و استقلال کشور به علت‌عدم وابستگی به محصولات اساسی و راهبردی، کشاورزی و غذایی است. در هرکشوری وجود امنیت غذایی وعدم نیاز مردم آن کشور به خارج از کشور بخصوص در بجران‌های سیاسی و دیپلماسی که اتفاق می‌افتد، بحث مهمی است. 

او یادآور شد: از طرفی هم با توجه به اهمیت بهداشت و سلامت مردم کشور باید حداقل از انرژی و پروتئین برای احاد شهروندان در نظر بگیریم که در سند به آن توجه شده است. 

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: به رویکرد تحولی و جهش آفرین در توسعه کشاورزی نیاز داریم و باید از موارد اداری و دیوان سالاری عبور می‌کردیم و تحولات دانش بنیان در این سند دیده شده است. توسعه اقتصاد کشاورزی یکی از بحث‌های مهم است و شاید بیشترین بخشی که بخش خصوصی در آن نقش دارد همین جاست. عمده کشاورزان ما دولتی نیستند و خصوصی هستند اما متاسفانه نفوذ دانش و کشاورزی در این بخش ضعیف بود. توجه به‌ ایشان و جایگاه کشاورزان موجب رضایت نبود و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به این پرداخت که‌شان کشاورز باید ارتقا پیدا کند. در کشورهای پیشرفته مرفه‌ترین اقشار کشاورزان هستند. نه صرف تامین غذا بلکه کیفیت و مطلوب بودن آن نیز مد نظر است. بنابراین بررسی ۴ ماده سند مذکور در جلسات قبل به اتمام رسید و در این جلسه ماده ۵ این سند در ۴ بخش به تصویب رسید؛ فراهمی غذا، راهبردهای دسترسی به غذا، اصلاح الگوی مصرف غذا و فرهنگ عمومی مصرف از راهبردهایی بود که تصویب شد. 

وی ادامه داد: اختلاف تغذیه در بین اقشار آسیب‌پذیر باید رفع شود که این مورد نیز بررسی و در دستور کار قرار گرفت. تاب آوری و حکمرانی درست آب نیز در همین راستا رعایت و مورد بحث و توجه قرار گرفت. 

کبگانیان با بیان اینکه اصلاح حکمرانی برخی موارد مثل آب و خاک و توسعه روستایی و زندگی عشایری مهم مورد توجه است، افزود: توسعه روستایی و زندگی عشایر بسیار مهم است. روستاهای ما تنها با کشاورزی آباد نمی‌شوند بلکه روستا، بهداشت، آموزش و پرورش و مابع زیرزمینی آب و وزارت نیرو و… کارآمد می‌خواهد. ارتباط روستاییان با دستگاه‌های کلان کشور ضعیف است بنابراین توسعه روستایی و آسیب پذیرتر از آن‌ها عشایر در این راهبردها مدنظر بودند. در این جلسه ماده ۵ نیز به اتمام رسید و ماده ۶ این سند ۲۰۹ اقدام ملی دارد و اعضا اگر پیشنهاداتی دارند می‌توانند ظرف یک هفته به صورت مکتوب ارائه کنند تا اگر به کمیسیون آمد وارد سند شود. 

او در مورد بخش آخر سند در مورد اجرایی‌سازی سند توضیح داد: در نقشه جامع علمی کشور هیچ سندی را نمی‌نویسیم که خود به خود اجرا شود بلکه ساز و کار اجرایی‌سازی آن را می‌بینیم. متأسفانه در مورد خیلی از مصوبات که اجرایی‌سازی سند و عهده داری آن مشخص نمی‌شود، بعد از چند سال مشاهده می‌کنیم که حرکتی در کشور ایجاد نشده، اما خوشبختانه در مورد اسنادی که ما تصویب کرده‌ایم، اجرایی‌سازی آن را پیش بینی کرده‌ایم. در این سند به خاطر سنگینی کار و اهمیت آن ریاست ستاد مربوطه با معاون اول رئیس جمهور شد. این سند زمانی به سند تبدیل خواهد شد که آن را در نوبت شورای عالی ببریم و اعتراضی هم نباشد و اگر تصویب شد و به امضای ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد تبدیل به سند می‌شود. الان سند نهایی شده ولی برای تصویب باید در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفی نداشته باشد بنابراین، این سند بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز