خبرگزاری کار ایران

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح کرد:

تجهیزات مورد نیاز برای امنیت امتحانات نهایی هنوز خریداری نشده است/ ساماندهی سهمیه‌های کنکور در سال آینده

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۳۱۵

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور یکی از اهداف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در ساماندهی حوزه سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه، جلوگیری از فاجعه کاهش قدرت اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری اعلام کرد، که به گفته وی اکنون نیز به برخی کشورهای خیلی قدرتمند صادرات فناورانه دارد.

به گزارش ایلنا، «منصور کبگانیان» قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور سه شنبه شب در نشست خبری بحث سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها با بیان اینکه، موضوع کنکور امروز به مسئله جدی جامعه تبدیل شده، عنوان کرد:‌ در گذشته با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان راهی جز برگزاری کنکور به شکل آزمون تستی وجود نداشت. 

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گزارش‌های نگران کننده‌ای رسید که در اولین سند جدی این حوزه یعنی نقشه جامع علمی کشور انعکاس یافت و در این نقشه ساماندهی، مسئله سنجش و پذیرش مصوب شد، به طوریکه رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشی تصریح کردند که این سند تکلیف ما را در حوزه علم مشخص کرد. 

کبگانیان با بیان اینکه طی سالهای گذشته مدرکی غیر از رتبه کنکور برای تعیین سواد دانش آموزان در دست نبود، گفت: مصوباتی مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و ما نیز طی سالهای گذشته تصمیم گرفتیم این ساماندهی سنجش و پذیرش را به تعویق بیاندازیم که مصوبات مجلس نیز اجرایی نشد اما این نگرانی‌ها ادامه داشت. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان را یکی از نگرانی‌ها عنوان کرد و افزود: دانش آموزی که عادت کرده بود ۱۲ سال به صورت تشریحی درس بخواند و امتحانات خود را نیز تشریحی بدهد، باید دریک آزمون عمدتا تستی ارزیابی شود. 

وی افزود: با این شرایط مهارت تست زنی به عمق یادگیری غلبه کرد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقداری دیرتر به مسئله سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها وارد شده بود، قدرت اصلی جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری که در حال حاضر برخی کشورهای خیلی قدرت‌مند هم صادرات فناوری داریم، با خطر مواجه می‌شد و نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد. اینکه در آینده نیز این عمق علم و فناوری کشور حفظ شود. 

کبگانیان با بیان اینکه آموزش و پرورش در وضعیت کنونی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها مغفول واقع شده بود، گفت: وزرای مختلف آموزش و پرورش نیز به این روش برگزاری آزمون تستی معترض بودند زیرا توجهی به نظام آموزش و پرورش نبود ضمن اینکه روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه آزمون‌های تستی از بین خواهد رفت. 

وی افزود: معلمان و دبیران نیز در سالهای اخیر گاها به ما گلایه داشتند که خانواده دانش آموزان می‌آیند به ما می‌گویند وقت ما را زیاد تلف نکنید زیرا فرزندمان را می‌خواهیم بعدازظهر به کلاس کنکور ببریم و این مسئله مخصوص سال آخر دبیرستان نبود و آرام آرام به سال‌های پایین‌تر تحصیلی نیز سرایت کرده بود. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ادامه یکی از نگرانی‌ها و اصرار شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ارائه مصوبه جدید کنکور را از بین رفتن روحیه خلاقیت و البته ایجاد اضطراب در بین دانش آموزان عنوان کرد. 

کبگانیان همچنین گردش هزاران میلیاردی در کلاس‌های کنکور را یکی دیگر از دلائل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: با شیوه کنونی غالبا فرزندان خانواده‌های مرفه وارد دانشگاه می‌شدند درحالیکه این پول‌ها می‌تواند در نظام آموزش و پرورش کشور هزینه شود. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به آمار سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص آمار رتبه‌های برتر پذیرفته شدگان به دانشگاه‌ها گفت: بر اساس این آمار، امسال از ۴۰ نفر رتبه برتر فقط یک نفر از مدرسه دولتی بوده بقیه از مدارس سمپاد و غیرانتفاعی هستند. 

کبگانیان افزود: همچنین بر اساس آمار موجود میزان پذیرفته شدگان سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ۱۴ درصد از هفت دهک پایین درآمدی جامعه و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی جامعه بوده اند. 

وی با تاکید بر اینکه مصوبه جدید ساماندهی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه‌ها به نهادهای مربوطه برای اجرا توسط رییس جمهور ابلاغ شده و اساتید برجسته حاضر در مجلس شورای اسلامی نیز از این مصوبه حمایت کرده اند، گفت: بر این اساس کنکور در دو نوبت در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن نیز از دو سال اعتبار برخوردار خواهد بود. 

چالش‌های امنیت در برگزاری امتحانات نهایی

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اینکه برخی معتقدند که آموزش و پرورش از قدرت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی سالم برخوردار نیست نیز گفت: یکی از دلایل تاخیر ابلاغ این مصوبه نیز بررسی مقدمات امنیت امتحانات نهایی دانش آموزان بوده است. 

کبگانیان افزود: خوشبختانه ظهور و پیشرفت‌های امروز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط برخط را بین مرکز کشور و تمام شعب برگزاری امتحانات نهایی ایجاد کرده و در چند دقیقه پیش از شروع امتحان رمز یا پسورد ورود دانش آموز به سیستم ارائه و ارسال سوالات برای دانش آموزان انجام می‌شود و این مسئله بصورت مرتب شبیه‌سازی شده است. 

وی با بیان اینکه یک ابهامی برای ما باقی مانده بود و آن نحوه تصحیح پاسخ‌های تشریحی آزمون نهایی دانش آموزان است، افزود: البته سربرگ‌ها برداشته و اسکن می‌شود و به تصحیح کننده داده می‌شود، البته گلایه‌هایی در این خصوص همواره طی سالهای گذشته وجود داشته و دبیران استان‌های مختلف ممکن است تعصبی به استان خود داشته باشد، از این رو خوشبختانه با این سیستم جدید ممکن است معلمی در استان کردستان برگه دانش آموز استان دیگری را تصحیح کند. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: ضمن اینکه این امکان نیز فراهم شده که اگر فاصله تصحیح برگه‌ای از یک استان به برگه استان دیگر زیاد تشخیص داده شود این برگه‌ها برای رسیدگی بیشتر به فرد سوم برای تصحیح ارائه خواهد شد. البته در کل ۱۶ آسیب را برای برگزاری امتحانات نهایی شناسایی کرده‌ایم که به همه آن‌ها توجه لازم صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: وظیفه امنیت برگزاری امتحانات نهایی برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده و تجهیزات نیاز دارد که هنوز خریداری نشده است جلسات مختلفی را با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم و هزینه‌های تامین این تجهیزات را باید دولت پرداخت کند. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین تاکید کرد: امتحانات نهایی و کنکور قرار است از کتب‌های رسمی آموزش و پرورش باشد و فراتر از آن نخواهد بود. 

آئین نامه تعیین سابقه تحصیلی باید تا پایان شهریور ماه ابلاغ شود

کبگانیان در ارتباط با زمان ارائه سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه سابقه تحصیلی از شروع سال تحصیلی است، افزود: البته آموزش و پرورش موظف است که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی، سوابق دانش آموزان را ارائه کند. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: به شورای سنجش و پذیرش این اختیار داده شده که برای دانش آموزان سال‌های گذشته سوابق تحصیلی را به مرور ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش موظف است که آئین نامه تعیین سابقه تحصیلی را تا پایان شهریور ماه ابلاغ کند، افزود: البته دستورالعمل‌های مربوطه را وزارت آموزش و پروش اعلام خواهد کرد و برای نظام قدیم نیز دیپلم و پیش دانشگاهی بصورت تراز شده و در مقایسه با سایر نمرات ایجاد خواهد شد. 

کبگانیان گفت: آموزش و پرورش همچنین قرار است رویه امکان ترمیم سوابق را اعلام کند، اینکه چه کسانی که قبل یا بعد از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته‌اند قرار است امکان ترمیم معدل را فراهم کند و اینکه چند بار می‌توانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کند و چه زمانی این آزمون‌ها برگزار می‌شود را این وزارتخانه اعلام خواهد کرد. 

وی در مورد حذف دروس عمومی و جایگزینی این دروس نیز افزود: دروس تشریحی جایگزین مناسبی برای دروس عمومی است که از کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود. 

فرصت ۶ ماهه ساماندهی سهمیه‌های کنکور سراسری

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص تعیین تکلیف سهمیه‌های کنکور در سال آینده نیز با بیان اینکه، در حال حاضر حدود ۲۷ سهمیه دانشگاهی وجود دارد، افزود: البته خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به اصلاح برخی از این سهمیه‌ها اصرار دارد. 

کبگانیان با تاکید بر اینکه البته برخی سهمیه‌های مثل سهمیه مناطق محروم پابرجا خواهد بود و با جدیت نیز اجرا می‌شود، تصریح کرد: البته برخی نیز باید حذف برخی تغییر و برخی نیز اصلاح شود. 

وی همچنین تصریح کرد: فرصت ۶ ماهه ساماندهی سهمیه‌های کنکور سراسری از زمان ابلاغ مصوبه جدید کنکور که تیر ماه امسال است، خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز